
RESTRICTED 

 

P.1 

BOA Paper 8/2016 

(For information on 

13.5.2016) 

Updates on Complaints 

(Position as at 1.5.2016) 

 

A. Complaints considered by the Communications Authority
1
 which have been deliberated by Broadcast Complaints Committee from 

March to April 2016 

 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Pentaprism 
(左右紅藍綠) 

 
RTHK (TVB Jade) 
3.8.2015 

 

2 Two members of the public complained 
against the programme about a woman 
being convicted of assaulting a police 
officer with her breasts during a protest 
against parallel traders.  The 
substance of the complaints was that 
the remarks of the guest hostess were 
groundless, biased towards women and 
unfair to the magistrate concerned, and 
would affect the enforcement of law by 
the police. 
 

The Communications Authority considered that the 
complaints were justified and decided that RTHK 
should be strongly advised to observe more closely 
paragraphs 17(c) and (d) of Chapter 9 of the TV 
Programme Code. 

                                                 
1
 The content of Section A about complaints considered by the Communications Authority is extracted from the homepage of the Communications Authority: 

http://www.coms-auth.hk/en/complaints/handle/broadcasting_services/complaints_ca/index.html 

http://www.coms-auth.hk/en/complaints/handle/broadcasting_services/complaints_ca/index.html


RESTRICTED 

 

P.2 

B. Complaints dealt with by the Director-General of Communications
2
 falling under Section 11(1) of the Broadcasting (Miscellaneous 

Provisions) Ordinance
3
 in January 2016 

 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Accuracy 

News Report 
(新聞報道) 
 
RTHK Radio 1 
20.9.2015 
 

1 ˗ In a news item about Choy Chi-keung 
(“Choy”) broadcast between 4:00 pm 
and 5:00 pm, a male anchor 
erroneously referred to the former 
Chinese leader “李瑞環”as “李端環” 
and no correction was made before the 
news programme broadcast at 6:00 pm. 

 

 RTHK admitted that the anchor mispronounced the 
word “瑞” as “端” once at 4:30 pm and submitted 
that the correct name of the concerned former 
Chinese leader was reported in the same news item 
broadcast at 5:30 pm. 
 

 Taking into consideration that RTHK had rectified 
the error in the subsequent (the item was not 
included in the news report at 5:00 pm), complaint 
classified as a minor breach. 

 

Misleading Material 

This Week 
(視點31) 
 
RTHK TV31 
7.7.2015 
 
 

2 ˗ Complaints lodged on 28 and 29 July 
2015. 

 
˗ It was alleged that the remarks of the 

guest, Stephen Chan Chit-Kwai 
(“Chan”)(陳捷貴 ), that he was a 
member of the Council of the 
University of Hong Kong (“HKU”) 
were misleading.  According to an 
article of a newspaper published on 27 
July 2015, Mr Chan “只曾出任校委會
轄下負責人事問題的委員，以及校委

 There were factual errors in the concerned remarks 
delivered by Chan in the pre-recorded programme 
and RTHK was not aware of the errors before the 
programme was broadcast on 7 July 2015.  There 
was insufficient evidence that RTHK had made 
reasonable efforts to ensure that the relevant 
contents of the programme were accurate. 
 

 Taking into consideration that the concerned 
remarks were made in passing and were not the 
focus of the discussions, that Chan was clearly 

                                                 
2
 The content of complaints dealt with by the Director-General of Communications is no longer disclosed on the web with effect from April 2012.  The content and decisions on 

complaints listed in Section B are issued by the Communications Authority for internal reference of broadcasters concerned and should not be disclosed to other parties. 
3
 Section 11(1) of the Broadcasting (Miscellaneous Provisions) Ordinance (Cap 391) provides that Communications Authority (which is established by section 3 of the 

Communications Authority Ordinance (Cap 616)) shall refer to the Broadcast Complaints Committee complaints about contravention of the said Ordinance, the Broadcasting 

Ordinance (Cap 562), Part IIIA of the Telecommunications Ordinance (Cap 106), the terms or conditions of a licence or a Code of Practice. 



RESTRICTED 

 

P.3 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

會成立的遴選校長委員會，並非正式
校委”。 

introduced as “港大職員會協會會長” in the 
programme, and that RTHK had provided 
clarifications over the concerned remarks in the 
programme archived on its website after being 
aware of the slip, complaints classified as minor 
breaches. 

 

Accuracy 

Hong Kong Connection 
(鏗鏘集) 
 
RTHK TV--- 
29.11.2015 
 

1 ˗ The programme content about the 
works done by Yiu Chung Yim (姚松
炎 )(“Yiu”), a candidate of the DC 
Election, in Chi Fu Fa Yuen (置富花
園)(the “Estate”) was inaccurate and 
misleading.  The complainant alleged 
that the programme which introduced 
the works of environmental protection 
in the Estate did not approach Chi Fu 
Fa Yuen Limited (置富花園有限公司) 
but Yiu.  According to the Deed of 
Mutual Convenant of Chi Fu Fa Yuen 
(置富花園大廈公契), Chi Fu Fa Yuen 
Limited was the only authorised body 
to handle matters relating to the 
management of the Estate.  Even if 
Yiu had taken part in some residents’ 
organisations to serve the Estate, those 
services could not be regarded as his 
personal works contributing to the 
matters relating to the management of 
the Estate.  The complainant alleged 
that the production team did not seek 
clarification with Chi Fu Fa Yuen 
Limited regarding the works done by 
Yiu in the Estate as mentioned in the 
programme. 

 

 Unsubstantiated. 



RESTRICTED 

 

P.4 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Bad Influence on Youths 

Free As The Wind 
(講東講西) 
 
RTHK Radio 2 
22.11.2015 

 

1 ˗ 投訴人指一位男主持在節目開始時
說主持當中有「爛仔讀書人」，認為
有關用語粗鄙，會對青少年有不良影
響，並建議將節目列為「家長指引」
類別。 

 Unsubstantiated. 

Bad Theme, Indecency, Violence & Unsuitable Broadcast Time 

Below The Lion Rock 2015 
(獅子山下2015) 
 
RTHK (TVB Jade) & 
RTHK TV 31 
28.11.2015 
 

5 ˗ The programme which contained 
contents about young models and 
pornography, and portrayals of 
inappropriate behaviours such as 
throwing petrol bombs, committing 
arson, assaulting people and referring 
to policemen as “警犬”, was of a bad 
theme, promoted violence and thoughts 
of destructing society, exerted a bad 
influence on children and the youth, 
encouraged them to imitate and commit 
illegal acts, had no educational purpose 
and was unsuitable for broadcast 
during dinner time. 

 

 Unsubstantiated. 
 

 

 
Illegal Act 

Morning Suite 
(晨光第一線) 
 
RTHK Radio 2 
13.11.2015 

 

1 ˗ 在上午8時30分至8時45分，一名男主
持指不喜歡當日得到最高票數的歌
曲，希望有方法可以把該歌曲所得到
的票數轉移至另一首歌曲。稍後，另
一名男主持指上述男主持教人賄
選。投訴人認為有關言論教導聽眾賄
選，屬不當行為。 

 
 
 

 Unsubstantiated. 



RESTRICTED 

 

P.5 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

 
Impartiality 

City Forum 
(城市論壇) 
 
RTHK (TVB Jade)  
6.12.2015 
 

1 ˗ 主持不停搶着發言，沒有持平地讓嘉
賓自由討論，而且只有一節時間讓台
下觀眾發言，令節目變成該主持的個
人政治立場節目，主持未有盡其責
任。 
 

 Unsubstantiated. 

Impartiality & Accuracy 

Pentaprism 
(左右紅藍綠) 
 
RTHK (TVB Jade) 
28.10.2015 
 

1 ˗ 主持向觀眾灌輸美國軍隊進入南海
島礁是維持正義，屬正義之師的想
法，他亦作出對中國的負面評價，意
見十分偏頗及不客觀。投訴人認為南
海島礁的主權具爭議性，主持應該客
觀評論，不應有政治動機的考慮或偏
幫任何國家(包括中國)。 

 
˗ 主持沒有就其言論提供真實資料，沒
有尊重事實及以虛假證據為依據— 

 
(a) 主持提及美國戰機/戰艦進入中

國領域是保持通道自由時，並非
引述媒體報道，是直接向市民灌
輸有關做法是正義行為。主持在
沒有提供有關南中國海域的主
權(「南海主權」)屬於中國的相
關資料給觀眾情況下，傳播誤導
訊息；以及 

 
(b) 主持指「從美方角度，南海屬於

國際水域，不應由任何國家獨自
享有，因此美國有責任捍衛當地
的航行自由」，但又提到「有傳
媒報道指美艦駛入南海敏感區
域的行動獲得部分與中國有爭
議的國家的默許」，是自相矛

 Unsubstantiated. 



RESTRICTED 

 

P.6 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

盾，偏幫美國政府，因為南海主
權絕對不會是美國的。有關矛盾
明顯有虛假成份。 

 
˗ 投訴人又指香港電台以公帑營運，不
能以「節目主持人不代表本台意見」
的說法推卸責任，向市民灌輸歪理。 

 

Impartiality & Discrimination 

Hong Kong Connection 
(鏗鏘集) 
 
RTHK (TVB Jade) & 
RTHK TV 31 
1.11.2015 
 

2 ˗ 一名投訴人認為三名以投資者身份
接受訪問的店舖東主發表荒謬言
論。當中有關「同埋你去第二區之
嘛，葵涌囉，葵涌仲有，葵涌咪平囉
好遠咩，搭幾個站係先」的言論誤導
市民，因為葵涌工廠大廈的租金非廉
宜；另外，由九龍東乘坐港鐵到葵涌
最少要十多個站，而不只是「搭幾個
站」。投訴人亦指有關言論歧視沒有
能力負擔昂貴租金的租戶，構成社會
地位上的歧視。 

 
˗ 另一名投訴人指女記者在鏡頭外作
出很多無謂評論及向嘉賓發問引導
性的問題，其對答膚淺，與話題無關
或屬無聊笑話，跟節目的一貫風格不
同。 

 

 Unsubstantiated. 

Indecency & Discrimination 

Morning Suite 
(晨光第一線) 
 
RTHK Radio 2 
14.12.2015 
 

1 ˗ 在上午9時30分至10時期間，一名男
主持說出一連串有關女性胸部大小
的形容詞，包括：洗衫板、iPad胸、
湯碗胸、警鐘胸等，並曾提及「有D
女人胸部沒有發育」。投訴人指有關
內容侮辱、歧視及不尊重女性，該主
持人用詞亦極之低俗，低級及下流。 

 Unsubstantiated. 



RESTRICTED 

 

P.7 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

 
Indirect Advertising 
Travel Round the World 
(旅遊樂園) 
 
RTHK Radio 1 
4.7.2015 
 

1 ˗ 節目主持人及嘉賓講述他們在台灣旅

遊曾光顧一間餐廳時，不斷提及其姓顧

的老闆的名字，又聲稱該餐廳是為「慈

善」，並提供電話號碼及呼籲聽眾光顧

和訂位，為有關餐廳作商業宣傳。 

 

 Unsubstantiated. 
 

Happy Daily 
(開心日報) 
 
RTHK Radio 1 
27.8.2015 
 

1 ˗ 節目主持人在上午 10時 40分左右說關

景鴻是「移民專家」，為該名人士作商

業宣傳。 

 Unsubstantiated. 
 

Reunion of 2000  
Beautiful Songs 
(2000靚歌再重聚) 
 
RTHK Radio 2 
20.9.2015 
 

1 ˗ The programme repeatedly mentioned 
the guests, date and ticketing 
information of an upcoming concert of 
the programme guests to be held on 28 
September 2015, which amounted to 
advertising for the concert concerned. 

 Unsubstantiated. 

 
Language 

LegCo Meeting 
(立法會會議) 
 
TVBNV, TVBN 2, 
Cable Live News Channel, 
now Direct & 
RTHK DAB 35  
9.12.2015 
 

4 ˗ A LegCo Member seemed to have 

uttered the expression “冚家 X” when he 

was interrupted by another LegCo 

Member who demanded a quorum count, 

which was offensive and should not be 

broadcast.    
 
 
 
 
 

 Unsubstantiated. 



RESTRICTED 

 

P.8 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

 
Language & Impartiality 

Happy Daily 
(開心日報) 
 
RTHK Radio 1 
18.11.2015 
 

2 ˗ 一名投訴人指主持在上午10時46分
說了粗口諧音。 

 
˗ 另一名投訴人指主持在講述有關女
性爭取選舉權的話題時說「如果受壓
迫的話，政府會搵七警打佢」。投訴
人指七警事件正在審訊中，不應經常
在電台廣播引用有關事件，並認為香
港電台作為公營機構，立場偏頗，有
關節目的主持人亦經常有意無意提
及七警，做法不當。 

 

 Unsubstantiated. 
 

 

 

Radio Television Hong Kong 

May 2016 


