
RESTRICTED 

 

P.1 

BOA Paper 12/2016 

(For information on 

26.9.2016) 

Updates on Complaints 

(Position as at 1.9.2016) 

 

A. Complaints considered by the Communications Authority
1
 which have been deliberated by Broadcast Complaints Committee in July 

2016 

 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Nil 
 

- - - 

                                                 
1
 The content of Section A about complaints considered by the Communications Authority is extracted from the homepage of the Communications Authority: 

http://www.coms-auth.hk/en/complaints/handle/broadcasting_services/complaints_ca/index.html 

http://www.coms-auth.hk/en/complaints/handle/broadcasting_services/complaints_ca/index.html


RESTRICTED 

 

P.2 

B. Complaints dealt with by the Director-General of Communications
2
 falling under Section 11(1) of the Broadcasting (Miscellaneous 

Provisions) Ordinance
3
 from February to May 2016 

 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Accuracy 

News Report 
(新聞報道) 
 
RTHK Radio 1 
31.10.2015 
 

1 ˗ In a news item about a statement 
released by Hong Kong Journalists 
Association (“HKJA”) (“ 記 協 ”) 
regarding the injunction obtained by 
the University of Hong Kong, the 
anchor referred HKJA as “記協” at the 
beginning but “教協 ” (Hong Kong 
Professional Teachers’ Union) 
(“HKPTU”) subsequently.   

 

 RTHK submitted that the term was accurately 
pronounced at the beginning and that when the 
anchor elaborated further, he mispronounced the 
word “記” as “教” once.  
 

 Taking into consideration that the listeners’ 
comprehension of the concerned news item would 
unlikely be seriously affected, the complaint was 
classified as a minor breach. 

 

2016 LegCo  
By-election Forum  
(New Territories East) 
(2016立法會補選論壇 
(新界東)) 
 
RTHK (TVB Jade) 
21.2.2016 
 

1 ˗ While the host remarked that the 
polling hours of the By-election on 28 
February would be “朝早七點半到夜
晚十點半”, the information “早上七時
至晚上十時半 ” was erroneously 
shown in the subtitles, which was 
misleading. 

 RTHK admitted the lapse and submitted that the 
host correctly stated that the polling hours would 
be from 7:30am to 10:30pm but the subtitles shown 
at the bottom of the screen omitted the word “半”.  
The on-line version of the programme had already 
been amended subsequently. 

 
 Taking into consideration that the host’s remark 

was accurate and the impact of the inaccurate 
subtitle on viewers would not be significant, the 
complaint was classified as a minor breach. 

 
 

                                                 
2
 The content of complaints dealt with by the Director-General of Communications is no longer disclosed on the web with effect from April 2012.  The content and decisions on 

complaints listed in Section B are issued by the Communications Authority for internal reference of broadcasters concerned and should not be disclosed to other parties. 
3
 Section 11(1) of the Broadcasting (Miscellaneous Provisions) Ordinance (Cap 391) provides that Communications Authority (which is established by section 3 of the 

Communications Authority Ordinance (Cap 616)) shall refer to the Broadcast Complaints Committee complaints about contravention of the said Ordinance, the Broadcasting 

Ordinance (Cap 562), Part IIIA of the Telecommunications Ordinance (Cap 106), the terms or conditions of a licence or a Code of Practice. 



RESTRICTED 

 

P.3 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Misleading 

News Report 
(新聞報道) 
 
RTHK Radio 4 
3.10.2015 
 
 

1 ˗ In a news item about the plan of the 
University of Hong Kong (“HKU”) 
Alumni Concern Group to submit a 
motion of no confidence to University 
Convocation against the chairman of 
the University Council (the “Council”) 
and 12 other members over the 
rejection of Mr Johannes Chan as a 
pro-vice-chancellor, the remarks “The 
Council has said it rejected the 
appointment of Mr Chan – a former 
law dean – partly because he did not 
have a PhD” were wrong and 
misleading.  In fact, the Council had 
never issued any statement explaining 
the rejection of Mr Chan’s 
appointment.  Such a suggestion was 
only referred to by the president of the 
University’s Students’ Union (“SU”).   

 

 RTHK admitted that a mistake was made in the 
concerned news report broadcast on 3 October 
2015 and submitted that it had already amended the 
wordings in the news archive on its website. 
 

 Taking into consideration that RTHK had taken 
remedial measures after being aware of the 
mistake, the complaint was classified as a minor 
breach.   

 

Accuracy 

This Week 
(視點31) 
 
RTHK TV 31 
12.1.2016 
 

1 ˗ In the segment “BN(O), 另一個出
口?”, which explored how a British 
National (Overseas) (“BN(O)”) 
passport could still be useful to Hong 
Kong people when holders of such 
passport did not have the right of abode 
in the United Kingdom (“UK”), the 
remarks of a current affairs 
commentator Martin Oei (黃世澤 ) 
(“Oei”) that “根據歐盟的directive, 我
們稱之為指引，任何歐盟成員國的國
籍持有人，可以有權於歐盟國家享受
自由行動的權利，BNO是member 

 Unsubstantiated.  



RESTRICTED 

 

P.4 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

state (成員國)的nationality (國籍身
分 ) ， 此 事 是 很 清 楚 的 ” were 
inaccurate, and RTHK had not made 
reasonable efforts to ensure the 
accuracy of the concerned factual 
contents of the current affairs 
programme by seeking confirmation 
from lawyers or relevant Government 
bureau.  The complainant cited a 
Declaration made by the UK in the 
“Treaty of Accession” first signed in 
1972 and amended in 1982, which gave 
definition of the term “nationals”, and 
the judgment of a court case in 2001 
which confirmed the validity of the 
concerned Declaration as supporting 
information.  The complainant alleged 
that the concerned Declaration 
specified which types of British 
nationality and hence the rights to 
which the person holding such 
nationality were entitled as a national 
of the European Union (“EU”)’s 
Member State (including the right to 
move freely within the territory of the 
EU’s member countries as mentioned 
by Oei) that the laws of the former 
European Communities (now the EU) 
were applicable to, and the concerned 
specified types of British nationality 
did not include BN(O). 

 
LegCo Meeting 
(立法會議會議) 
 
TVBNV, TVBN2, 
Cable Live News, now Direct 

4 ˗ 同一名投訴人投訴在該4個電視台及
電台直播或轉播的立法會會議，指馬
逢國議員在會議上表示「香港作曲家
及作詞家協會」(CASH) 是一個代理
機構時，曾說其會員「有好出名嘅、

 Unsubstantiated. 



RESTRICTED 

 

P.5 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

& 
LegCo Relay 
(《立法會會議》轉播) 
 
RTHK DAB 35 
4.2.2016 
 
 

已經離開咗我哋嘅顧家煇及黃霑等
作曲作詞人」。投訴人指顧家煇仍然
在生，認為馬議員的有關言論不正
確，令人反感，及使顧家煇感到尷
尬、憤怒及被冒犯。 

Stock Report 
(經濟行情報道) 
 
RTHK Radio 1 
18.2.2016 
 

1 ˗ 投訴人指該電台差不多全年於整點
及逢30分報道財經消息時均報錯外
幣兌美元的匯價。 投訴人列舉於所
指日期上午10時35分播出的報道為
例，表示有關「澳元兌美元0.71、加
元兌美元1.37」的報道錯誤，認為兩
個匯價不可能相差那麼遠。 

 
 

 Unsubstantiated. 

Accuracy & Impartiality 

Free As The Wind 
(講東講西) 
 
RTHK Radio 1 
28.12.2015 
 

1 ˗ 在討論警察阻止記者跟蹤教育局局
長吳克儉一事時，嘉賓主持劉鋭紹指
1967年已有遊蕩罪的說法不符，投訴
人指遊蕩罪在1980年後訂立。 

 
˗ 在沒有指明具體節目內容的情況
下，投訴人指節目嘉賓主持的觀點偏
頗。 

 

 Unsubstantiated. 
 

Accuracy & Misleading 

News at 6pm 
(傍晚新聞天地) 
 
RTHK Radio 1 
5.1.2016 

 

1 ˗ 在有關保安委員會會議的報道中，吳
亮星議員就銅鑼灣書店事件提出未
經證實的失蹤原因。節目就上述未經
證實的消息作出詳盡報道，是誤導市
民，並違反新聞從業員的專業操守。 

 Unsubstantiated. 
 The allegation of breach of journalist 

professionalism was outside the remit of the 
Communications Authority (CA). 



RESTRICTED 

 

P.6 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Accuracy, Misleading, Denigration & Indecency 

BBC News 
(BBC World Services: AM675) 
 
RTHK Radio 6 
5.1.2016 
 

2 ˗ 於當日下午6時播出報道未經查證便
引述立法會議員吳亮星就銅鑼灣書
店事件發表的言論，是失實及誤導，
並引起公眾不安；有關言論無恥、抹
黑失蹤人士，對他們構成「人格謀
殺」。 

 
˗ 另一投訴人則指下午6時30分播出的
有關言論猥瑣。 

 

 Unsubstantiated. 
 

 

 
Discrimination, Illegal Act & Language 

City Forum 
(城市論壇) 
 
RTHK (TVB Jade) & 
RTHK TV 31 
31.1.2016 

 

1 ˗ 在台下發問的環節，一名「保衛香港
運動」的成員侮辱講者嘉賓立法會議
員陳志全為「基佬全」。投訴人認為
有關用詞針對該議員的個人性取向
進行攻擊及污蔑，違反《電視通用業
務守則—節目標準》(《電視節目守
則》)中有關條文的規定。另外，節目
主持人未有即時對該組織成員的歧
視言論作出警告，也是不可接受。 

 
˗ 上述「保衛香港運動」的成員曾將一
頂帽子拋到講台上，令到講台上的嘉
賓的人身安全受到威脅，構成「普通
襲擊」的犯法行為，有關節目因而違
反了《電視節目守則》中「任何違法
的事物均不得加入在節目中」的規
定。 

 
˗ 節目中出現頗為粗俗的用語，例如
「搞屎棍」。 

 
 
 

 Unsubstantiated. 



RESTRICTED 

 

P.7 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

 
Disrespect 

Crazy and Happy 
(瘋show快活人) 
 
RTHK Radio 2 
22.12.2015 
 

1 ˗ A host’s remarks about the recent 
Shenzhen landslide industrial accident 
were heartless and disrespectful to the 
deceased and the injured. 

 
˗ The complainant also alleged that the 

host always expressed his political 
stance in the programme, attacked the 
Government and delivered indecent 
jokes. 
 

 Unsubstantiated. 

Fairness & Insult 

Who Am I 
(我係乜乜乜) 
 
RTHK TV 31 
2.1.2016 
 

1 ˗ The remark “市面上的政黨全部都幾
垃圾” made by the male guest (劉鳴
偉) was inappropriate, repulsive and 
insulted political parties in Hong Kong. 

 
˗ The tests about “男神選舉” and “秒測
港女” amounted to gender stereotypes 
and were unfair to females. 

 

 Unsubstantiated. 

Homosexuality  

Police Magazine 
(警訊) 
 
RTHK TV 31 
22.4.2016 
 

1 ˗ In a segment about household burglary 
cases, the portrayals of a lesbian-like 
woman putting her arm around her 
female friend’s waist promoted 
homosexuality and damaged the image 
of the Police. 

 

 Unsubstantiated. 

Human Relationship 

Crazy and Happy 
(瘋show快活人) 

1 ˗ 主持人嘲笑嬰兒的哭聲，並說唯一解
決方法是不回家睡覺。投訴人認為該

 Unsubstantiated. 



RESTRICTED 

 

P.8 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

 
RTHK Radio 2 
24.12.2015 

 

節目散播錯誤的道德觀念。 

Illegal Act 

Crazy and Happy 
(瘋show快活人) 
 
RTHK Radio 2 
28.1.2016 

 

1 ˗ 主持人曾志豪在上午10時至10時30
分指每一個城市都應有盜賊，並讚揚
盜賊的存在，更教唆香港人要接受盜
賊與犯法的行為，是支持香港人有意
圖地犯法。 

 Unsubstantiated. 

Crazy and Happy 
(瘋show快活人) 
 
RTHK Radio 2 
9.2.2016 
 

1 ˗ 一位男主持在節目中支持於年初一
晚至年初二凌晨在旺角發生的警民
衝突事件（「旺角事件」)的暴徒，鼓
勵他們計劃好再衝刺。 

 Unsubstantiated. 

Impartiality 

Letter to Hong Kong 
(給香港的信) 
 
RTHK Radio 3 
2.8.2015 
 

1 ˗ The programme which invited a guest 
from the pro-democratic camp to 
present his views on the deferred 
appointment of a pro-vice chancellor of 
the HKU was partial. 

 
˗ RTHK was biased towards the 

pro-democratic camp as it invited the 
concerned guest to present his views 
first in the programme instead of 
giving a chance to victims of the 
incident to express their views. 

 

 Unsubstantiated. 
 The allegation on RTHK’s choice of guest was 

outside the remit of the CA. 

News Report 
(新聞報道) 
 
RTHK Radio 4 

1 ˗ In a news item about the protest against 
parallel traders in Sheung Shui, RTHK 
interviewed only one protester who 
claimed to be a Sheung Shui resident, 

 Unsubstantiated. 



RESTRICTED 

 

P.9 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

7.9.2015 
 

without mentioning the condemnation 
of the Secretary for Commerce and 
Economic Development (“SCED”) 
against the protest as covered by other 
media reports on the same day, 
criticisms by passers-by or shop 
owners and the counter-protests by 
other groups. 

 
˗ RTHK had completely ignored 

different views in the report and the 
fact that parallel-trading activities in 
the area had declined considerably over 
the months, which rendered the news 
report one-sided and incomplete. 

 
Morning Brew 
 
RTHK Radio 3 
17.12.2015 
 

1 ˗ The one-hour session hosted by 
programme presenter Phil Whelan and 
freelance columnist Steve Vines every 
Thursday could not meet the required 
standard of professionalism and 
impartiality as it always ended up as a 
succession of commentaries as to what 
they disliked about Hong Kong and its 
current affairs, which was neither 
entertaining nor educational.  The 
edition broadcast on 17 December 
2015 was cited for investigation. 

 

 Unsubstantiated. 
 The allegation of professionalism was outside the 

remit of the CA. 

2015 Year Ender: 
Hong Kong Domestic Affairs 
(2015香港政情大事回顧) 
 
RTHK TV 31 
24.12.2015 
 
 

1 ˗ The programme, presented as a news 
programme and not indicated as a PVP, 
was partial and did not distinguish 
commentary and analysis from news 
and facts. 

 Unsubstantiated. 



RESTRICTED 

 

P.10 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Pentaprism 
(左右紅藍綠) 
 
RTHK (TVB Jade) 
28.12.2015 
 

2 ˗ 節目內容偏頗，把現任香港大學（「港
大」)學生會會長吹捧為港大英雄，沒
有提醒觀眾其行為違反守則，宣傳反
政府的訊息。 

 
˗ 一名投訴人認為有關節目應被列為
「家長指引」類別，並須播出聲明指
嘉賓意見只屬其個人立場，以免令青
年人認同違反規則是正確爭取溝通
的手段。 

 

 Unsubstantiated. 

Headliner 
(頭條新聞) 
 
RTHK (TVB Jade) 
6.2.2016 
 

1 ˗ 投訴人認為這節目近兩年內容偏
頗，深化市民和政府之間的矛盾，並
舉有關一集播出的「《頭條好聲音》
之滅聲王比賽」為例，指（1）節目
突顯「強力部門」贊助該比賽，是帶
出「強力部門」消滅社會聲音的意
念，引導觀眾對所謂「強力部門」產
生厭惡；及（2）嘉賓主持周博賢在
無證據的情況下說出「敢言、批評政
府和說真話的都會受滅聲」的言論，
又提倡反政府，表示若通過「網絡廿
三條」，就會封殺未來創作，節目卻
沒有播出另一方的回應。 

 

 Unsubstantiated. 

LegCo Review 
(議事論事) 
 
RTHK (now Business News 
Channel) 
20.2.2016 

1 ˗ The contents about the riot in Mong 
Kok were extremely biased as there 
was no coverage of the violent acts of 
the rioters, such as them throwing 
bricks and attacking the policemen, and 
the programme only interviewed a 
person who hated the Police but not 
other citizens who were shocked by the 
violence of the rioters. 

 

 Unsubstantiated. 

City Forum 
(城市論壇) 

2 ˗ 一名投訴人指節目涉嫌讓戴耀廷宣
傳他倡議的「雷動計劃」，而且只邀

 Unsubstantiated. 



RESTRICTED 

 

P.11 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

 
RTHK (TVB Jade)& 
RTHK Radio 1 
6.3.2016 
 

請泛民及支持「本土」主義的激進反
建制、反政府的人士擔任嘉賓，散播
偏頗的言論。 

 
˗ 另一名投訴人不滿作為公營電台的
香港電台舉辦一個宣揚港獨及攻擊
政府的論壇，以及節目沒有包含相反
的意見。 

 
City Forum 
(城市論壇) 
 
RTHK (TVB Jade) 
- 

 

1 ˗ The complainant alleged without citing 
any specific edition or broadcast date 
that a host’s opinions and his control of 
time, regardless of the guests and 
audience invited, were biased. 

 Unsubstantiated. 

Impartiality & Fairness 

English In NEWS 
 
RTHK Radio 2 
11.10.2015 
 

1 ˗ The programme was unfair and partial 
by making frequent references to 
“Yellow Umbrella Revolution” and 
commemorating the Occupy 
Movement (the “Movement”). 

 

 Unsubstantiated. 
 

City Forum 
(城市論壇) 
 
RTHK (TVB Jade) & 
RTHK Radio 1 
3.1.2016 
 

3 ˗ 節目主持人不公正，立場偏頗，偏幫
民主派，任由劉慧卿、梁家傑離題，
又針對鍾樹根的發言，並將一名表示
社運人士楊匡曾在內地被捕的台下
觀眾的麥克風關掉，打壓市民發表意
見的言論自由。 

 

 Unsubstantiated. 
 The allegation of stance of host and his handling of 

guests and audience were outside the remit of the 
CA. 

 

Impartiality & Political Advertising 

Pentaprism 
(左右紅藍綠) 
 
RTHK (TVB Jade) 
21.3.2016 

1 ˗ 節目中一名評論員高度讚揚公民黨
建黨十年對香港民主運動的貢獻，例
如舉辦真普選運動、雨傘運動等。投
訴人指很多香港人都認為上述運動
是撕裂香港社會的主要事件，認為香

 Unsubstantiated. 



RESTRICTED 

 

P.12 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

 港電台作為政府部門應保持中立，停
止用納稅人的錢搞政黨宣傳，更不應
支持某些黨派從事撕裂香港社會的
活動。 

 

Impartiality & Violence 

Headliner 
(頭條新聞) 
 
RTHK (TVB Jade) 
12.3.2016 
 

2 ˗ 其中一名投訴人指兩名節目主持就
公立醫院輪候時間長及高鐵撥款獲
通過等事件所作的諷刺性演譯十分
偏頗。 

 
˗ 兩名投訴人均不滿主持的言論「以後
如果再有人在街掟磚，政府唔好再問
人點解」，指有關言論鼓吹暴力、誤
導、煽動和意識不良，令人覺得在街
「掟磚」是一件很普通的事，亦暗示
可用「掟磚」對政府表達不滿，對年
輕一代有洗腦效果。 

 

 Unsubstantiated. 

Indirect Advertising & Impartiality in Arts and Culture Programme 

The Works 
(藝坊星期天) 
 
RTHK (TVB Jade) 
7.2.2016 
 
& 
 
The Works 
(藝坊) 
 
RTHK (TVB Pearl) & 
RTHK TV 31 
2& 
3.2.2016 

1 ˗ The complainant alleged that in the 
concerned programme broadcast on 
TVB Jade and its English version 
broadcast a few days earlier (without 
specifying the channel), the segment on 
the local movie “Ten Years” (十年) 
was partial as all the interviewees 
praised the movie and agreed with its 
visions and sentiments while others 
holding different views were not 
represented.  The segment also 
amounted to promotional materials for 
the concerned movie. 

 
˗ Another segment on the Copyright 

 Unsubstantiated. 



RESTRICTED 

 

P.13 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

 (Amendment) Bill 2014 (the “Bill”) 
was also partial and misleading as only 
people being critical of the Bill were 
interviewed, while views of the 
copyright holders were not represented 
and lawyers’ views were not sought to 
determine whether some of the fears or 
opinions of the interviewees were 
unwarranted or misleading. 

 

Insult 

Free As The Wind 
(講東講西) 
 
RTHK Radio 2 
13.12.2015 
 

1 ˗ 一名主持人在早上11時10分多次用
「小丑」一詞侮辱前國家領導人毛澤
東，對中國政權說三道四。又說有很
多共產黨黨員退黨。投訴人指有關主
持人用詞偏頗及矮化現今中國官場
的無知，有關內容亦脫離了節目的主
題。 

 

 Unsubstantiated. 

LegCo Meeting 
(立法會會議) 
 
TVBNV, TVBN 2, 
Cable Live News, 
now Direct 
 
& 
 
LegCo Relay 
(《立法會會議》轉播) 
 
RTHK DAB 35 
16.12.2015 

 
 

4 ˗ A LegCo Member’s remark that 
psychiatrists would become insane 
themselves (“會癡線埋”) as they heard 
more from mental patients was 
insulting to psychiatrists and mental 
patients. 

 

 Unsubstantiated. 



RESTRICTED 

 

P.14 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Irresponsible Remarks 

Rightable Wrong 
(有冇搞錯) 
 
RTHK Radio 2 
12.4.2016 
 

1 ˗ 一名男主持指一名學生選擇工作量
少及地方偏遠的工作是有遠見，但沒
有評論另一名女學生選擇工作量多
及時間過得充實的工作，有關言論鼓
勵青少年不踏實，對青少年造成不良
影響。 

 

 Unsubstantiated. 

 
Language  

Crazy and Happy 
(瘋show快活人) 
 
RTHK Radio 2 
14.12.2015 
 

1 ˗ 投訴人指一位主持暗示他的朋友可
以流利地說出十一個字的粗口，有推
廣粗言穢語之意。 

 

 Unsubstantiated. 
 

 

Crazy and Happy 
(瘋show快活人) 
 
RTHK Radio 2 
24.2.2016 
 

1 ˗ 主持在上午10時18分至25分期間說
出「能樣」這個粗言。 

 Unsubstantiated. 

Loudness Level 
Unspecified Programme 
 
RTHK TV 31 
- 
 

1 ˗ 投訴人指港台電視31台的節目聲音
時大時細。 

 Unsubstantiated. 

 

Radio Television Hong Kong 

September 2016 


