
P.1 

BOA Paper 5/2011 

(For information on 

18.2.2011) 

Updates on Complaints for the Quarter 10 – 12/2010
1
 

(Position as at 1.2.2011) 

 

A.  Complaints dealt with by the Broadcasting Authority Complaints Committee and considered by the Broadcasting Authority  

Title No. of  
Complaints 

Substance of  
Complaint 

 

Decision 

Radio Programme "Crazy and 

Happy" (瘋 show 快活人),  

 

RTHK Radio 2, 16 August 2010,  

10:00am- 1:00pm 

 

 

1 - A member of the public 

complained about the captioned 

radio programme. The 

substance of the complaint was 

that the host's utterance of the 

expression ""七都直"(turn on) 

in the programme was 

unacceptable. 

- The BA noted that the programme under complaint was a 

light-hearted talk show. The episode under complaint was 

broadcast on the seventh day of the seventh month (七夕) in 

the Chinese lunar calendar. The concerned remarks were 

made with reference to the rare occasion for the host to 

present the programme with two beautiful guest hostesses, 

which were likened to the annual meeting of the cowherd and 

the weaver girl.  

 

- The BA considered that though the concerned remark "人都嚇
到七都直埋呀"(I was thrilled and turned on) contained a pun 

on a sexually suggestive term and was an innuendo, the term 

concerned was not a downright offensive expression. The host 

had tried to poke fun on the pronunciation of the name of the 

Chinese festival on the seventh evening of the seventh lunar 

month, viz. " 七夕 "and he had not made any further 

elaborations on the remark. The remarks were made at the 

spur of the moment and the host had tried to tone down the 

effect of the utterance by explaining that what he meant was 

that even though he was facing two beautiful ladies, he had 

retained his integrity without any other desires. Besides, the 

alleged remarks were made in passing and in a light-hearted 

                                                 
1
 Content of this paper is extracted from the homepage of the Broadcasting Authority: http://www.hkba.hk/en/complaints/archives.html 



P.2 

manner. In view of the above, the BA considered that they 

were within bounds and were acceptable for broadcast under 

the circumstances. The BA considered the complaint 

unjustified and that no further action be taken against 

RTHK. 

 

Radio programme "Free As the 

Wind"(講東講西)  

 

(RTHK Radio 1, 9 August 2010, 

11:00pm-1:00am) 

 

1 -  A member of the public was 

dissatisfied with CTEL's 

decision on the complaint 

about the captioned radio 

programme. The substance of 

the complaint was that when 

talking about the atomic 

bombing at Hiroshima, Japan 

in 1945, the hosts' remark that 

it was a heavenly punishment 

to Japan (天譴) and that the 

Japanese deserved the 

bombing was partial and 

would incite racial hatred.  

 

-  The BA noted that the programme was a personal view 

programme ("PVP"); the alleged remarks, viz., "天譴"was 

found when the hosts talked about the commemoration of the 

Hiroshima Bombing. He also said that it was perfectly 

justified (天經地義) to kill the Japanese soldiers back then 

when the Allied Force was in a war of life and death with 

Japan, and that the Japanese being bombed was a punishment 

from heaven and they deserved it for they had incited the war.  

-  The BA considered that the alleged remarks were used in a 

historical context and they did not refer to the Japanese 

people in general. The host was discreet in the usage as he 

clearly distinguished the Japanese civilian from the Japanese 

military. Besides, the host's remarks about the historical event 

were clearly identified as personal views. They were unlikely 

to be considered as having the intention of inciting racial 

hatred nor were they unacceptable for broadcast.  

-  The BA considered the complaint unjustified and that 

Commissioner for Television and Entertainment 

Licensing’s (CTEL) previous decision in classifying the 

complaint as unsubstantiated should be upheld.  

 



P.3 

Radio programme "Open Line Open 

View"(自由風自由 phone)  

 

(RTHK Radio 1, 4 August 2010, 

5:00pm-8:00pm)  

 

1 - A member of the public was 

dissatisfied with CTEL's 

decision on the complaint 

about the captioned radio 

programme. The substance of 

the complaint was that a 

caller's speculation that the 

Government hotline centre 

1823 had disclosed his 

personal data was unfair to 

the 1823 call centre. 

However, the centre was not 

given an opportunity to 

explain. Besides, the host's 

remark that the 1823 call 

centre was not a Government 

department was incorrect.  

 

- The BA noted that (i) the programme was a PVP; and (ii) in 

the discussion about the issue of selling personal data of 

Octopus Card holders, a caller speculated that the 

Government hotline centre 1823 had disclosed his personal 

data since he received telemarketing calls shortly after he 

called the hotline with a new SIM card. No concrete evidence 

was given. The host had cast doubt on the caller's speculation 

and referred to 1823 as a Government hotline.  

- The BA considered that the caller's speculation was clearly 

identified as his personal view which was not unacceptable in 

a PVP.  

- The BA considered the complaint unjustified and that 

CTEL's previous decision in classifying the complaint as 

unsubstantiated should be upheld.  

 

Radio programme "Crazy and 

Happy"(瘋 show快活人)  

 

(RTHK Radio 2, 6 August 2010, 

10:00am-1:00pm)  

 

1 -   A member of the public was 

dissatisfied with CTEL's 

decision on the complaint 

about the captioned radio 

programme. The substance of 

the complaint was that the 

host's analogy between babies 

and dogs in the programme 

was outrageous.  

 

- The BA noted that the programme under complaint was a 

light-hearted talk show. When referring to the news item that 

some residents from a residential building lost a legal battle 

to fight for the right to keep dogs, the host commented that 

both babies and dogs would make noise and had hygienic 

issues, but dogs were always not allowed.  

- The BA considered that the host's remarks were not 

unacceptable for broadcast in the light-hearted talk show.  

- The BA considered the complaint unjustified and that 

CTEL's previous decision in classifying the complaint as 

unsubstantiated should be upheld.  

 

 

 

 



P.4 

B. Complaints dealt with by the Television and Entertainment Licensing Authority falling under Section 11(1) of the Broadcasting Authority 

Ordinance
2
 

 

Title No. of  

Complaints 

Substance of  

Complaint 

Decision 

Illegal Act 

Ordinary Done Seriously 
尋尋尋尋尋尋( ) 

RTHK Radio 2 

21.8.2010 

1 - a drama broadcast in the 

programme encouraged parents 

to keep their children under 

surveillance and infringe the 

Personal Data (Privacy) 

Ordinance 

-  the programme featured an educational drama against drug 

abuse 

-  in the drama, a salesman fell prey to drugs during his career 

downturn but managed to stand up again with family 

support.  The drama carried the advice that encouragement 

and support from parents would shield youngsters from drugs 

-  there was no encouragement of any illegal act 

-  complaint unsubstantiated 

 

Indecency 

晨晨晨晨晨Morning Suite ( ) 

RTHK Radio 2 

17.8.2010 

1 -  the host's references to women's 

breasts and men's sex organs 

were indecent and unsuitable 

for broadcast in a morning 

programme 

-  light hearted morning talk show 

-  the host gave purchase tips about chicken and remarked that 

unlike those of women who had undergone plastic surgery, 

chicken breasts should be firm but not large 

-  the host used a news item about impotence to illustrate the 

interactive skills of hosting programmes.  He remarked that 

foreign people were usually "大而無當" (big but useless) 

-  though carrying mild sexual innuendoes, the host' remarks 

were not indecent or unacceptable for broadcast in a 

programme not targeting children 

-  complaint unsubstantiated 

 

瘋 快快快Crazy and Happy ( Show ) 

RTHK Radio 2 

7.9.2010 

1 - a host’s references to  

masturbation and ejaculating 

on a woman's heels were 

indecent 

 

- light-hearted talk show broadcast at 10:00am – 1:00pm 

- the hosts chatted about a foreign court case in which a 

footwear fetishist was charged for stealing shoes placed 

outside someone's door, masturbated and ejaculated on 

them.  There were suggestive remarks on semen left in the 

                                                 
2
 Section 11(1) of Broadcasting Authority Ordinance (Cap 391) provides that BA shall refer to the Complaints Committee complaints about contravention of the said Ordinance, 

Broadcasting Ordinance (Cap 562), PartIIIA of Telecommunication Ordinance (Cap 106), terms or conditions of a licence or Code of Practice. 



P.5 

 

 

 

 

 

shoes 

- though carrying sexual innuendoes, the suggestive remarks 

were not indecent or unacceptable for broadcast in a 

programme not targeting children 

- complaint unsubstantiated 

 

Crazy And Happy  

(瘋Show快快快) 

RTHK  

Radio 2 

18.6.2010 

1 -  the host used a news item to 

make remarks that 

contraception could be done by 

taking Taiwan milk tea and 

wiping the lower part with a 

piece of honey-pasted bread, 

which were indecent  

-  light-hearted talk show broadcast at 10:00am – 1:00pm 

- the hosts cited the alleged practices as examples of youngsters' 

misconceptions about contraception which were found in the 

discussion forum on the website of the Family Planning 

Association of Hong Kong 

-  though carrying sexual innuendoes, the remarks in context 

were not indecent or unacceptable for broadcast in the   

programme not targeting children 

-  complaint unsubstantiated 

 

Crazy And Happy  

(瘋Show快快快) 

RTHK Radio 2 

13.7.2010 

1 -  a host used the news item about 

sexual assaults on primary 

students to elaborate on sex, 

such as touching the sex organ 

and lifting the skirt, which 

were indecent 

-  the complainant alleged that the 

programme proper, excluding 

advertisements, promos, news 

and songs, was too short 

-  light-hearted talk show broadcast at 10:00am – 1:00pm - - - 

referring to the news item about interviews with Primary Five  

to Six students about their sexual awareness and encounters, 

the hosts adverted to the statistics for child sexual abuse, such 

as those on consensual and non-consensual sex, various 

forms of indecent assaults, masturbation, viewing sex films 

on the internet as well as the use of contraceptives 

-  the hosts remarked that the survey results were shocking, and 

emphasized the importance of the work of the End Child 

Sexual Abuse Foundation 

-  though carrying mild sexual innuendoes, the remarks in 

context were not indecent or unacceptable for broadcast in a 

programme not targeting children 

-  complaint unsubstantiated 

-  the allegation on programme duration was outside section 

11(1) of the Broadcasting Authority Ordinance 

 

Indecency & Bad Influence on Children 

瘋 快快快Crazy and Happy ( Show ) 1 -  the hostess talked about sex 

when introducing a new 

-  alleged remarks not found at the specified date and time 

-  complaint unsubstantiated 



P.6 

RTHK Radio 2 

11.8.2010 

product.  Her remarks about 

putting an underwear into the 

refrigerator for her son to try 

was disgusting and of a bad 

influence on children 

Indecency & Illegal Act 

瘋 快快快Crazy and Happy ( Show ) 

RTHK Radio 2 

18.8.2010 

2 -  a host's remark about a 

renowned photographer's 

inviting people to lie naked in 

public area encouraged illegal 

act 

-  the discussion on testes meal 

were exaggerated and 

contained sexual innuendoes 

-  light-hearted talk show broadcast at 10:00am – 1:00pm 

-  the host drew an analogy between some banks' selling private 

data to insurance companies and the taking of nude photos of 

the public by a renowned photographer to indicate the lack of 

privacy in Hong Kong.  There was no encouragement of any 

illegal act 

-  the hosts also chatted about an international cooking contest 

with testes held in Europe in August and made puns on male 

sex organs of some animals 

-  though carrying mild sexual innuendoes, the hosts' remarks in 

a jocular context were not indecent or unacceptable for 

broadcast in a programme not targeting children 

-  complaints unsubstantiated 

 

Language 

警警Police Magazine ( )  

RTHK (TVB Jade) 

11.9.2010 

1 - the name of a character 

"Lolando Chan" was a foul 

Cantonese expression  

-  a co-production by RTHK and the Police Public Relations 

Branch broadcast at the family viewing hours 

(7:00pm–7:35pm) 

-  in the dramatic reconstruction of a crime, a man introduced 

himself as alleged to a woman met in a bar 

-  no foul expression was found 

-  complaint unsubstantiated 

 

Crazy & 瘋 快快快Happy ( Show ) 

RTHK Radio 2 

21.9.2010 

 

2 - a host uttered a foul expression "

你老味" at around 11:00am 

-  light-hearted talk show (10:00am – 1:00pm) 

-  no foul expression was discernible 

-  complaints unsubstantiated 



P.7 

City Forum (城城城城) 

RTHK (TVB Jade) 

25.7.2010  

1 - a guest uttered a foul expression 

"臭四"  

-  public forum on current affairs 

-  the alleged expression was found when the guest expressed 

his opinions on cheap tours for Mainlanders 

- the expression in context, though unrefined, was not 

unacceptable for broadcast in a programme not 

specifically targeting children 

- complaint unsubstantiated 

 

Language & Insult  
City Forum (城城城城) 

RTHK  

(TVB Jade) 

23.5.2010 

1 - the complainant alleged without 

specific details that the 

politicians, led by Hon Lee 

Cheuk Yan (Lee), insulted 

other people, political parties 

and the country with crude 

language, despite the host's 

repeated warnings    

     

- livecast of a public forum on current affairs (12:05pm – 

12:50pm)  

- regarding the result of 2010 Legislative Council By-election, 

a public affairs commentator, two Legislative Councillors, 

the Secretary General of the Civil Party and the floor 

audience were given the opportunity to express their 

views.  The personal views would unlikely be considered 

insulting to any person or group  

- Lee was not present at the forum 

- a councillor alleged that some government officials had 

caused the low voting rate by discouraging people to vote in 

the 2010 Legislative Council By-election and the phrase "卑

鄙無恥賤格下流嘅手段" against the alleged discouragement 

was used 

- though unrefined, the phrase was not unacceptable for 

broadcast in a public affairs programme not targeting 

children 

- complaint unsubstantiated 

 

Foul Expression  

The Moment 

(一一一一) 

RTHK 

(TVB Jade) 

27.10.2010 

1 -  the programme contained foul 

expressions like "你老味" and 

"契弟" which were unsuitable 

for children or broadcast 

during the family viewing 

- a drama featuring the deteriorating relationship of a 

middle-aged couple resulting from verbal abuse, and 

broadcast within the FVH (7:00pm – 7:30pm) 

- at the start of the programme and the second segment, 

warning captions 

"本本本本本本本本本本，內內內內內內內內，提提提提



P.8 

hours (FVH) 和和。敬敬提敬敬敬敬敬敬敬內城" (the programme was 

adapted from actual family cases.  It looked into verbal 

violence and aimed at advocating family harmony.  Parents 

are invited to watch and discuss with their children) were 

displayed on screen 

- in one scene, an old man uttered the expression "你你你" 

when he criticized others' way of playing chess 

- in other scenes, the wife scolded her retired husband and 

quarreled with him over trivial matters, using expressions such 

as "契契" (silly guy), "豬dum兜" (stupid), "死快死" (dead 

head), "賤賤" (cheap) and "折折" (miserable)  

- given the provision of warnings, the concerned expressions 

were not unacceptable for broadcast in the concerned drama 

with an educational purpose at the FVH 

- complaint unsubstantiated 

 

Programme Change 

頭頭頭頭Headliner ( )  

RTHK (TVB Jade)  

21 & 28.8.2010 

1 -  the programme was cancelled 

on the concerned dates  

-  RTHK submitted that the programme was having a seasonal 

break on the concerned dates.  Viewers were informed of the 

break in the programme and it was widely covered in 

newspapers, listings and on-air promotions 

-  complaint unsubstantiated 

 

城城城城City Forum ( ) 

RTHK (TVB Jade) 

22 & 29.8.2010 

1 -  the programme was cancelled 

on the concerned dates 

-  RTHK submitted that the programme was having its summer 

break on the dates concerned.  Viewers were informed of the 

break in the programme on 1 August and it was widely 

covered in newspapers, listings and on-air promotions 

-  complaint unsubstantiated 

 

 

 



P.9 

Sex 

瘋 快快快Crazy and Happy ( Show ) 

RTHK Radio 2 

10.9.2010 

1 -  the host used news items to talk 

about sex, make fun of the 

expression "淫人妻女笑呵呵" 

(it was fun to have sex with a 

friend's wife and daughter) and 

showed support for the idea  

  

- light-hearted talk show broadcast at 10:00am – 1:00pm 

- the hosts chatted about the Chilean trapped miners' secret  

extra-marital relationships, the possibility of incest among 

their children and a US court case in which a woman 

successfully sued her close friend for having an affair with 

her husband, and jokingly made the remark "人人妻女笑呵

呵 " (everybody's wife and daughter should be happy), 

explaining that the expression was analogous to wishing 

peace within the whole family 

- though carrying sexual innuendoes, the discussion was not 

unacceptable for broadcast in the programme not targeting 

children 

- there was no endorsement of any illicit act 

- complaint unsubstantiated 

 

Accuracy  

世世世世Blue Print ( ) 

RTHK (TVB Jade) 

11.9.2010 

  

1 - it was inaccurate to say that 

tunnel boring machines would 

be used in Tai Kok Tsui area of 

the Guangzhou-Shenzhen-Hong 

Kong Express Rail Link 

(XLR).  The complainant 

alleged that both drill and blast 

method would be used 

- it was inaccurate to mention that 

all residents in Choi Yuen Village 

had accepted the Government's 

compensation scheme.  The 

complainant alleged that some of 

them still declined the proposal  

- documentary on Hong Kong's major infrastructure.  The 

episode under complaint was about the construction of the 

XRL 

-  a voice-over mentioned "最曯目係六部鑽挖機喺唔同地段

同時鑽挖，其中一段係舊樓林立嘅大角咀" (six tunnel 

boring machines would be in operation at the same time in 

different areas and one of them was Tai Kok Tsui, which was 

full of old buildings).  According to the newsletter and 

pamphlet published by the MTR, the drill and blast method 

would be employed from the northwest of Mei Lai Road at 

Sham Shui Po which was away from the Tai Kok Tsui area 

mentioned in the programme 

-  when talking about the construction work at Choi Yuen 

Village, it was mentioned in the voice-over that "絕大部分村

民已經接受咗政府嘅賠償及復耕方案" (Almost all of the 

villagers accepted the Government's compensation scheme 

and agricultural resite policy) 

-  there was no evidence that the above statement was inaccurate 



P.10 

-  complaint unsubstantiated 

 

News report   
頭頭新新( ) 

RTHK Radio 1 

10.10.2010 

  

1 - in a news item about the death of 

a woman with mental and 

physical disabilities in a fire in 

Lok Wah (South) Estate, the 

location of the estate was 

erroneously reported as Kwun 

Tong instead of Ngau Tau Kok. 

-  RTHK submitted that both Ngau Tau Kok and Lok Wah 

(South) Estate were within the Kwun Tong district based on 

the District Council electoral boundaries.  Other media 

reports also mentioned that the fire took place in Kwun Tong 

-  there was no evidence that RTHK had not made reasonable 

effort to ensure the accuracy of the news item concerned 

-  complaint unsubstantiated 

 

Adult Content & Bad Influence on Children 

瘋 快快快Crazy and Happy ( show ) 

RTHK Radio 2 

16.7.2010 

4 - the discussions on sex organs, 

some physiological phenomenon 

and adult jokes were unnerving, 

disgusting, unsuitable for 

broadcast at the scheduled time, 

and exerted a bad influence on 

children 

- the hosts poked fun at the name 

of a listener with the word "春" 

with adult jokes  

-  light-hearted talk show (10:00am – 1:00pm) 

-  when chit-chatting about a new book on sex education for  

children by the Family Planning Association of Hong Kong, 

the hosts mentioned the riddles on condom, erection, napkins 

and foreskin in the book and made fun at them 

-  when reading a fax, a hostess mispronounced a name with the 

character "春" and the other asked "仲有咩春呀" (what's 

other "chun"?) and laughed 

-  though carrying sexual innuendoes, the jocular chit-chat 

remarks would not be taken seriously or considered 

unnerving, disgusting or unacceptable for broadcast in a 

programme not targeting children 

-  complaints unsubstantiated 

 

Bad Influence on Children  

瘋 快快快Crazy and Happy ( Show ) 

RTHK Radio 2 

21.7.2010 

2 - the host's remarks about 

confining young models at the 

Book Fair amounted to 

instigation of illegal confinement 

and exerted a bad influence on 

youth 

- the hosts' discussions on sexual 

activities were of an adult 

nature, unsuitable for broadcast 

at the scheduled time and 

-  light-hearted talk show (10:00am – 1:00pm) 

-  during a chit-chat about young models sneaking into the 

Book   Fair as ordinary visitors despite the organizer's 

efforts to ban them from holding promotions at the venue, a 

host jokingly suggested taking them into a room for some 

hours for identity checking 

-  the jocular remarks in context did not amount to 

encouragement of any illegal act 

-  in a segment about marital problems, the hosts remarked 

about ways to enhance sexual performance, shapes of 



P.11 

exerted a bad influence on youth women's breasts and colour of nipples 

-  though carrying mild sexual innuendoes, the discussions were 

not indecent or unacceptable for broadcast in a programme 

not targeting children 

-  complaint unsubstantiated 

 

Bad Theme & Bad Influence on Youth  

晨晨晨晨晨Morning Suite ( ) 

RTHK Radio 2 

8.10.2010 

  

1 - the remark on burning charcoal 

encouraged youth suicide 

 - the complainant considered that 

RTHK was a government radio 

station and should not pass 

irrational criticisms on 

government policies, and that the 

programme was a waste of 

taxpayers' money         

 

-  light-hearted talk show 

-  in a comedy segment, the host sarcastically remarked that the  

government's encroachment on the country park area 

would  force people to burn charcoal for barbecue at home  

-  the jocular remark in context would not be taken as an 

encouragement of suicide.  Nor was there anything 

unacceptable for broadcast 

-   complaint unsubstantiated 

Disgusting & Bad Influence on Youth  

Crazy And Happy  
瘋 快快快( Show ) 

RTHK Radio 2 

6.7.2010 

1 - the hosts' frequent reference to 

lovemaking was disgusting and 

exerted a bad influence on 

youth 

-  light-hearted talk show broadcast at 10:00am – 1:00pm 

-  alleged reference found a few times when the hosts 

talked about a character analysis game on the internet 

-  though carrying sexual innuendoes, the reference was not 

unacceptable for broadcast in a programme not targeting 

children 

-  complaint unsubstantiated 

 

Disgusting Remark  

開開開新Happy Daily ( ) 

RTHK Radio 1 

16.3.2010 

  

1 - the hosts' remarks about using 

menses to protest against the 

Thai government were 

disgusting  

  

- light-hearted talk show (10:20am-12:00pm) 

- in a segment, a host remarked that the Red Shirt protesters in 

Thailand vowing to spill their blood at the government could 

use blood donated by women during their days of 

inconvenience to avoid wastage 

- the jocular remarks would unlikely be considered disgusting 

or unacceptable for broadcast in a programme not targeting 

children 

complaint unsubstantiated 



P.12 

Horrifying Material & Superstition  

Gimme 5 

RTHK Radio 2 

9.9.2010 

  

1 - the theme about encounters 

with the supernatural was 

horrifying to children and 

youth but the programme was 

not broadcast with prior 

warning 

- the sound effect created by 

knocking on a table and the 

host's recounting his 

supernatural experience during 

lightning was horrifying 

-  a light-hearted talk show  for youth broadcast at 5:00pm – 

7:00pm with different themes every day 

-  in a segment about supernatural experience, listeners were 

invited to talk about their encounters with ghosts and vote for 

the most horrifying 

-  when a caller recounted a ghost-like creature knocking on the 

glass behind her desk, the hosts knocked on the table to 

create the sound effect.  The alleged story of ghost 

encounter in the office during a night of lightning and 

thunder was found 

-  the programme was delivered in a light-hearted manner, not 

overly horrifying, amounting to promotion of any harmful 

superstition or warranting any warning caption 

-  complaint unsubstantiated 

 

Impartiality  

千千千千Talkabout ( )  

RTHK 

Radio 1 

19.1.2010 

1 - the host was partial by 

criticizing the protesters 

against the Express Rail Link 

as rioters  

-  personal view programme (PVP) 

-  when a caller opined that the protesters against the Express  

Rail Link should not be called rioters, the host responded 

that rioters should be blamed but the protesters were not 

rioters 

-  the host's personal view was not unacceptable in a PVP 

-  complaint unsubstantiated 

 

Impartiality & Misleading  

Hea 頭頭頭頭dliner ( )  

RTHK (TVB Jade) 

29.5.2010 

  

1 -  the complainant alleged 

without specific details that the 

programme had been unfair, 

misleading, radical and 

tarnished the Government and 

the Chief Executive (CE), 

biased towards the 

pan-democratic camp and was 

used as a channel to express 

their views 

-  personal view programme (PVP) 

- in the episode cited by the complainant, skits on the meeting 

of   some legislators from the pan-democratic camp with 

the Liaison Office of the Central People's Government in 

Hong Kong, the CE's debate on the proposed constitutional 

reform with a legislator and news footage of the publicity 

campaign on the constitutional reforms were found 

- all remarks were clearly identified as personal views, not 

unacceptable in a PVP 

- complaint unsubstantiated 



P.13 

- the programme should cease to 

broadcast 

 

Indecency  

Crazy & Happy 
瘋 快快快( Show ) 

RTHK  

Radio 2 

11.1.2010 

1 - a host used the news item about a 

LegCo member being thrown 

brasserie at a public forum to 

make indecent remarks about 

the breast size of a public figure 

 

-  alleged remark not found 

-  complaint unsubstantiated 

  

瘋 快快快Crazy and Happy ( Show ) 

RTHK Radio 2 

26.5.2010 

  

1 - the host's use of the    news item 

about the French First Lady's 

sex appeal to elaborate on sex, 

drawing analogy between 

nipples and grapes, etc. were 

indecent and offensive  

  

- light-hearted talk show (10:00am – 1:00pm) 

- on the international headline about the suggestive remarks  

made by the First Lady before she married the French 

President on how to win men's heart, one of the hosts 

recalled that the first question the First Lady asked her 

admirers was whether they loved her "grapes" 

- though carrying mild sexual innuendoes, the hosts' jocular 

remarks were not indecent or unacceptable for broadcast in a 

programme not targeting children 

- complaint unsubstantiated 

 

Crazy & Happy 
瘋 快快快( Show ) 

RTHK  

Radio 2 

7.10.2010 

  

1 - during the discussion about a 

news item about the love affairs 

among two men and a woman 

owner of a fruit store, it was 

disgusting that the hosts made 

analogies between grapefruit and 

women's breasts and between 

banana and male sex organ, and 

passed remarks about using 

grapefruit and banana as tools for 

sexual harassment 

 

-  light-hearted talk show (10:00am-1:00pm) 

- chatting about the alleged news item, a host remarked that 

the  man who had an infatuation for the owner of a fruit 

store visited the store every day and got high when the owner 

let him hold the grapefruit (攞住個西柚俾佢捽吓，呢個西柚

靚唔靚呀咁，我都開心喇，春心盪漾) 

- though carrying mild sexual innuendoes, the remark was not 

unacceptable for broadcast in the programme not targeting 

children 

- alleged analogies not found 

- complaint unsubstantiated  

Indecency & Insult  

瘋 快快快Crazy and Happy ( Show ) 1 - the hosts' remarks were indecent 

and insulting to women.  The 

- light-hearted talk show (10:00am-1:00pm) 

- the hosts chatted about cultural difference.  They remarked 



P.14 

RTHK  

Radio 2 

1.9.2010 

  

remarks included those about 

Japanese young girls exposing 

their underpants when they 

travelled on the subway, size of 

women's breasts, a foreign 

couple kissing in underwear and 

that scantily dressed women over 

the age of 30 were considered 

revealing but not attractive  

  

that the Chinese who squatted were looked down upon but 

nobody accused Japanese young girls in mini-skirt who sat 

on the ground in the subway and showed their underpants 

- they also made brief jocular remarks on the hostess' breast 

size when talking about the communication style of the 

Chinese 

- a host recounted that a foreign couple living next door kissed 

in the garden every morning in underwear.  The other hosts 

jokingly asked if they asked him "am I big?" 

- when the hostess remarked that one would not consider a 

foreign women in deep-V clothing revealing, the other hosts 

jokingly responded that if the woman was over the age of 30, 

it was revealing, and if under, attractive 

- though carrying mild sexual innuendoes, the concerned 

remarks were not indecent or unacceptable for broadcast in a 

programme not targeting children 

- the joking remarks in the context of a light-hearted talk show 

would unlikely be taken seriously or considered insulting to 

women 

- complaint unsubstantiated 

 

Insult & Bad Theme  

晨晨晨晨晨Morning Suite ( ) 

RTHK Radio 2 

20.1.2010 

1 -  a host's remark "全程訪問都

是坐大髀進行 " (the whole 

interview was conducted on 

the thigh) were insulting and 

of a bad theme  

 

- light-hearted talk show (6:00am-10:00am) 

- alleged remark was found when a hostess recapitulated an   

interview with a foreign singer.  When asked about why he 

was so popular among actresses, the singer jokingly remarked 

that his scent attracted girls and asked the hostess to smell him 

and tell the audience that the whole interview was conducted 

on the thigh 

- the jocular remarks in context would unlikely be considered 

as insulting, of a bad theme or unacceptable for broadcast at 

the scheduled time not targeting children 

- complaint unsubstantiated 

 



P.15 

 

Insult    

Headliner 
頭頭頭頭( ) 

RTHK (TVB Jade) 

29.10.2010 

1 - the pun on the expression “中國

崛起" (the rise of China) with 

the word "崛" being replaced by 

"掘 " insulted Chinese people 

and the country 

-  personal view programme (PVP) 

-  in an animated skit, a mother asked a worker what was 

being constructed when she found that the road was dug 

up.  The worker told her that it was for the Olympic Games, 

World Games and Expo.  Her son then asked "媽媽，成個中

國掘晒，點過馬路呀？" (Mum, the whole China is dug 

up. How can we cross the road? 

-  the playful remark in context would not be taken seriously or 

considered to be an insult to Chinese people or the country,   

not unacceptable in a PVP 

-  complaint unsubstantiated 

Misleading & Irresponsible Remark  

Made in Hong Kong  
李李李(Made in Hong Kong ) 

RTHK Radio 2 

6.10.2010 

  

1 - regarding the news item about 

the court's decision against 

transgender marriage, a host 

remarked that marriage should 

not be confined to the union of 

a man and a woman and that 

the history of marriage had 

changed.  The remarks and 

applause given by the other 

hosts were arbitrary, 

misleading and irresponsible  

- the hosts' views were not 

identified as personal ones  

 

-  light-hearted talk show broadcast at 1:00pm – 3:00pm 

- alleged remarks were found in a chit-chat on the news 

item.  A  host was of the view that the traditional concept 

of marriage between a man and a woman had changed as 

time went by 

- the hosts concluded that there were different views on the 

issue and that nobody should be discriminated   

- the hosts' personal views were not unacceptable in a 

light-hearted talk show 

- the provisions governing personal view programmes did not 

apply to a light-hearted talk show 

- complaint unsubstantiated 

Sex Topic  

Crazy & Happy 1 - the host used a news item to talk 

about the sex life of women 

- light-hearted talk show (10:00am-1:00pm) 

- the hosts referred to the Ministry of Agriculture's survey 



P.16 

瘋 快快快( Show ) 

RTHK  

Radio 2 

10.2.2010 

  

living in the rural areas of the 

Mainland  

  

report that 20 million women living in the rural areas were 

living as if in widowhood because their husbands had left 

home to work in the cities, and recounted an incident in 

which a woman had to resort to having sex with a 

dog.  There was no elaborations on the incident 

- though carrying mild sexual innuendoes, the concerned 

discussion was not unacceptable for broadcast at the 

scheduled time not targeting children 

- complaint unsubstantiated 

 

瘋 快快快Crazy and Happy ( Show ) 

RTHK Radio 2 

20.5.2010 

1 - the hosts used a news item about 

a Mainland woman removing her 

pants and urinating in public to 

talk about sex  

  

- light-hearted talk show broadcast at 10:00am – 1:00pm 

- chatting about a news item about the ugliest behaviour of the 

Chinese being uploaded on the internet during the time of the 

World Expo in Shanghai, the hosts cited and joked about the 

alleged case 

- there was nothing unacceptable for broadcast in a 

programme not targeting children 

- complaint unsubstantiated 

 

Superstition & Indirect Advertising  

Gimme 5 

RTHK Radio 2 

20.8.2010 

  

1 - the theme on developing 

intuition and the interview of a 

spiritual healer promoted 

harmful superstition and 

amounted to advertising for the 

healer's business  

  

- a light-hearted talk show  for youth broadcast at 5:00pm – 

7:00pm with different themes every day 

- in the segment about trying new matters, a spiritual 

healer-cum-tarot fortune teller was interviewed to discuss why 

he gave up fortune telling and taught people to develop their 

intuition and rejuvenate their confidence.  He also talked 

about past lives and how karma affected one's character 

- the hosts concluded that intuition could be used as a 

reference.  A hostess stressed that it was harmful to be 

obsessed with anything 

- there was no promotion of harmful superstition or any mention 

about the interviewee's commercial information, not 

amounting  to indirect advertising 

-  complaint unsubstantiated 

 

 



P.17 

Impartiality  

News (新新新新) 

RTHK Radio 2  

19.6.2010 

1 - the complainant alleged without 

details that the news report 

about political reform was 

partial 

- in the news item concerned, it was reported that the Chief 

Executive (CE), after attending a rally organized by the 

Alliance for Constitutional Development to support the 

government's reform package, remarked that the Democratic 

Party's proposed amendment to the government's political 

reform was rich in democratic elements 

- the report included an excerpt of the CE's speech, saying that 

he was still meeting with different political parties to lobby 

for the 40 votes it needed in the Legislative Council for the 

package to be passed 

-  it was also reported that some rally participants did not know 

what the constitutional reform was about and they took part 

in the rally just for the cheap seafood meal 

-  there was no evidence that the factual report was partial 

- complaint unsubstantiated 

 

Smoking Scenes  
Rooms To Let (有有有有) 

RTHK (TVB Jade)  

2.11.2010 

1 - the complainant alleged without 

citing any specific episode that a 

character always smoked, the 

portrayal of which was 

unnecessary, unsuitable for 

broadcast during prime time and 

exerted a bad influence on youth 

- situation drama broadcast at the family viewing hours 

(7:00pm – 7:30pm) 

-  spot check of the episode on 2 November (the date before the 

complaint was lodged) revealed that the concerned character 

held a tobacco pipe in his hand or mouth on different 

occasions.  No actual smoking act was found 

-  the personal gesture was for characterization purpose, not 

unacceptable for broadcast 

- complaint unsubstantiated 

 

Denigration  
Crazy And Happy 

(瘋Show 快快快) 

RTHK Radio 2 

14.7.2010 

1 - the hosts denigrated a television 

programme "Showers Of 

Blessing" (恩雨之聲 ) and 

Christian belief with 

inappropriate remarks and 

denied the possibility of 

creationism one-sidedly 

- light-hearted talk show broadcast at 10:00am – 1:00pm 

- when chatting about the news concerning the experiment  

that proved hens had existed before eggs, a hostess remarked 

that she would talk from a religious point of view and 

everything was created by God.  A host then remarked that 

other people might say that they were hosting "Showers Of 

Blessing" and he went on to say that they could talk about 



P.18 

- the hosts should not use 

religion as a laughing stock 

different religions which were equal 

- the light-hearted remarks made in passing were not about 

creationism or Christianity, nor were they denigrating to 

Christian belief 

- complaint unsubstantiated 

 

 

C. Complaints dealt with by the Television and Entertainment Licensing Authority falling outside Section 11(1) of the 

Broadcasting Authority Ordinance 

 

Accuracy in Magazine Programme/Talk Show  

開開開新Happy Daily ( ) 

 

RTHK Radio 1 

22.9.2010 

 

1 - the complainant alleged that in the light-hearted magazine programme cum talk show, the hostess' 

remark that a TVB executive was prosecuted for perverting the course of justice departed from 

truth 

Age-disparate Relationship  

晨一一一一One Minute Reading ( ) 

 

RTHK Radio 1  

3.10.2010 

 

1 - the complainant alleged that the programme advocated age-disparate relationship 

Choice of Expression 

Time Check  

CR, Metro & RTHK Radio 

 

1 - the complainant alleged that the reference to the 0000 hour of the day should be "凌晨零時" or "

午夜 12時" and not "凌晨 12時" 

News at One 

RTHK Radio 3 22.9.2010 

1 - the complainant alleged and considered it inappropriate to use the term "threaten" instead of 

"warn" in the report about Premier Wen Jiabao‘s demand for Japan's unconditional release of a 

Mainland captain 

 

Dissatisfied with Artiste's Appearance  

Various Programmes 

All TV Stations 

1 - the complainant was dissatisfied with the frequent appearance of an artiste  



P.19 

 

Personal Attack  

開開開新Happy Daily ( ) 

 

RTHK Radio 1 21.9.2010 

 

1 - the complainant was dissatisfied that the hosts' remarks on people with body odour, alleging that 

they amounted to personal attack 晨晨晨晨晨Morning Suite ( ) 
 
RTHK Radio 2 

30.11 & 7.12.2010 

 

1 - the complainant alleged and was dissatisfied with the host's remarks about a television station's 

zero ratings and the large amount of capital invested in it, and considered the remarks unfair and 

amounting to personal attack 

Programme Title 

Various Programmes  

Various Stations 

1 - the complainant alleged that programme titles adapted from idioms but with words replaced by 

homonyms distorted the original meaning of the idiom and had an adverse influence on language 

and culture 

 

Accuracy in Infotainment Programme 

Ordinary Done Seriously 
尋尋尋尋尋尋( ) 

 

RTHK Radio 2 

14.8.2010 

 

1 - the complainant alleged and was dissatisfied that in the infotainment programme, the host's 

remark about a murder case was inaccurate  

  

Disrespect 

Made In Hong Kong (Made In Hong 
李李李Kong ) 

 

RTHK Radio 2 

13.7.2010 

 

1 - the complainant alleged that the host was disrespectful to Japanese artistes and mispronounced 

their names intentionally  

  

Editorial Decision 



P.20 

City Forum  
城城城城( ) 

 

RTHK 

(TVB Jade)  

17.10.2010 

 

 

1 - the complainant suspected that the camera man deliberately shot the programme without showing 

the opposition banners, and alleged that the host was biased against a floor audience by not 

letting him speak 

Host's Remarks  

Adwiser  
精精晨精( ) 

 

RTHK Radio 1 

 

1 - the complainant alleged that the host's offer to settle troubles for listeners showed off his status 

and denigrated others 

瘋 快快快Crazy and Happy ( Show ) 

 

RTHK Radio 2 

29.7.2010 

 

1 - the complainant alleged that the host's remarks about stitching up a pregnant woman's anus 

during childbirth in Shenzhen by a nurse who was disgruntled over the small amount of service 

charge was exaggerating 

開開開新Happy Daily ( ) 
 
RTHK Radio 1 

5.11.2010 

 

1 - the complainant was dissatisfied with the host's remark that people could take part in the boycott 

against a fast food chain by requesting water without buying food there 

Insinuation  

月月月月月 & 

Keep You Company 
輕輕輕輕輕月輕( )  

 

RTHK Putonghua 

8.11.2010 

 

1 - the complainant alleged that the programmes contained insinuating remarks against her and songs 

broadcast irritated her  

  

Programme Editing  



P.21 

City Forum  
城城城城( ) 

 

RTHK (TVB Jade)  

31.10.2010 

1 - the complainant alleged and was dissatisfied that the programme was not broadcast in full 

Constant Screening of Station Logo 

Screening of Station Logo 

All TV Stations 

 

2 - the complainants alleged that the constant screening of station logo in the same position on screen 

was annoying, damaging to TV screen and affected viewing pleasure 

Staff Manner 

Staff Manner 

 

RTHK  

21.11.2010 

 

1 - the complainant alleged and was dissatisfied that a staff member in the News Department was 

impolite in talking with a caller 

Web Broadcast 清清清清Fresh Morning ( ) 

 

RTHK Radio 1 

Every Tuesday 

1 - the complainant alleged and was dissatisfied that the Tuesday feature on health issues was sometimes 

not available on the Internet 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RTHK 

February 2011 


