
P.1 

BOA Paper 8/2011 

(For information on 

20.5.2011) 

Updates on Complaints for the Quarter 1 – 3/2011
1
 

(Position as at 6.5.2011) 

 

A. Complaints dealt with by the Broadcasting Authority Complaints Committee and considered by the Broadcasting Authority  

 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Radio Programme "Ordinary Done 

Seriously"  

(尋常事認真做) 

 

(RTHK Radio 2, 20 & 27 November 

2010, 4 & 11 December 2010, 

4:00pm-6:00pm) 

 

1 - Three members of the public 

complained about the captioned 

radio programme. The substance of 

the complaints was that the random 

prank calls by the programme hosts 

would exert a bad influence on the 

public and promote prank playing. 

 

- the BA noted that the programme was a talk show 

broadcast on Saturday afternoons. In a segment 

entitled "名 DJ 打比你" (English translation: 

Famous DJs Calling You), the hosts made random 

phone calls to members of the public, asked if 

they were aware that the hosts were famous DJs, 

and chatted about their listening habits. It was 

noted that most people who received the phone 

calls simply hung up when they found themselves 

engaged in nuisance calls from strangers. 

- the BA noted that although this type of "candid 

camera" presentation was not uncommon on 

television and radio programmes, some people 

found the calls obnoxious and offending. The 

hosts' remarks and discussion after making the 

calls were often frivolous, sometimes preceded by 

a burst of laughter, and seemingly complacent 

over the meaningless jokes on others. The 

frivolous tone and presentation of the hosts might 

give listeners an impression that it was harmless 

to make prank calls or ridicule people in such a 

                                                 
1
 Content of this paper is extracted from the homepage of the Broadcasting Authority: http://www.hkba.hk/en/complaints/archives.html 



P.2 

manner. The practice might invite imitation from 

children who were full of curiosity. The BA 

considered that RTHK had not handled the 

programme in a responsible manner. The 

programme was in breach of paragraph 6 of the 

Radio Programme Code which stipulates that the 

licensees should ensure that their programmes are 

handled in a responsible manner and should avoid 

needlessly offending audiences by what they 

broadcast.  

- the BA decided that RTHK should be advised to 

observe more closely the relevant provision in the 

Radio Programme Code. 

 

Radio Programme "Happy Daily" 

(開心日報) 

 

(RTHK Radio 1, 26 October 2010, 

10:20am-12:00noon) 

 

1 - A member of the public complained 

about the captioned radio 

programme. The substance of the 

complaint was that the host's 

remarks that Pakistanis and Indians 

were addressed as "阿差" (Ah Cha) 

and "阿星" (Ah Singh) respectively 

because Pakistanis were considered 

inferior to the Indians amounted to 

racial discrimination. 

 

- the BA noted that the programme under complaint 

was a light-hearted talk show. In a discussion 

about nicknames and accents of different dialects, 

races and nationalities, the remarks "阿星升呢
…阿差差啲 " (English translation: Ah Singh 

becomes better…Ah Cha is not that good) were 

used and repeated in the discussion. 

- the BA considered that the remark "阿差差啲 " 

(English translation: Ah Cha is not that good), 

which was repeated several times in a joking 

manner in the programme, had the effect of 

denigrating the Pakistanis by suggesting that they 

were inferior to the Indians. The use of derogatory 

expressions on the public airwaves could not be 

considered appropriate. Given the pervasiveness 

of radio programmes, broadcasters had to be 

sensitive in their handling of the language used in 

their programmes, especially when such remarks 

might cause offence to certain group of people in 



P.3 

the community. The programme was in breach of 

paragraph 7(b) of the Radio Programme Code 

which stipulates that a licensee should not include 

in its programmes any material which is 

considered to be denigrating or insulting to any 

person(s) or group(s) on the basis of ethnicity, 

nationality or race.  

- having regard to the circumstances of the 

complaint case, the BA considered the complaint 

substantiated and decided that RTHK should be 

advised to observe more closely the relevant 

provision in the Radio Programme Code. 

 

Television Programme "Rooms to 

Let" (有房出租) 

 

(RTHK (TVB Jade), 2 November 

2010, 7:00pm - 7:30pm) 

 

1 - A member of the public was 

dissatisfied with the decision of the 

Commissioner for Television and 

Entertainment Licensing ("CTEL") 

on the complaint about the captioned 

television programme. The substance 

of the complaint was that without 

citing any specific episode, the 

complainant alleged that the 

portrayal of a character in the 

programme smoking all the time was 

unnecessary, unsuitable for 

broadcast during prime time and 

would exert a bad influence on 

youth. 

 

- the BA noted that (a) the programme was a 

situation drama broadcast at the family viewing 

hours (7:00pm - 7:30pm); and (b) upon spot check 

of the episode on 2 November 2010 (the date just 

before the complaint was lodged), the concerned 

character held a tobacco pipe in his hand or mouth 

on different occasions but no actual smoking act 

was found.  

- The BA considered that the holding of a tobacco 

pipe by the concerned character in the programme 

was a personal gesture which was for 

characterization purpose. The depiction was not 

unacceptable for broadcast. 

- the BA decided that CTEL's decision in classifying 

the complaint as unsubstantiated should be 

upheld. 

 

 



P.4 

B. Complaints dealt with by the Television and Entertainment Licensing Authority falling under Section 11(1) of the Broadcasting 

Authority Ordinance
2
 

 

 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Discrimination  

Crazy & Happy (瘋 Show快活人) 

 

RTHK Radio 2 

6.10.2010 

1 - the hosts' remarks that unpopular 

people should undergo plastic 

surgery were discriminative on the 

basis of race, gender and skin colour  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- light-hearted talk show broadcast at 10:00am – 

1:00pm 

- the hosts chatted about experience of being 

cold-shouldered.  They opined that people would 

gain more friends and love if they had better 

performance, better reputation, more money or 

became more beautiful.  They also queried if 

plastic surgery could help 

- listeners in general would not consider the 

personal opinions of the hosts discriminating to 

any person 

- complaint unsubstantiated 

 

Disturbing Material 

The Moment (一念之間) 

 

RTHK (TVB Jade) 

6.10.2010 

1 - the portrayal of a child, left alone by 

his single mother, jumping out of the 

window was unnerving 

 

- docu-drama broadcast within the family viewing 

hours (FVH) (7:00pm – 7:30pm).  The caption "

本故事內容涉及疏忽照顧兒童，歡迎家長與子

女收看及討論" (this story is about a case of child 

neglect.  It would be appreciated if parents watch 

and discuss the programme with their children) 

was shown prior to the broadcast 

- in a scene, a little boy being left unattended at 

home hid behind a curtain when he was 

                                                 
2
 Section 11(1) of Broadcasting Authority Ordinance (Cap 391) provides that BA shall refer to the Complaints Committee complaints about contravention of the said Ordinance, 

Broadcasting Ordinance (Cap 562), Part III A of Telecommunication Ordinance (Cap 106), terms or conditions of a licence or Code of Practice. 



P.5 

frightened by a cockroach.  A later scene showed 

his mother's screaming, an open window, and the 

wailing of an ambulance siren.  No actual shot of 

jumping was found 

- the suggestive portrayals in context would not be 

considered unnerving or unacceptable for 

broadcast 

- complaint unsubstantiated 

 

Partiality 

LegCo Review (議事論事) 

RTHK (TVB Jade) 

27.1.2011  

1 - the host's remarks that the Chinese 

government did not allow a former 

student leader to visit Hong Kong 

had gone too far, as no one knew 

whether the decision was made by 

the Hong Kong SAR government 

(SARG) or the Chinese government 

 

 

- current affairs programme about LegCo 

- in a segment about Hong Kong SARG's rejection 

of the entry applications by two former student 

leaders to attend the funeral of a late political 

figure, the hostess referred to some political 

whispers, hearsay and analysis about the issue 

- the hostess also expressed doubt on whether the 

Chief Executive was dedicated to upholding the 

"one country, two systems" principle, and 

whether Beijing no longer cared about the views 

of Hong Kong people and had gone too far 

- views from various parties including university 

professors and members from different political 

parties were reflected in the programme 

- complaint unsubstantiated 

 

Pentaprism (左右紅藍綠) 

 

RTHK (TVB Jade) 

24.1.2011 

1 - the host's remarks relating to the 

post-80s generation were partial; the 

remarks also attacked and labelled a 

senior government official 

- personal view programme (PVP) on current 

affairs 

- the host mentioned that the post-80s generation 

advocating social reforms were often wrongly 

labeled as a group of young people lacking social 

mobility, being radical and lazy 

- the host also criticized a senior government 



P.6 

official's comments on the young people, and 

remarked that if he, being a mediocre government 

official who only accepted orders from the above, 

became the next Chief Executive, Hong Kong 

would come to a bleak end with dire 

consequences 

- all remarks could clearly be identified as the 

host's personal opinions, not unacceptable for 

broadcast in a PVP 

- complaint unsubstantiated 

 

Violence  

Rooms To Let (有房出租) 

 

RTHK (TVB Jade) 

25.1.2011 

1 - the programme promoted violence 

 

- situation drama broadcast at the family viewing 

hours (7:00pm – 7:30pm) 

- a young man was accused of assaulting the police 

during protest.  His friends and landlord tried to 

find out the truth through role plays, review of 

footages on the protest and consultation with a 

lawyer.  He was finally jailed for assaulting the 

police 

- there was no endorsement of any violent act 

- complaint unsubstantiated 

 

Happy Daily (開心日報) 

 

RTHK Radio 1 

16.12.2010 

1 - a host's suggestion on stealing 

blankets on the plane exerted a bad 

influence on children and would 

invite imitation  

  

- light-hearted talk show (10:20am – 12:00pm) 

- when the hostess recounted her experience of 

suffering from temperature fall at the Hong Kong 

airport after returning from Malaysia, a host 

jokingly responded that he would take away (撻) 

the blanket on the plane.  The other hosts 

responded that there was no way one could do 

that and warned that the flight attendants would 

count and collect the blankets before the plane 

landed 



P.7 

- the jocular remarks would unlikely be taken 

seriously and the hosts had been warned, not 

unacceptable for broadcast in a programme not 

targeting children 

- complaint unsubstantiated 

 

【Sik】 【Si】 【Fung】 

  

RTHK Radio 2 

29.8.2010 

1 - a host criticized  Filipinos several 

times as "蠢過隻豬" (even more 

foolish than a pig) and "死蠢 " 

(extremely stupid), which were 

discriminating and inappropriate 

- light-hearted personal view programme on public 

affairs 

- when chatting with a caller on how they felt about 

the death of eight Hong Kong citizens in the 

Manila hostage incident, a host commented that 

even a Filipino maid was more understanding 

whereas the Filipino government was "一隻隻豬" 

(pigs) and they were stupid and did not use their 

brain (佢哋真係又蠢，做嘢又唔經大腦) 

- the above remarks were made against the Filipino 

government on how they handled the incident and 

could be clearly identified as the host's personal 

remarks.  They would unlikely be considered 

discriminatory in the context or unacceptable for 

broadcast in a PVP  

- complaint unsubstantiated 

 

Impartiality  

Hong Kong Connection (鏗鏘集) 

 

RTHK (TVB Jade) 

13.12.2010 

1 - the programme was biased towards 

Liu Xiaobo (Liu) and against the 

Chinese Communist Party  

  

- entitled "我沒有敵人—劉曉波" , the programme 

featured Liu winning the Nobel Peace Prize but 

he and his family could not attend the award 

ceremony and Liu was serving an 11-year prison 

sentence for "inciting subversion of state 

power".  Footages of protests asking for the 

release of Liu and against the Nobel Prize were 

shown.  Some Chinese dissidents were 

interviewed and talked about their views on Liu's 



P.8 

winning of the prize, their values, and their 

experience of being arrested or put under house 

confinement 

- alternative views of the leader of the Nobel 

Committee made in a speech and those of the 

Chinese government official were also included 

- complaint unsubstantiated 

 

Accuracy 

Legco Review (議事論事) 

RTHK (TVB Jade) 

25.11.2010 

1 - it was said in the programme that the 

Liberal Party was founded in 2003 

when in fact it was founded in 1993 

- RTHK admitted the mistake and submitted that 

upon notice of the mistake, they had edited the 

programme for broadcast on other television 

services 

- complaint classified as a minor breach 

 

News Report (新聞報道) 

RTHK Radio 2 

2.12.2010 

1 - the report that water supply 

suspension in Eastern District on the 

night of 2 December included 

Provident Centre (和富中心 ) in 

North Point was inaccurate 

 

- RTHK admitted the lapse and submitted that they 

had removed the building from the lists of 

affected premises upon receipt of a public inquiry 

- complaint classified as a minor breach 

Discrimination 

Headliner (頭條新聞)  

RTHK (TVB Jade) 

3.12.2010  

  

  

1 - a host's referring to Filipino maids as 

"賓妹" amounted to discrimination 

against them  

  

- personal view programme (7:00pm – 7:30pm) 

- in a skit, a host played the role of Santa Claus and 

said that he would give the Russian President a "

賓妹" as Christmas gift as it was said that he 

looked like "羅賓" (Robin), a character in the film 

"Batman", and he would need a maid to handle 

the household chores.  An animation of the host 

dressing as a maid was superimposed on screen at 

the same time 

- the passing reference in the context of a skit was 



P.9 

not derogatory in nature and would unlikely be 

taken seriously or considered discriminating 

- complaint unsubstantiated 

Foul Language 

Police Magazine (警訊)  

RTHK (ATV Home) 

20.11.2010 

1 - the complainant alleged that in the 

segment about cell phone issues, the 

name of a character "路領桃" was a 

foul expression  

- co-production by RTHK and the Police Public 

Relations Branch, and broadcast during the family 

viewing hours (7:00pm – 7:30pm) 

- alleged expression not found 

- in the relevant footage, a man introduced himself 

as "Nolando Chan" to a woman met in a bar 

- no foul expression was found 

- complaint unsubstantiated 

 

C. Complaints falling Outside Section 11(1) of the Broadcasting Authority Ordinance 

 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint 

Accuracy in Music Programme 

Made In Hong Kong  

(Made In Hong Kong李志剛) 

 

RTHK Radio 2 

10.2.2011 

 

1 - the complainant alleged that the hosts referred to"農業學大寨" as "農業學的大寨" and that 

the term "讚嘆" instead of "慨嘆" was used when talking about the Pat Sin Leng Hill Fire 

Dissatisfaction with Host's Remarks  

Happy Daily (開心日報) 

 

RTHK Radio 1 

14.2.2011 

1 - the complainant considered the hostess' analogy between a jobless university graduate and 

waste material humiliating 



P.10 

 

Morning Suite (晨光第一線) 

 

RTHK Radio 2 

3.3.2011 

 

1 - the complainant was dissatisfied that a host expressed his personal views in the programme 

Morning Suite (晨光第一線) 

 

RTHK Radio 2 

3 & 4.3.2011 

 

1 - the complainant was dissatisfied with the host's remarks in the talk show that the assault on 

the Chief Executive was indeed a way of self promotion 

News Reports 

All TV & Radio Stations  

 

1 - the complainant alleged that the detailed reporting on the inquest of the Manila hostage 

tragedy was of no benefit to him and would affect the inquest 

Host's Manner / Performance  

Fresh Morning (清晨爽利)  

 

RTHK Radio 1 & 5 

7-10.3.2011 

 

1 - the complainant was dissatisfied that the hostess talked during the broadcast of a song 

Insinuation  

Traditional Chinese Opera  

(戲曲天地) 

  

RTHK Radio 5 

8.3.2011 

 

1 - the complainant alleged that the programme contained materials which insinuated her, 

especially her daily activities 

Editorial Rights, Hotline Service, 

Exclusive Broadcast, Service Fee & 

Service Standard  

 

ATV, TVB, Cable TV, now TV, 

6 - one complainant lodged six complaints:- 

- the complaint hotlines of ATV, TVB, Cable TV, now TV, TVB Pay Vision, Commercial 

Radio, Metro Radio and RTHK were not answered 

(RTHK Remarks : Other 5 items of complaint do not concern RTHK and are therefore not 

shown.) 



P.11 

TVB Pay Vision, CR, Metro & 

RTHK 

 

 

Station Logo, Subtitling, Programme 

Rescheduling, Request for Free 

Services, Hotline Services and 

Performance of Commentators 

ATV, TVB, Cable TV, now 

Broadband TV, TVB Pay Vision, 

Phoenix TV, CR, Metro Radio & 

RTHK  

 

12 - one complainant lodged 12 complaints:- 

- the attitude of the hotline staff of ATV, TVB, Cable TV, now TV, TVB Pay Vision, CR, 

Metro Radio and RTHK was poor; 

(RTHK Remarks : Other 11 items of complaint do not concern RTHK and are therefore not 

shown.) 

 

Host’s Attitude 

Talkabout (千禧年代) 

 

RTHK Radio 1 

24.1.2011 

 

1 - the complainant alleged and was dissatisfied that the host was impolite and interrupted 

callers with different views 

Host's Remarks 

Morning Suite (晨光第一線) 

 

RTHK Radio 2 

25.1.2011 

 

1 - the complainant alleged and was dissatisfied that in the light-hearted talk show, the host 

spoke against ATV when he talked about TV ratings 

F.S.D. (火速救兵) 

 

RTHK (TVB Jade)  

26.1.2011 

 

1 - the complainant alleged that it was inauspicious to broadcast a programme about collapse of 

buildings and deaths around the Chinese New Year 

Biased Remarks in Talk Show  

Morning Suite (晨光第一線)  

 

2 - the complainants alleged that in the light-hearted talk show, a host spoke in favour of ATV 

because some RTHK staff appeared in programmes shown on ATV, and this also happened 



P.12 

RTHK Radio 2 

5.1.2011 

 

in another programme "Made in Hong Kong" (Made in Hong Kong李志剛) 

Conflict of Interest 

LTV Cafe' 

 

RTHK Radio 2 

27.11.2010 & 4.12.2010 

 

1 - the complainant alleged that in the light-hearted talk show, a host introduced some stocks, 

which involved a conflict of interest  

Crazy and Happy  

(瘋 Show快活人) 

 

RTHK Radio 2 

14.12.2010 

 

1 - the complainant alleged that the host's remarks about teenage sex were unrelated to the main 

discussion topic about the Law Reform Commission's proposal for teenage rape charge, and 

that too many songs were broadcast in the programme 

 

Made In Hong Kong  

(Made In Hong Kong李志剛) 

 

RTHK Radio 2 

10.1.2011 

1 - the complainant alleged and was dissatisfied with the host's remarks about lying to hotels 

that one was on their honeymoon in order to get free gifts and nicer rooms, which would 

adversely affect the image of Hong Kong 

Crazy and Happy  

(瘋 Show快活人) 

 

RTHK Radio 2 

Monday to Friday 

 

1 - the complainant was dissatisfied with a hostess' use of stage name and alleged that the hosts 

demanded loyalty from listeners 

Hong Kong Connection  

(鏗鏘集) 

 

RTHK (TVB Jade)  

13.12.2010 

 

1 - the complainant alleged and was dissatisfied with an interviewee's remarks that he need 

neither the country, the government nor the party but land 



P.13 

Hotline Service  

Hotline Service  

RTHK 

1 - the complainant alleged and was dissatisfied that RTHK did not promote its hotline service 

Programme Content Incongruous with Government Policy  

Made in Hong Kong 

(Made in Hong Kong李志剛) 

 

RTHK Radio 2 

29.11.2010 

 

1 - the complainant alleged that the hosts' suggestion about making friends on the internet was 

incongruous with the government's policy 

Sik Si Fung 

 

RTHK Radio 2 

Every Sundays 

 

1 - the complainant alleged without specific details that the remark that one would not switch off 

engines of idling vehicles was incongruous with the government's policy 

RTHK TV Programmes  

RTHK 

 

1 - the complainant was dissatisfied that subtitles were not provided in the form of closed 

captioning 

 

 

 

 

 

Radio Television Hong Kong 

May 2011  


