
P.1 

BOA Paper 11/2011 

(For information on 

26.8.2011) 

Updates on Complaints for the Quarter April – June 2011
1
 

(Position as at 2.8.2011) 

 

A. Complaints dealt with by the Broadcasting Authority Complaints Committee and considered by the Broadcasting Authority  

 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

  NIL  

 

B. Complaints dealt with by the Television and Entertainment Licensing Authority falling under Section 11(1) of the Broadcasting 

Authority Ordinance
2
 

 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Accuracy & Denigration 

Free As The Wind  

(講東講西) 

RTHK Radio 2 

13.2.2011 

 

1 - the hosts' remarks about the 

information of marriage in society of 

Islam and Mormon were inaccurate, 

irresponsible, misleading and unfair to 

religions and listeners 

- talk show broadcast at 10:00am – 12:00noon 

- when chatting about universal value (普世價值) in the   

perspective of equality between the sexes, the 

hosts  remarked that an Islam in Xinjiang having two 

wives, which appeared to be in violation of the laws of 

China, was interviewed in a TV programme, that a 

famous tycoon had four wives, that a host's uncle had 

two wives, and that Mormons in Utah of the United 

States could have up to sixty wives and incestuous 

relationships were acceptable    

                                                 
1 Content of this paper is extracted from the homepage of the Broadcasting Authority: http://www.hkba.hk/en/complaints/archives.html 
2 Section 11(1) of Broadcasting Authority Ordinance (Cap 391) provides that BA shall refer to the Complaints Committee complaints about contravention of the said Ordinance, 

Broadcasting Ordinance (Cap 562), Part III A of Telecommunication Ordinance (Cap 106), terms or conditions of a licence or Code of Practice. 



P.2 

- RTHK submitted that the theme in this episode was not 

religion, but "universal values" including food, warmth, 

human rights, right to live, democracy, freedom, 

equality between the sexes, love, respect, marriage, 

etc., and that polygamy was a common topic with 

regard to Mormonism and Islam 

- information gathered from the internet revealed that 

there were news reports and court cases about 

Mormons involving in polygamy and incestuous 

relations 

- the hosts' brief remarks in context would unlikely be 

considered misleading, denigrating or insulting to any 

person(s) or group(s) on the basis of religion or 

unacceptable for broadcast                

- complaint unsubstantiated  

Discrimination  

Open Line Open View  

(自由風自由 Phone) 

RTHK Radio 1 

27.4.2011 

1 - the hosts' remarks on kidney failure 

misled listeners that the disease was a 

critical, awful, dangerous and 

troublesome one.  They 

misunderstood the side effects of 

kidney dialysis and were unfair and 

discriminating against the patients 

- personal view programme 

- on the Secretary for Education being diagnosed with 

chronic kidney failure, the hosts sought advice from a 

doctor on symptoms of kidney failure, medical 

treatment and possible side effects 

- the discussion did not amount to discrimination and 

would unlikely be considered unfair or unacceptable 

for broadcast 

- complaint unsubstantiated  

Distortion of Facts  

Free As the Wind  

(講東講西) 

RTHK Radio 1 

1 - the criticism on the chairman of the 

Estate Agents Authority (EAA) 

distorted facts and damaged the 

reputation of the person concerned 

- personal view programme (PVP) 

- when a caller complained about the services of EAA, a 

host remarked that the head of EAA owned property 

that cost over one thousand million dollars and would 

probably not want the property market to be down, and 



P.3 

15.4.2011 

 

that when she had so many vested interests, she would 

not want to do anything to damage the property 

market.  And though it was not illegal for her to own 

properties, it somehow became part of the hegemony of 

the real estate sector  

- it was reported in the media that the EAA chairman, 

did own property that cost over one thousand million 

dollars in Hong Kong.  In this respect, there was no 

evidence of distortion  

- the host's other remarks were personal views which 

were not unacceptable for broadcast in a PVP 

- complaint unsubstantiated  

Indirect Advertising 

Free As the Wind 

(講東講西) 

RTHK Radio 1 

22.2.2011 

 

1 - the guest host's references to his new 

book in the programme amounted to 

abuse of public airwaves 

- personal view programme (PVP) 

- at the beginning of the programme, a host introduced 

the topic of the day "香港式荒謬 " by defining 

absurdity and relating it to the title of the guest host's 

new book "太多荒謬，太少感動".  He also remarked 

that if one could only find absurdity but not much that 

were touching in the city he lived, it meant that the 

person did not have much feeling for the place  

- the guest host also explained that some absurd current 

affairs happened and inspired him to use the book title 

concerned 

- throughout the programme, the hosts discussed what 

they found preposterous in Hong Kong, which was 

more a critique of society and government 

- details about the new book were not provided.  Nor 

were the audience invited to buy the book  

- nothing amounting to abuse of public airwaves, indirect 

advertising or unacceptable for broadcast in a PVP was 

found 



P.4 

- complaint unsubstantiated 

Irresponsible Remark 

Crazy & Happy 

(瘋 Show快活人) 

RTHK Radio 2 

17.3.2011 

 

1 - a host's remark that the price of salt in 

supermarkets rose to $50 was 

irresponsible, exerted a bad influence 

on the public and incited panic-buying 

in supermarkets  

 

- light-hearted talk show (10:00am – 1:00pm) 

- when chatting about panic buying of salt, a host 

remarked that the retail price of a packet of crude salt 

had risen from $5 to $20 in the market 

- the other hosts advised people to avoid panic buying 

and not to raise prices of salt.  The host concerned also 

reminded people of the importance of obtaining full 

knowledge of things 

- the concerned remarks would not be considered 

irresponsible or unacceptable for broadcast 

- complaint unsubstantiated 

Misleading Remark 

Crazy & Happy 

(瘋 Show快活人) 

RTHK Radio 2 

15.3.2011 

 

1 - a host's remarks that the radiation 

leaked from the Fukushima nuclear 

power plant had reached Hong Kong, 

and that listeners should use umbrellas 

and not hang laundries out when it 

rained was misleading  

 

- light-hearted talk show (10:00am – 1:00pm) 

- in a chitchat about the radiation leak in Fukushima, a 

host remarked that people had to take information or 

rumour circulating via SMS or on the Internet with 

wisdom, and that there was no harm to take simple 

precautions against contamination like using umbrellas 

when it rained, but there was no need to be panicked   

- it was unlikely that the remarks in context would be 

considered misleading or unacceptable for broadcast 

- complaint unsubstantiated 

Undesirable Behaviour & Bad Influence on Youth 

Morning Suite  

(晨光第一線) 

RTHK 

Radio 2 

16.3.2011 

1 - the host's remarks that local Japanese 

restaurants could tell customers that 

their food did not come from Japan 

promoted deceptive business practice 

and exerted a bad influence on youth 

- light-hearted talk show 

- when chatting about the negative effect of Japan's 

earthquake on local Japanese restaurants, a host 

suggested that these restaurants could publicize that 

their food did not come from Japan but from various 



P.5 

other countries, as Japanese cuisine did not necessarily 

prepared with food from Japan 

- there was no promotion of deceptive business practice 

- complaint unsubstantiated 

Language 

Open Line Open View  

(自由風自由 Phone)  

 

RTHK Radio 1  

16.12.2010 

1 - a complainant doubted if a host's 

remark "又怕痕又怕痛" was suitable 

for broadcast  

 

- when talking about the review of the Pre-primary 

Education Voucher Scheme, a host opined that the 

government was bureaucratic and made the alleged 

remark without any further elaboration   

- the remark in the context was not unacceptable for 

broadcast 

- complaint unsubstantiated  

Violence & Bad Influence on Children 

Sik Si Fung 

RTHK Radio 2 

6.3.2011 

1 - a host's remark that he would change 

the $6000 given out with the revised 

Financial Budget (the Budget) into 

coins of $1 and throw them at the 

Financial Secretary to vent his anger 

promoted violence, exerted a bad 

influence on children and was 

unsuitable for broadcast during the 

family viewing hours 

- light-hearted personal view programme (PVP) on 

public affairs 

- a host made the alleged remark as he considered the 

relief measure proposed in the Budget 

shortsighted         

- the remark was clearly identified as personal views, not 

unacceptable for broadcast in a PVP 

- the exaggerated remark in context would unlikely be 

taken seriously, amount to promotion of violence or 

unacceptable for broadcast in a PVP not targeting 

children         

- the family viewing policy was not applicable to radio 

broadcasting service      

- complaint unsubstantiated 

 

Accuracy 

Pentaprism  

(左右紅藍綠) 

1 - the guest host expressed his views on 

the extension of free education and 

- personal view programme on current affairs 

- RTHK submitted that the guest slipped the word "億" 



P.6 

RTHK 

(ATV Home & TVB Jade) 

14.2.2011 

erroneously remarked that the 

government had a few thousand dollar 

reserves (坐擁數千元儲備), while the 

subtitles showed "坐擁數千億元儲

備” 

when he recorded the programme but the subtitles, 

originally written by himself, were correct 

- RTHK had posted a clarification notice in the 

programme's archive on its website 

- complaint classified as a minor breach 

 

Black Stripes 

LegCo Review  

(議事論事),  

Hong Kong Connection  

(鏗鏘集) &  

Hong Kong Stories (香港故事) 

 

RTHK (now Direct) 

6.2.2011 

1 - the black stripes at the bottom of the 

screen covered the subtitles and would 

cause damage to the screen   

- the Office of the Telecommunications Authority 

advised that the alleged presentation did not appear to 

be in breach of any relevant provisions of the Generic 

Code of Practice on Television Technical Standards 

- there was no mandatory requirement on the provision 

of subtitles on the pay TV channel concerned          

- complaint unsubstantiated  

- the appearance of black stripes and allegation on screen 

being damaged were outside section 11(1) of the 

Broadcasting Authority Ordinance 

 

LegCo Review  

(議事論事) 

RTHK (now Direct) 

20 & 21.2.2011 

 

1 - the black stripes at the bottom of the 

screen covered the subtitles  

 

- the Office of the Telecommunications Authority 

advised that the alleged presentation did not appear to 

be in breach of any relevant provisions of the Generic 

Code of Practice on Television Technical Standards 

- there was no mandatory requirement on the provision 

of subtitles on the pay TV channel concerned           

- complaint unsubstantiated 

- the appearance of black stripes was outside section 

11(1) of the Broadcasting Authority Ordinance 

 

Indecent Language 

Crazy and Happy  

(瘋 Show快活人) 

RTHK Radio 2 

1 - the indecent expressions used for 

"kiss"were unsuitable for broadcast 

- light-hearted talk show 

- the hosts uttered the expressions "車輪" (a pun on a 

Cantonese slang for a deep kiss) and "脷疊脷 " 

(overlapping tongues) a couple of times when chatting 



P.7 

29.10.2010 about a news item related to kiss 

- though unrefined, the expressions in context were not 

indecent or unacceptable for broadcast in a 

light-hearted programme not targeting children 

- complaint unsubstantiated 

 

Insult 

Promo for 【Sik】 【Si】 

【Fung】 (【Sik】 【Si】 【Fung】

宣傳片) 

RTHK Radio 1 

13.2.2011 

1 - a hostess’ remark that there was a line 

of security guards, instead of only one 

guard under normal circumstances, 

when giving out red packets, was 

insulting to security guards and 

irresponsible 

 

- the promo for a talk show presented an excerpt of the 

hosts’ chat 

- the alleged remark was the hostess’ personal 

observation and would unlikely be considered as 

insulting to any person or profession, or unacceptable 

for broadcast  

- complaint unsubstantiated 

 

 

C.   Complaints falling Outside Section 11(1) of the Broadcasting Authority Ordinance 

 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint 

Host’s Performance  

City Forum  

(城市論壇) 

 

RTHK  

(TVB Jade)  

23.5.2011 

 

1 - the complainant alleged and was dissatisfied that the replacement hostess favoured anti-Beijing and 

anti-government political parties by always allowing them to speak, and that she was unresponsive 

to critical comments, and that she was backed by RTHK officials claiming she had control over the 

discussions in the programme  

Happy Daily  

(開心日報) 

 

1 - when chatting about a teacher who had committed suicide being condemned in online forums, the 

hosts were unsympathetic and inconsiderate to the family of the deceased  



P.8 

RTHK Radio 1 

17.5.2011 

 

Crazy and Happy 

(瘋 Show快活人) 

 

RTHK Radio 2  

 

1 - the complainant was dissatisfied, without specifying the episodes concerned, that the programme 

was boring and a host talked bawdy for no reason at all, and on 20 May 2011 the host was vehement 

against some unfavourable comments he received from listeners  

Programming 

Information Programmes on Ai 

Weiwei 

 

ATV Home & TVB Jade 

22.5.2011 

 

1 - the complainant alleged and was dissatisfied with, without giving any specific detail, the frequent 

broadcast of information programmes (including RTHK’s television programmes) on Ai Weiwei, 

which was considered objectionable, anti-government, and posing a threat to local and national 

security 

Staff Issue  

Staff Dismissal 

RTHK 

 

3 - the complainants alleged and were dissatisfied that RTHK dismissed a programme host before the 

staff contract expired  

Accuracy in Entertainment Programme/ Horse Racing Programme/ Infotainment Programme/ Talk Show  

Happy Daily  

(開心日報) 

 

RTHK Radio 1  

14.4.2011 

 

1 - The complainant alleged and was dissatisfied that the information given by the hosts about the types 

and uses of bicycles was inaccurate and misleading   

   

Accuracy in Newspaper Contents 

Hong Kong Today  

(晨早新聞天地)  

 

RTHK Radio 1 

14 – 18.3.2011 

1 - the complainant alleged and was dissatisfied that the host of the segment “報章摘要” (news digest) 

relayed the inaccurate level of severity at the Fukushima Daiichi nuclear power plant as reported in 

the newspapers, which would have adverse effects on the listeners                                           



P.9 

Free As The Wind 

(講東講西) 

 

RTHK Radio 1 

12.4.2011 

 

1 - the complainant was dissatisfied with the frequent use of the expression “無啦啦” (“without any 

reasoning”) in the programme 

Dissatisfaction with Hosts  

Morning Suite  

(晨光第一線)  

 

RTHK Radio 2 

18.3.2011 

 

1 - the complainant alleged and was dissatisfied with a host’s repeated wrong reference to the “3 Low 1 

High” (三低一高) diet as “3 High 1 Low” and his denigrating remarks about people’s mad rush for 

salt being naïve and shameful 

Crazy and Happy 

(瘋 Show快活人) 

 

RTHK Radio 2  

28.4.2011 

 

1 - the complainant alleged that it was inappropriate for a host to joke about some government officials 

who were seriously ill 

Talkabout  

(千禧年代) 

 

RTHK Radio 1 

Monday – Friday 

 

1 - the complainant alleged that a host of the personal view programme was partial as he only talked to 

callers who shared his views and spoke in a disagreeable tone or refused to talk with those with 

different views 

Hotline Service 

Telephone Service  

RTHK  

1 - the complainant alleged that she made calls to three numbers but was still unable to contact the 

department responsible for handling complaints while her last call was diverted to a message box 

with English voice                                               

Hotline Service  

RTHK  

1 - the complainant alleged and was dissatisfied with the hotline service and the lack of improvement in 

the past few years when the callers were asked to leave messages and no return call was made until 

three to four weeks later                                           



P.10 

Conflict of Interest  

Happy Daily 

(開心日報) 

 

RTHK Radio 1 

12.4.2011 

 

1 - the complainant alleged and was dissatisfied that a host of a light-hearted talk show talked too much 

about programmes broadcast on a television channel, which amounted to conflict of interests 

between his roles as a programme producer and scriptwriter for television and that of a talk show 

host on radio  

Contest Results  

The 33rd Top Ten Chinese 

Gold Songs Awards 

Presentation Concert 

(第 33屆十大中文金曲頒獎音

樂會) 

 

RTHK (ATV Home) 

9.1.2011 

 

1 - the complainant alleged and was dissatisfied that only a few singers from the four participating 

record companies attended the show and that the results of the awards were rigged  

Dissatisfaction with Anchor  

Dissatisfaction with Anchor 

RTHK  

 

Radio 1 & 2 

 

1 - the complainant alleged and was dissatisfied that an anchor spoke in a breathy voice which was 

difficult to be heard   

                                               

Dissatisfaction with Host’s Remarks  

Pentaprism  

(左右紅藍綠) 

 

RTHK (ATV Home) 

8.4.2011 

 

1 - the complainant alleged and was dissatisfied with the host’s remarks that the Chinese taught their 

younger generation anti-Japanese sentiment and taking pleasure in others’ suffering with negative 

examples while the examples cited like the Diaoyu Islands dispute and Nanjing Massacre were real 

history, and further queried the rationale of terming such events as negative examples  

Morning Suite 

(晨光第一線) 

1 - the complainant alleged and was dissatisfied that in the light-hearted talk show, the host remarked 

that the police suppressed the demonstrators.  He considered that the host spoke selectively for the 



P.11 

opposing parties, that his remarks were emotional and likely to mislead listeners, including young 

people  

 

Editorial Decision  

Hong Kong Letter 

(香港家書) 

 

RTHK Radio 1 

12.3.2011  

 

1 - in the programme, a letter from the mother of the tour guide killed in the Manila hostage incident to 

her deceased son was read.  The complainant alleged that the letter was not written by the mother 

and that the host had been unfair by giving priority for the letter to be read out in the programme  

Impartiality  

Crazy and Happy  

(瘋 show快活人) 

 

RTHK Radio 2 

8.3.2011 

 

1 - the complainant was dissatisfied with the host’s remarks on whether children should be brought 

along to watch a parade, alleging that they were partial and misleading  

   

Insinuation  

Blooming Bauhinia 

(紫荊花常開)  

 

RTHK Putonghua 

10.3.2011 

 

1 - the complainant alleged that the programme contained insinuating remarks against her, especially 

her habits  

   

Music Dim Sum  

(音樂早點) 

 

RTHK Putonghua 

30.3.2011 

 

1 - the complainant alleged that the programme contained insinuating remarks against her 

References to Artistes in Lyrics  

“小明去拜年” 1 - the complainant was dissatisfied with the frequent broadcast of a song during the Lunar New Year 



P.12 

 

RTHK Radio 2 

with lyrics mentioning two popular sexy artistes, alleging that it would exert a worse influence on 

children than a song with foul lyrics  

 

Standard of Language 

Choice of Expression  
 
TV and Radio Stations 
 

1 - the complainant alleged without specific programme detail that the standard of Chinese language 
used in television and radio programmes was low, citing some remarks and subtitles expressed in 
colloquial Cantonese as examples  

Station Logo  

Hong Kong Connection  

(鏗鏘集) 

 

RTHK (TVB Jade)  

14.3.2011 

 

1 - the complainant alleged and was dissatisfied that TVB had altered the programme by covering the 

top right hand corner with its station logo  

   

Use of Homophone 

Use of Homophone 

 

All Media 

1 - the complainant alleged that the use of homophones by the media would adversely affect the 

Chinese language standard of students, citing the Chinese title of TVB Jade's programme "依家有喜

" (Show Me The Happy) as an example 

 

 
 
 
 
 
Radio Television Hong Kong 
August 2011  


