
P.1 

BOA Paper 16/2011 

(For information on 

15.11.2011) 

Updates on Complaints
1
 

(Position as at 12.10.2011) 

 

A. Complaints dealt with by the Broadcasting Authority Complaints Committee and considered by the Broadcasting Authority covering 

the period from July to September 2011 

 

 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Radio Programme  

"Free as the Wind"  

(講東講西) 

 

RTHK Radio 2 

1 May 2011 

1 - A member of the public complained 

about the captioned radio programme. 

The substance of the complaint was 

that the host uttered a term which 

sounded like a foul expression. 

- The BA noted that in a chat about agricultural 

developments of Britain and China at the time around 

the Opium War, a host uttered a phrase containing a 

Cantonese foul expression at around 10:53am while the 

other hosts were also talking. 

- The BA, having regard to the relevant facts of the case, 

considered that the foul expression was clearly audible 

and definitely offensive to the average listeners. Thus, 

the programme was in breach of paragraph 15 of the 

Radio Programme Code which stipulated that 

expressions that were definitely offensive were 

prohibited from use on radio.  

- The BA considered that the complaint was 

substantiated.  

- The BA decided that RTHK should be advised to 

observe more closely of the relevant provision in the 

Radio Programme Code. 

 

 

                                                 
1
 Content of this paper is extracted from the homepage of the Broadcasting Authority: http://www.hkba.hk/en/complaints/archives.html.  



P.2 

 

B. Complaints dealt with by the Television and Entertainment Licensing Authority falling under Section 11(1) of the Broadcasting 

Authority Ordinance2 covering the period from July to August 2011 

 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Accuracy 

Hong Kong Today  

(晨早新聞天地) 

 

RTHK Radio 1 

9.5.2011 

1 - an anchor wrongly reported the time 

as 8:30 am at 8:00 am  

 

- RTHK submitted that an anchor rounded up the 

programme at around 7:59 pm by saying that it was 

approaching half past eight, that the mistake was a slip 

of the tongue, and that the correct time, 8:00 am, was 

announced immediately in the following programme 

- complaint classified as a minor breach 

 

Open Line Open View  

(自由風自由Phone)  

 

RTHK Radio 1  

8.6.2011 

1 - a host’s mention of Article 159 of the 

Basic Law in a discussion about the 

interpretation of the Basic Law was 

inaccurate as the interpretation of the 

Basic Law was provided in Article 

158 rather than Article 159  

 

- RTHK admitted that when a legal expert shared his 

opinion on the interpretation of the Basic Law, the host 

incorrectly quoted Article 129 in passing (not Article 

159 as quoted by the complainant). RTHK explained 

that the lapse was a slip of the tongue and the correct 

provision, viz. “Article 158”, was clearly mentioned 

five times in the programme  

- complaint classified as a minor breach  

 

Happy Daily  

(開心日報) 

 

RTHK Radio 1  

15.7.2011  

1 - the hosts’ chat regarding discussion 

on the Internet about how to castrate a 

Government official was of bad taste 

- light-hearted talk show (10:20 am – 12:00 noon)  

- a hostess briefly described a live broadcast on the 

Internet of a castration ceremony (去勢大會) held by 

protestors to express their discontent about a 

Government official. She said that there was a 

full-length photo of the official, the lower half of which 

was covered by a red cloth, and the process of the 

                                                 
2
 Section 11(1) of Broadcasting Authority Ordinance (Cap 391) provides that BA shall refer to the Complaints Committee complaints about contravention of the said Ordinance, 

Broadcasting Ordinance (Cap 562), Part III A of Telecommunication Ordinance (Cap 106), terms or conditions of a licence or Code of Practice. 



P.3 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

ceremony included erection (勃起), use of scissors, 

ejection of liquid, wound treatment and putting up of a 

feather duster (雞毛掃 ). The hosts remarked that 

though creative, the ceremony was of bad taste  

- the hosts’ remarks, including the brief depiction of the 

ceremony, would unlikely be considered of bad taste or 

unacceptable for broadcast in a programme not 

targeting children  

- complaint unsubstantiated  

 

Discrimination & Denigration 

Crazy and Happy  

(瘋Show快活人) 

 

RTHK Radio 2 

2.6.2011 

1 - the complainant alleged that in a skit 

broadcast within the programme : 

 

(i) the host’s use of the term “阿

星” (Ah Sing) to refer to a South 

Asian who won the first prize of 

Mark Six was in breach of the 

Race Discrimination Ordinance 

(Cap. 602) 

(ii) the host’s remark that “比大人

物” “大班” ”更加可信” (more 

creditable than the celebrity “大

班”) amounted to inappropriate 

use of the radio frequency for 

personal purpose since “大班” 

had recently criticised the host 

in the press  

 

- radio drama about occupational safety (職業安全廣播

劇 ), with information provided by the Labour 

Department, and produced by and broadcast within the 

concerned programme  

- the host and the hostess played the role of a husband 

and a wife respectively in the drama  

- when consulting a fortune teller, the host used the 

alleged term in passing to refer to the South Asian who 

had bought Mark Six at the same time with him but it 

turned out that the South Asian won the first prize. 

Nothing amounting to discrimination or denigration 

was found  

- when the hostess queried the fortune teller for talking 

nonsense, the host remarked that the fortune teller was 

more creditable than those “大人物” and “大班” 

(tycoon) without making specific reference to any 

person  

- the alleged contents in context would unlikely be 

considered discriminating, or amounting to 



P.4 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

inappropriate use of radio frequency  

- complaint unsubstantiated   

 

Disgusting Material 

Crazy and Happy  

(瘋Show快活人)  

 

RTHK Radio 2  

8.3.2011 

1 - the complainant alleged without 

specific details that the hosts’ remarks 

were disgusting, obscene and 

outrageous  

 

- light-hearted talk show (10:00 am – 1:00 pm)  

- the hosts chatted about which gender was more 

environmentally friendly by comparing the ways of 

living of men and women. One of the hosts explained 

why men did not need to use tissue after urination by 

drawing analogies with a tap and a hose  

- though carrying mild innuendoes, the hosts’ jocular 

remarks were not considered disgusting, obscene or 

unacceptable for broadcast in a light-hearted talk show 

- complaint unsubstantiated  

 

Horrifying & Unnerving Material 

Gimme 5  

 

RTHK Radio 2  

23.6.2011  

1 - the programme about supernatural 

stories was unnerving and horrifying 

and should not be broadcast at the 

scheduled time 

- a light-hearted talk show for youth broadcast at 5:00 

pm – 7:00 pm with different themes every day  

- the segment about supernatural experience began at 

about 5:40 pm. Listeners were invited to talk about 

their encounters with ghosts and vote for the most 

horrifying 

- the segment was delivered in a light-hearted manner 

and the hosts gave jocular remarks or comments from 

time to time. It was not overly horrifying, unnerving or 

unacceptable for broadcast  

- complaint unsubstantiated  

 

Impartiality and Misleading 

Open Line Open View  1 - the hosts’ negative remarks about the - personal view programme (PVP)  



P.5 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

(自由風自由Phone)  

 

RTHK Radio 1  

15.6.2011 

difficulty in making medical 

insurance claims successfully, the 

unclear definitions in insurance 

policies and the self-regulation of the 

insurance industry were partial and 

misleading  

 

- the host mentioned the complaint cases published by 

the Consumer Council about medical insurance claims, 

including a case that a hospitalisation claim was 

rejected on the ground that the hospital in question did 

not meet the definition of “hospital” in the policy  

- the hosts remarked that the policy holders were in a 

disadvantageous position as the insurance companies 

had the right of final interpretation of the terms in the 

policies and the hostess called for speedy setup of the 

independent Insurance Authority (保險業監管局) for 

regulation of the insurance sector so as to increase the 

public’s confidence  

- ample opportunity was given to a delegate of the 

Medical Insurance Association of the Hong Kong 

Federation of Insurers (香港保險業聯會醫療保險協

會), an industry association of the insurers, to respond 

to the hosts’ questions  

- the hosts’ personal views were not unacceptable in a 

PVP covering different views  

- complaint unsubstantiated 

 

Inappropriate Segment 

Headliner  

(頭條新聞)  

 

RTHK  

(TVB Jade)  

17.6.2011  

1 - the segment on assassinating a 

Mainland official was inappropriate 

- personal view programme  

- in a skit, a host played the role of a sniper targeting a 

Mainland official who visited Hong Kong. He reported 

the interesting scenes he saw during the official’s visit 

through his gun. No shooting act was depicted  

- the jocular portrayal in a skit would unlikely be taken 

seriously or considered unacceptable for broadcast 

- complaint unsubstantiated  



P.6 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

 

Indecency 

Crazy & Happy  

(瘋Show快活人)  

 

RTHK Radio 2  

17.1.2011  

1 - the complainant alleged without 

specific details that the remarks of 

two male hosts were of bad taste, 

indecent, and unsuitable for broadcast 

at the scheduled time  

 

- light-hearted talk show (10:00 am-1:00 pm) 

- investigation revealed that the hosts chitchatted 

jokingly with the hostess about two gifts to lovers as 

reported in the press, namely, miracle underpants for 

men and herbal push-up bra for women. They described 

the plastic pad inside the miracle underpants as a big 

bag of rice (“大包米”), lychee (“荔枝”) and bird nest 

(“鳥巢”) while the herbal push-up bra was referred to 

as brown sugar rice pudding (“砵仔糕”), toilet pump, 

coconut shell (“椰子殼”) and nets for handling the big 

rampion (“大桔的網”)  

- though carrying sexual innuendoes, the remarks were 

not indecent or unacceptable for broadcast in the 

programme not targeting children  

-  complaint unsubstantiated  

Crazy and Happy  

(瘋Show快活人)  

 

RTHK Radio 2  

15.7.2011 

 - a host’s remarks “不要近女色 ” 

(refraining from having sex with 

women) and “搞得多啲，好瘦嘅人” 

(persons having much sex would 

become skinny) were indecent and 

unsuitable for broadcast as children 

might have listened to the programme  

 

- light-hearted talk show (10:00 am – 1:00 pm)  

- the host jokingly remarked that musclemen needed to 

refrain from having sex with women as he heard that 

some persons attributed the skinniness of a man to 

having too much sex (搞好多)  

- though carrying mild sexual innuendoes, the remark 

was not unacceptable for broadcast in the programme 

not targeting children  

- complaint unsubstantiated 

 

Insult, Bad Influence on Children & Sexual Harassment 

Open Line Open View  

(自由風自由Phone)  

2 - the repeated remarks that 

Government officials should be hit at 

- personal view programme (PVP)  

- alleged remark found in both editions when callers 



P.7 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

 

RTHK Radio 1  

14 & 20.6.2011  

the buttocks were insulting, exerted a 

bad influence on children, would 

invite children’s imitation and 

amounted to sexual harassment to the 

officials  

 

expressed their dissatisfaction with the Government’s 

policy on subsidised public housing and elimination of 

illegal structures  

- the passing remark in context would unlikely be 

considered insulting, amounting to sexual harassment, 

having a bad influence on children or unacceptable for 

broadcast  

- complaints unsubstantiated  

 

Insulting Remarks 

Finance New Concept  

(一桶金之財經新思維)  

 

RTHK Radio 1  

4.1.2011 

 

1 - the term “廢柴” (dead wood) uttered 

by a host was insulting and 

inappropriate 

- programme on financial issues (4:47 pm-5:00 pm)  

- the alleged expression “廢柴” was not found  

- complaint unsubstantiated  

Language 

Happy Daily 

(開心日報)  

 

RTHK Radio 1  

3.12.2010  

 

1 - the expression “契弟 ” (silly guy) 

uttered by the hostess was crude 

- light-hearted talk show (10:20 am-12:00 pm)  

- the alleged expression was not found  

- complaint unsubstantiated  

 

Gimme 5  

 

RTHK Radio 2  

6.6.2011 

1 - a host uttered a foul expression at 

around 5:41 pm – 5:42 pm when 

mentioning the dominance of women 

nowadays (現時D女仔大晒)  

 

- the host remarked that women were bolder than men 

nowadays (依家D女仔仲大胆過D男仔). The alleged 

foul expression was not found  

- complaint unsubstantiated  

 

Law & Order  

Talkabout  12 - a host encouraged the drivers to - personal view programme (PVP)  



P.8 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

(千禧年代)  

 

RTHK Radio 1  

14, 15.7.2011 

sound horns and boo to express their 

discontent about blocking of the 

traffic by the protestors. In response 

to the reminders of another host and 

some callers that use of the horn in 

such circumstances would 

contravene the law, the host claimed 

that the Police would not take 

enforcement action and even if 

prosecuted, the drivers could prove 

themselves not guilty by 

hypocritically using the defence that 

the horns were sounded to warn the 

protestors of danger  

- the host’s remarks promoted illegal 

act, disturbed social order, incited 

conflicts, caused pollution to 

environment and was partial. The 

host was not suitable for being a host 

of phone-in programmes  

 

- on 14.7.2011, when commenting on a temporary 

closure of the downhill lane of Garden Road after some 

protesters suddenly rushed into the road from the 

pavement, the host remarked that the drivers might 

sound the horns or boo in order to let the protestors and 

the media know the drivers’ dissatisfaction  

- another host disagreed with the host and clearly 

remarked that according to Regulation 43 of the Road 

Traffic (Traffic Control) Regulations (Cap. 374G), no 

person shall use any audible warning device on a 

vehicle on a road except to warn any person on or near 

a road of danger and that it was not justifiable to sound 

horns for expressing dissatisfaction. He also considered 

it inadvisable to boo at the protestors as this might 

result in conflict  

- the host asked a retired inspector whether the police 

would issue summons once he found a driver sounding 

the horn and the retired inspector replied that a 

policeman would normally give a verbal warning first. 

The host did not say that the Police would not take 

enforcement action  

- on 15.7.2011, the host discussed with another host on 

whether it was a reasonable defence to argue that the 

horns was sounded to warn the protestors on the road of 

danger. He did not suggest that one should be 

hypocritical in the court  

- all remarks were clearly identified as personal views, 

not unacceptable in a PVP  

- it was unlikely that the host’s remarks in a PVP 

covering different views would encourage 

contravention of the law or cause public disorder 



P.9 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

- complaints unsubstantiated  

- the allegations on pollution to environment and choice 

of host were outside section 11(1) of the Broadcasting 

Authority Ordinance  

 

Personal View Programme 

Open Line Open View  

(自由風自由phone)  

 

RTHK Radio 1  

11.5.2011  

1 - during the discussion on political 

issues, a guest hostess always 

disrupted or overlapped callers’ 

speech, which was in breach of the 

code of practice  

 

- personal view programme (PVP) on current affairs 

- around the time specified by the complainant (5:30 

pm), a caller queried about a guest hostess’ stance 

towards the Civic Party. The hostess was eager to 

respond and spoke at the same time with the caller. The 

other host had invited the caller to express his views  

- the caller with different views was given ample 

opportunity to express his opinions, in compliance with 

the requirement of a PVP  

- complaint unsubstantiated  

Sex 

Crazy and Happy  

(瘋Show快活人)  

 

RTHK Radio 2  

24 & 25.5.2011 

2 - a complainant was dissatisfied that 

the hosts likened yawning to 

orgasm, exaggerated, joked about 

sex and discussed figures of women  

- a complainant was dissatisfied that 

the programme always discussed 

about sex-related matters like 

orgasm and moaning  

 

- light-hearted talk show (10:00 am – 1:00 pm)  

- the host quoted a finding in a scientific paper that 

orgasm was similar to yawning and sneezing in nature 

as they could all enable a person to relax. The two hosts 

then made jocular remarks by using the terms “orgasm” 

and “yawning” interchangeably  

- the hostess talked about a software which could filter 

pornographic contents on the Internet based on the 

sound of the web contents. The host jokingly responded 

that the software was not reliable as the sounds made 

by some tennis players and fitness trainers were similar 

to those of pornographic contents and he mimiced such 

sounds  



P.10 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

- the hosts did not discuss women’s figures at the alleged 

time  

- though carrying mild sexual innuendoes, the remarks 

were not unacceptable for broadcast in the programme 

not targeting children  

- complaint unsubstantiated  

- choice of programme material was outside section 

11(1) of the Broadcasting Authority Ordinance  

 

Crazy And Happy  

(瘋Show快活人)  

 

RTHK Radio 2  

25.5.2011  

1 - the complainant was dissatisfied 

that the hosts talked about sexual 

moans  

 

- light-hearted talk show (10:00 am – 1:00 pm)  

- when chatting about a porn filter software which 

blocked adult web content with sexual moaning sounds, 

a host queried that the software might also block 

internet materials with grunts of athletes or roars of 

estrous animals. The hosts made such sounds several 

times. The host also jokingly remarked that the inventor 

of the software had no interest in sex  

- though carrying sexual innuendoes, the jocular 

chit-chat was not unacceptable for broadcast in a 

programme not targeting children  

- complaint unsubstantiated 

 

Triad Theme and Violence 

Money Program  

(一桶金)  

 

RTHK Radio 1  

5.4.2011  

 

1 - a triad member phoned in to promote 

triad and violence 

- the alleged phone-in programme segment was not 

found at the specified date and time  

- complaint unsubstantiated  

 

Truthfulness & Fairness  



P.11 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Open Line Open View  

(自由風自由Phone)  

 

RTHK Radio 1  

24.6.2011  

1 - the host’s remarks that officers of the 

Immigration Department did not 

inspect Mainland pregnant travellers 

who concealed their pregnancy by 

wearing loose-fitting garments or 

carrying handbags were untrue, unfair 

to, defamed and damaged the 

reputation of the Immigration 

Department  

 

- personal view programme (PVP)  

- in a phone-in segment about the imposition of quota on 

the number of Mainland pregnant women giving births 

in local hospitals, the host remarked that the pregnant 

women tended to wear loose-fitting garments when 

they crossed the border at late night. A caller then 

remarked that no officer proactively inspected the 

pregnant women or noticed anything suspicious. Even 

women with up to 8-month pregnancy could pass the 

immigration check points by covering their bellies with 

handbags and were not required to present relevant 

medical certificates  

- the hosts did not make any assertive remarks, and the 

caller talked about her own observation  

- all remarks were clearly identified as personal views, 

and would unlikely be considered unfair or 

unacceptable for broadcast in a PVP  

- complaint unsubstantiated  

 

Violence, Insult & Impartiality 

Morning Suite  

(晨光第一線)  

 

RTHK Radio 2  

2.3.2010 

 

1 - the hosts’ remarks that (1) the Chief 

Executive (CE) was making a 

mountain out of a molehill and 

wasted public money on body check 

after being attacked, and that (2) the 

Chairman of the Hospital Authority 

(HA) supported the government 

indiscriminately, such as his saying 

that the Financial Secretary (FS) was 

respectful as he revised the Financial 

- light-hearted talk show (6:00 am – 10:00 am)  

- in a segment, the hosts remarked that the Chairman of 

the HA was keen on supporting government but 

sometimes he would do it wrongly. They queried his 

saying that the FS was brave and respectful after he had 

proposed to revise the Financial Budget in view of the 

public opinions as this might imply that people could 

do something wrong and then rectify the mistake to 

earn respect. They also considered that it was 

disturbing for escorting the CE to undertake body 



P.12 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Budget after considering public 

opinions, and his escort of the CE’s 

body check, promoted violence, 

insulted the Chairman of the HA, and 

were biased  

 

check after the attack especially the CE’s conditions 

were in fact not too bad and the issue should actually be 

kept in a low profile  

- the host’s personal views in a light-hearted talk show 

would unlikely be considered to have the effect of 

promoting violence, insulting any person or 

unacceptable for broadcast in a talk show  

- complaint unsubstantiated   

 

Impartiality  

Talkabout 

(千禧年代) 

RTHK Radio 1 

6.5.2011 

 

1 - the hosts commented that it was 

strange that the department issuing 

death certificates did not inform other 

government departments of one's death 

to protect privacy.  The complainant 

considered that the above comments 

were made without thorough inquiry 

and would mislead listeners that 

government departments did not carry 

out their duties and there were 

drawbacks in their policies  

 

- personal view programme (PVP) 

- when talking about a court case of an old woman 

covering the death of her husband for 20 years in order 

to stay in the same public housing flat, the hosts 

commented that it was strange that when a death 

certificate was issued, the simple task of informing 

relevant government departments was not done as if the 

government protected privacy very well.  A host then 

remarked that when a person died, his privacy was no 

longer an issue and he asked the government to check 

with the Office of the Privacy Commissioner for 

Personal Data if informing relevant departments about 

the death of a person was a breach of the provisions on 

privacy 

- the above remarks were clearly the hosts' own views 

and were not unacceptable for broadcast in a PVP 

- complaint unsubstantiated  

 

Impartiality, Language & Performance of Hostess 

City Forum 9 - the hostess was partial, unfair, biased - livecast of a public forum on current affairs (12:05 



P.13 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

 (城市論壇) 

 

RTHK  

(TVB Jade) 

22.5.2011 

 

against the Democratic Alliance for 

Betterment and Progress of Hong 

Kong (DAB), unprofessional and not 

able to control the scene 

- the expressions "食屎" and "吹咩" 

were crude, indecent and unnerving, 

and exerted a bad influence on 

children 

pm – 1:00 pm)  

- regarding the proposal to fill mid-term vacancies in the 

Legislative Council, guests including Legislative 

Councillors who were members of the DAB, Civic 

Party and People Power respectively, and a government 

official, and some floor audiences with different views 

were given ample opportunity to express their 

opinions.  The hostess had not expressed any of her 

views 

- though unrefined, the alleged expressions were not 

unacceptable for broadcast in a public affairs 

programme not targeting children 

- complaints unsubstantiated 

- the allegations on the hostess's performance was 

outside section 11(1) of the Broadcasting Authority 

Ordinance 

 

 Indecency 

Crazy and Happy  

(瘋 Show快活人) 

 

RTHK Radio 2 

17.11.2010 

 

3 - the hosts uttered indecent expressions, 

such as "吹雞毛 " (to blow onto 

chicken feather) and "食蛋撻" (to eat 

egg tarts)  

 

- light-hearted talk show broadcast at 10:00 am – 1:00 

pm 

- in a segment, the hosts chatted about Prince William's 

strong affinity for his fiancee's hips and how he was 

attracted to her during an undergarment fashion 

show.  A host jokingly remarked that he should not 

come to Hong Kong's market as it would cause 

disturbance to chickens, and uttered in passing that "…

彭定康就食蛋撻，我就 Fu (puffing sound) …吹 pat 

pat…".  No further elaboration was given 

- the alleged expression "吹雞毛" was not found 

- the concerned expression in context was not indecent, 



P.14 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

and would unlikely be considered unacceptable for 

broadcast 

- complaints unsubstantiated  

 

Crazy and Happy 

(瘋 Show快活人) 

 

RTHK Radio 2  

23.5.2011 

 

1 - the frequent and explicit references to 

sex organs were indecent 

- the programme should be restricted to 

audience of certain age group  

 

- light-hearted talk show broadcast at 10:00 am – 1:00 

pm 

- when chatting about buttock enhancement surgeries, 

the hosts jokingly described women's buttocks as "後面

嘅事業線" (rear cleavage) and coco de mers, and 

relayed a listener's view that a Chinese birthday bun 

also looked like buttocks and was called "pat pat包" 

(buttock bun in Cantonese) 

- during the chit-chat about abbreviation of terms, the 

hosts played on a pun on the term "大空人" (the pun on 

people with big breasts in Cantonese) as the 

abbreviation of "偉大的太空人" (great astronaut) so as 

to satirise the typo in the Mainland textbooks which 

mistook "林陰道" (the words "陰道" might mean 

vagina) for "林蔭大道" (avenue) 

- though carrying mild sexual innuendoes, the hosts' 

jocular remarks were not indecent or unacceptable for 

broadcast in a programme not targeting children 

- complaint unsubstantiated 

 

Indecency, Blasphemy & Disgusting Material 

Crazy and Happy 

(瘋 Show快活人) 

 

RTHK Radio 2 

14.4.2011 

1 - the complainant alleged that the hosts 

put Jesus in some indecent jokes, 

which were disgusting, vulgar and 

blasphemous 

- the hosts' attitudes were problematic, 

- light-hearted talk show broadcast at 10:00 am – 1:00 

pm 

- before recounting the news about the archaeological 

find of two nails in a tomb in Israel said to be used to 

nail Jesus on the cross, a host quoted two jokes about 



P.15 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

 crazy and disgusting  

 

the nails driven into Jesus on the cross.  In the first 

one, during the prayer of a man selling stinky bean 

curd, a nail came out because the bean curd was so 

stinky that Jesus had to cover his nose with his 

hand.  The other was about a woman praying in the 

bathroom.  A nail came out because Jesus had to cover 

his eyes  

- before telling the jokes, the host declared that they were 

just jokes and asked the audience to forgive him 

- the fun-provoking jokes were not about religion at all, 

and would unlikely be considered blasphemous, 

indecent, vulgar, disgusting or unacceptable for 

broadcast 

- complaint unsubstantiated 

- the allegation on the attitudes of the hosts was outside 

section 11(1) of the Broadcasting Authority Ordinance 

 

Indecency & Unsuitable for Children 

Crazy and  Happy  

(瘋 Show快活人) 

 

RTHK Radio 2 

27.5.2011 

 

1 - the frequent and explicit references to 

sex and sex organs, particularly at 

around 10:35 am, were indecent and 

unsuitable for children  

  

- light-hearted talk show (10:00 am – 1:00 pm) 

- nothing indecent or about sex was found at the alleged 

time when the hosts recounted a news item about a 

counterfeit website for Inland Revenue Department 

- in a chit-chat, the host drew an analogy between 

choosing a girlfriend and a car.  He remarked that both 

had to be young, new, good-looking and frugal, and 

had not been changed hands for so many times 

- when chatting about a woman's attempted suicide, the 

hosts mentioned the G-spot in passing 

- though carrying mild sexual innuendoes, the hosts' 

jocular remarks were not indecent or unacceptable for 



P.16 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

broadcast in a programme not targeting children 

- complaint unsubstantiated 

 

Misleading 

Investment Era  

(投資新世代) 

 

RTHK Radio 1 

19.3.2011 

 

1 - the host's remark that nuclear waste at 

the Fukushima nuclear power station 

in Japan was recycled for 

manufacturing nuclear weapons was 

unverified and would cause 

unnecessary fear  

 

- finance talk show 

- the host tried to analyse the possible impact of radiation 

leak in Fukushima on Hong Kong's financial market by 

examining possible causes leading to the nuclear 

crisis.  He was sceptical about why the first and second 

generations of reactors, which were costly and 

dangerous, were widely used in Japan and why so 

many nuclear power stations had to be built in a 

relatively small country.  He remarked that a possible 

explanation for these questions was to make nuclear 

weapons by recycling the nuclear waste 

- the hosts had reiterated that they were only giving their 

own views and providing general information about 

nuclear energy, that they might not be correct and were 

for reference only 

- it was unlikely that the personal remarks would be 

taken as fact or considered unacceptable 

- complaint unsubstantiated  

 

Misleading & Defamation 

Open Line Open View  

(自由風自由 Phone) 

 

RTHK Radio 1 

18.5.2011 

 

1 - the host's assumption that a 

Government official had deliberately 

violated the law in building illegal 

structures in her village house was 

made without giving evidence, misled 

listeners into believing that the official 

- personal view programme (PVP) 

- when talking about a Government official avoided 

answering whether the illegal structures already existed 

when she bought the village house, the host remarked 

that if the unauthorised additions were built by the 

official after she joined the Government, she should 



P.17 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

was guilty and amounted to 

defamation  

  

 

confess and apologise to the public for such illegal acts 

- the host's personal view in context was unlikely to be 

considered misleading or unacceptable in a PVP 

- complaint unsubstantiated 

- the allegation on defamation was outside section 11(1) 

of the Broadcasting Authority Ordinance 

 

Sex Discrimination 

Crazy and Happy  

(瘋 Show快活人) 

 

RTHK Radio 2 

7.4.2011 

 

1 - the discussion at 12:10 pm promoted 

sex discrimination and sex selection of 

children to expecting parents  

 

- light-hearted talk show at 10:00 am – 1:00 pm 

- the hosts talked about the results of a survey on the best 

family combination conducted by a UK newspaper and 

mentioned that the combination ranked last was a 

family with four daughters.  The hosts then talked 

about a family of eight daughters in a Hong Kong 

walled village with all the daughters' names bearing the 

meaning of hoping for a son, and remarked that it was 

poor of them for being treated as back-up members of 

the family 

- it was unlikely that the factual account of the survey in 

the UK or the hosts' remarks would be considered 

promoting sex discrimination or sex selection of babies 

- complaint unsubstantiated 

  

 

 

 
 
 
Radio Television Hong Kong 
November 2011  


