
P.1 

BOA Paper 4/2012 

(For information on 

24.2.2012) 

Updates on Complaints
1
 

(Position as at 6.2.2012) 

 

A. Complaints dealt with by the Broadcasting Authority Complaints Committee and considered by the Broadcasting Authority covering 

the period from October to December 2011 

 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Television Programme 
"Headliner" (頭條新聞) 
 
RTHK (TVB Jade) 
8 July 2011 

1 - A member of the public complained 
about the captioned television 
programme. The substance of the 
complaint was that the hosts made 
insinuating remarks: "由老鼠籠變成
美麗而芬芳的立法會議員" (from a 
mouse cage turn into a beautiful and 
fragrant Legislative Councillor), "據聞
有人質疑她的中國人民大學法學博
士資格" (heard that some people has 
doubt on her qualification as a holder 
of a doctorate degree in law from the 
Renmin University of China) and "她
完全吃透中國法治的精髓：領導話合
法就合法，領導話犯法就犯法" (she 
has completely grasped the essence of 
China's law: if the boss says it is legal, 
then it is legal; if the boss says it is 
illegal, then it is illegal) which were 
directed at a Legislative Councillor. 
The complainant alleged that the 
remarks were untrue, cast doubts on 
the legislator's qualification as a holder 

- The BA noted that the programme under complaint was 
a light-hearted PVP on current affairs that reviews the 
major news and events each week and pokes fun at 
political or public figures with a satirical and critical 
approach; 

- the episode under complaint began with a skit about the 
changing stance of some legislators on the replacement 
mechanism. Two actors in costume made the allegedly 
insulting remarks; 

- the programme did not identify the name directly; and 
- regarding the query on the Legislative Councillor's 

qualification, RTHK had made it clear that it was just a 
rumour. 

- The BA considered that the use of sarcastic language in 
a satirical skit as a way of criticising political figures 
was common and would unlikely be taken seriously by 
the audience; 

- the query on the legislator's qualification was delivered 
in a satirical manner and not presented as a fact. It was 
a fairly common practice for programme hosts of PVPs 
and talk shows to make reference to some hearsay 
when hosting the programmes. Given the nature of 
PVPs, the BA considered that the mild insinuation was 

                                                 
1 Content of this paper is extracted from the homepage of the Broadcasting Authority: http://www.hkba.hk/en/complaints/archives.html.  



P.2 

of a doctorate degree in law from a 
university in China, and seriously 
damaged her reputation and her as a 
professional. The complainant further 
alleged that RTHK knew that its 
questioning of the legislator's 
qualification was groundless and yet 
RTHK still made a malicious personal 
attack against her and gave untrue and 
misleading information to viewers and 
that such act amounted to libel. 

 

not unacceptable; and 
- the allegation of libel was outside the jurisdiction of the 

BA. 
- The BA considered the complaint unsubstantiated and 

decided that no further action should be taken against 
RTHK. 

 

B. Complaints dealt with by the Television and Entertainment Licensing Authority falling under Section 11(1) of the Broadcasting 

Authority Ordinance
2 covering the period from September to December 2011 

 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Accuracy 

News Bulletin 

(午間新聞天地)  

 

RTHK Radio 1  

28.10.2011  

1 - a female reporter mispronounced the 

name of the tennis player Li Na (“李

娜 ”) as “ 李 羅 ”. Though she 

subsequently corrected the mistake, 

the report was inaccurate  

 

- a reporter pronounced the name of Li Na as “李挪” 

(lei5 no4) and immediately corrected the pronunciation 

as “李拿” (lei5 naa4)  

- according to the dictionary, both “拿” (naa4) and “挪” 

(no4) are correct pronunciation of the word “娜” in 

Cantonese  

- listeners’ comprehension of the news item would not be 

affected  

- complaint unsubstantiated  

 

                                                 
2 Section 11(1) of Broadcasting Authority Ordinance (Cap 391) provides that BA shall refer to the Complaints Committee complaints about contravention of the said Ordinance, 

Broadcasting Ordinance (Cap 562), Part III A of Telecommunication Ordinance (Cap 106), terms or conditions of a licence or Code of Practice. 



P.3 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

News Bulletin  

(午間新聞天地)  

 

RTHK Radio 1  

1.11.2011  

1 - a female reporter inaccurately uttered 

the word “機” when reporting a piece 

of news  

- 女報道員在報道一則新聞時，不準確

地說出“機”字  

 

- on reporting the news about an earthquake in Xinjiang 

(新疆 ), a female reporter erroneously reported the 

third-class emergency response ( 三 級 應 急 響 應 ) 

initiated by China Earthquake Administration (中國地

震局) as “三級應急機” and she immediately corrected 

the mistake  

- listeners’ comprehension of the news item would not be 

affected  

- complaint unsubstantiated  

 

Accuracy and Misleading  

Hong Kong Connection  

(鏗鏘集)  

 

RTHK (TVB Jade)  

27.6.2011  

1 - it was inaccurate and misleading for a 

person from the owner’s corporation 

of a building to say that illegal 

structures on the terrace obstructed 

maintenance works like changing 

pipes. The complainant alleged that 

the owners’ corporation had no right to 

use or access to such terrace or 

external wall without the owner’s 

permission  

- the remark of a representative of the 

Hong Kong Institute of Surveyors 

(HKIS) that the legal requirement for 

the width of corridor was 1.5m was 

misleading as there were different 

requirements for different buildings  

 

 

 

- current affairs programme. The episode concerned was 

about the problems of illegal structures in Hong Kong  

- a person from the owners’ corporation mentioned that 

they had difficulties in carrying out maintenance work 

because of the illegal structures on the terraces. He did 

not say that the owners’ corporation had the right to use 

or access to any terrace without the owner’s permission  

- the representative of the HKIS remarked that from the 

point of fire safety, the general requirement for the 

width of a public corridor was 1.5m. He measured a 

corridor in a building for use of three sub-divided units 

and found out its width was only about 78cm. He did 

not say that the width of 1.5m was required by the law 

and to all types of building  

- viewers in general would not find the above remarks 

inaccurate or misleading  

- complaint unsubstantiated  

 



P.4 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Discrimination  

Promo for “Happy Daily”  

(“開心日報”宣傳聲帶)  

 

RTHK Radio 1  

23 – 25.11.2011  

1 - the lyrics of a song broadcast in the 

promo discriminated against senior 

citizens and the grassroots  

 

- promo for a light-hearted talk show  

- a host comically sang a song containing the lyrics “十

個阿太，九個係老，明明扮蟹，佢就狂吠；想討好

佢，摸清家底，一味靠撞，扮晒矜貴” (Nine out of ten 

married women are old. While obviously pretending, 

they bark madly. If one wants to please them and find 

out their family property, he needs to keep on guessing 

and pretend to be noble.)  

- though unrefined, listeners in general would not take 

the comical lyrics seriously or consider them 

discriminating against senior citizens or the grassroots  

- complaint unsubstantiated  

 

Illegal Act  

Morning Suite  

(晨光第一線)  

 

RTHK Radio 2  

11.10.2011  

1 - when discussing a model who was 

suspected of taking $600 left by 

another person at an automatic teller 

machine (ATM), a host remarked that 

one should cover his face when 

stealing money from an ATM and 

should never return to the ATM. The 

remark encouraged illegal act  

 

- light-hearted talk show  

- in a stand-up comedy segment, a host who played an 

agent (經理人) said that the model was ignorant (唔識

嘢) and that a knowledgeable person should be aware 

of the bank’s security camera and therefore he would 

cover his face on stealing money from an ATM and 

never use that ATM again  

- listeners in general would not take the plot in the 

stand-up comedy seriously or consider it encouraging 

illegal act  

- complaint unsubstantiated  

 

 

 

 



P.5 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Inappropriate Remarks  

Headliner  

(頭條新聞)  

 

RTHK (ATV Home)  

21.10.2011  

1 - a host’s joking remarks about a little 

girl being crashed by two cars in 

Foshan were disgraceful and 

cold-blooded, and that the station 

should not support such a presentation 

style  

 

 

- personal view programme (PVP) on political and social 

issues broadcast during the family viewing hours 

(7:00pm – 7:30pm)  

- at the beginning of the programme, footage of the 

alleged accident and remarks of a spokesman of the 

hospital, interviews with the girl’s mother, witnesses to 

the accident and a driver hitting the little girl were 

intercut with newspaper headlines and critics of several 

TV programmes criticising the cold-blooded behaviour 

of the pedestrians who had left the girl dying on the 

road. In the subsequent satirical skit, the hosts 

impersonated as an empress and an eunuch to further 

satirise the pedestrians’ cold-blooded behaviour and 

compared it with some local policies and politicians  

- the hosts’ remarks in the skit were satirical in nature 

and clearly identified as personal views, which would 

unlikely be taken seriously or considered unacceptable 

for broadcast in a PVP  

- complaint unsubstantiated  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



P.6 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Inappropriate Remarks and Language  

Happy Daily  

(開心日報)  

 

RTHK Radio 1  

26.10.2011  

1 - on talking about the decision of an 

university’s vice chancellor to quit, a 

host remarked that the vice chancellor 

died in the hands of public relations 

(“死在公關手上”). The remark was 

inappropriate  

- the complainant alleged without citing 

specific broadcast date that in an 

episode broadcast a few days before 

26.10.2011, a host uttered the 

expression “香” to mean death which 

was crude and like triad expression  

 

- light-hearted talk show (10:20am – 12:00 noon)  

- a host remarked that as the vice chancellor was a 

scholar, he was not good at dealing with public relation 

shows like the visit by Vice-Premier Li to the 

university and he considered the vice chancellor’s 

quitting his post a death due to a public relation show 

(“今次係死於一個公關騷”). The expression, though 

unrefined, was not unacceptable for broadcast  

- regarding the alleged expression “香”, the complainant 

did not specify the broadcast date of the programme 

concerned. Under the circumstances, it was difficult to 

identify the content under complaint and carry out 

further investigation  

- complaint unsubstantiated  

 

Indecency  

Happy Daily  

(開心日報)  

 

RTHK Radio 1  

30.9.2011  

1 - the remark that a eunuch’s body did 

not have hard stuff was indecent  

 

- light-hearted talk show (10:20am – 12:00 noon)  

- a host remarked that “公公身上面唯一一樣嘢冇嘅

呢，就係硬嘅嘢” (the only stuff that a eunuch’s body 

does not have is hard stuff) 

- though carrying sexual connotations, listeners in 

general would not consider the remark indecent or 

unacceptable for broadcast in a programme not 

targeting children 

- complaint unsubstantiated  

 

 

 

 



P.7 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Misleading  

Talkabout  

(千禧年代)  

 

RTHK Radio 1  

10.11.2011  

1 - a host remarked that the majority of 

the additional voters in the District 

Council election were the middle 

class. The remark was misleading  

 

- personal view programme (PVP)  

- when discussing the defeats suffered by a 

pan-democratic party in the District Council election, 

the host remarked that the party’s stance on the foreign 

domestic helpers’ right of abode issue might have 

prompted more middle-class voters to vote for the 

pro-establishment camp rather than the pan-democracy 

camp  

- the remarks were clearly identified as the host’s 

personal opinions, which were unlikely to be 

considered misleading or unacceptable for broadcast in 

a PVP 

- complaint unsubstantiated  

 

Accuracy 

Hong Kong Today  

(晚間新聞天地)  

 

RTHK Radio 1  

1.7.2011 

 

 

 

1 - at 10:00pm – 11:00pm, the RTHK 

Radio's report about the number of 

participants of a celebration gala held 

by a political party in the morning of 

1 July being 1,000 was incorrect 

- an interviewee's remarks that the 

government was wrong and he would 

participate in the anti-government 

march later in the afternoon were 

irrelevant to the report and would 

incite people to join the 

anti-government march    

 

- spot check of the news programme "Hong Kong 

Today" on RTHK Radio 1 at 10:14 pm revealed that 

there was a news item about the Carnival of 

Celebrations of 14th Anniversary of Reunification of 

Hong Kong to China (各界慶回歸14周年嘉年華) 

organised by the Hong Kong Celebrations Association 

(香港各界慶典委員會), in which around 1,000 people 

had participated.  There were also interviews with a 

woman and a young man.  The woman remarked that 

she joined the carnival with her daughter in order to let 

her daughter know that Hong Kong was part of China, 

whereas the young man remarked that the government 

would do nothing if "you" did not participate in any 

protest 



P.8 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

- no official report on the number of participants could 

be found.  RTHK submitted that the figure reported in 

the news item was based on the observation of the 

reporter, and provided evidence that the same figure 

was widely reported in other media.  There was no 

evidence that RTHK had not made reasonable efforts to 

ensure the accuracy of the factual contents of the news 

item concerned  

- the different views of the public were not unacceptable 

for broadcast in a news item    

- complaint unsubstantiated 

 

Traffic News  

(交通消息) 

 

RTHK Radio 1  

6.10.2011 

 

1 - the report that there was a fire in Lai 

Tak Tsuen (勵德邨) on Tai Hang 

Road was inaccurate as the fire took 

place at Tai Hang Road No.4-6 which 

was one kilometre away from Lai Tak 

Tsuen 

 

- a hostess reported that due to a fire incident, the section 

of Tai Hang Road nearby Lai Tak Tsuen was converted 

to one-lane two-way traffic.  She did not say that the 

fire took place in Lai Tak Tsuen 

- complaint unsubstantiated 

Accuracy and Impartiality 

Open Line Open View 

(自由風自由 Phone) 

 

RTHK Radio 1 

30.9.2011 

 

1 - a host distorted the provisions in 

Schedule 1 to the Immigration 

Ordinance (Cap. 115) (IO) and his 

remarks about the Director of 

Immigration (the Director) were partial  

   

 

- personal view programme (PVP) 

- in a discussion about the Court's judgment that 

domestic helpers should be treated as ordinarily 

residents in Hong Kong and be allowed to apply for 

right of abode, the host invited the views of a scholar in 

law on the provisions under Schedule 1 to the IO 

requiring a person applying for right of abode to furnish 

information to satisfy the Director that the person had 

taken Hong Kong as his place of permanent 

residence.  The scholar replied that the Director could 



P.9 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

pursuant to the IO reject an application if he was not 

satisfied that the applicant had taken Hong Kong as his 

place of permanent residence and the Court's judgment 

should not affect the Director's 

discretion.  Nonetheless, the hostess considered that 

the Court's judgment lowered the barrier of applying 

for right of abode and a decision of the Director to 

reject domestic helpers' applications would give rise to 

legal challenges 

- it was unlikely that the hosts' discussion with the 

scholar in law about the provisions under the IO would 

be considered inaccurate 

- the programme covered different views about the 

impacts of the Court's judgment.  All remarks were 

clearly identified as personal views, not unacceptable 

for broadcast in a PVP 

- complaint unsubstantiated 

 

Denigration 

Happy Daily 

(開心日報) 

 

RTHK Radio 1 

4.10.2011  

 

1 - the hosts' use of the expression "和番

" (to make peace with the barbarians 

by marriage) to describe three female 

artistes' marriages with foreigners 

amounted to denigration 

- light-hearted talk show (10:20 am – 12:00 noon) 

- the hosts uttered the expression to liken the female 

artistes to women in ancient China like Wang Zhao Jun 

(王昭君), who were married off to barbarian chieftains 

in order to make peace, and jokingly remarked that all 

women married off to foreigners were beautiful 

- listeners in general would not take the hosts' remarks in 

a light-hearted talk show seriously or consider them 

denigrating foreigners 

- complaint unsubstantiated 

 



P.10 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Disgusting Material & Indecency 

Home Sweet Home 

(甜心家族) 

 

RTHK Radio 2  

5.10.2011 

 

1 - a hostess' remarks about how she 

dealt with her first period and that she 

did not wear bra at home were 

disgusting and indecent  

- the alleged remarks were not found at the specified date 

and time 

- complaint unsubstantiated 

Homosexuality & Bad Influence on Children and Youth 

Made in Hong Kong  

(Made in Hong Kong 李志剛) 

& 

Gimme 5 

Mondays to Fridays 

& 

We are Family  

(自己人) 

Saturdays 

RTHK Radio 2 

 

1 - the complainant alleged without 

citing specific broadcast date that an 

interview with a female singer in the 

programme "Made in Hong Kong" 

promoted homosexuality and exerted 

a bad influence on children and youth 

- the complainant also considered that 

the programmes "Made in Hong 

Kong" and "We are Family" 

broadcast too many contents about 

homosexuality and that an interview 

with homosexuals in the programme 

"Gimme 5" was unnecessary 

 

- a spot check of "Made in Hong Kong" on 20 October 

2011 (the date the complaint was lodged) was 

conducted.  The alleged content was not found 

- complaint unsubstantiated 

- the allegation on choice of programme materials was 

outside section 11(1) of the Broadcasting Authority 

Ordinance 

Illegal Act 

Morning Suite  

(晨光第一線) 

 

RTHK Radio 2 

26.9.2011 

 

1 - a host's remark that he would by all 

means have his cremated ashes 

scattered in RTHK promoted illegal 

act 

- light-hearted talk show 

- in a stand-up comedy segment, a host recounted a 

RTHK programme host's wish to have his cremated 

ashes brought back to RTHK and asked how to deposit 

ashes of the deceased in RTHK.  Another host replied 

that since RTHK did not have many ashes, one could 

put the ashes in a pepper container 



P.11 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

- listeners in general would not take the remarks in the 

stand-up comedy segment seriously or consider them 

promoting illegal act  

- complaint unsubstantiated 

 

Impartiality 

Morning Suite  

(晨光第一線) 

 

RTHK Radio 2  

Mondays to Fridays 

 

1 - the complainant alleged without 

citing specific broadcast date that a 

host's remarks were biased towards 

political parties of the pan-democracy 

camp 

- a spot check of the programme broadcast on 19 October 

2011 (the date just before the complaint was lodged) 

revealed that there was mention of the pan-democracy 

camp when the hosts read out excerpts of newspaper 

editorials regarding a businessman's political donations 

(政治捐款) 

- it was unlikely that the content covering editorials of 

different newspapers would be considered partial 

- complaint unsubstantiated 

 

Indecency & Bad Influence on Children 

Lassies and Nerds  

(中女宅男殺很大) 

  

RTHK Radio 2 

25.9.2011 

 

1 - the hostess' remarks were indecent, 

and her laughter was lascivious and 

grating 

- the host was lewd and made 

provocative remarks  

- the matchmaking segment was 

disgusting and exerted a bad 

influence on children 

- light-hearted talk show broadcast on Sundays (2:00 

pm – 4:00 pm) 

- the hosts recounted the comments of their colleague on 

the hostess' sexy voice and laughter.  The hostess was 

amused and jokingly uttered some sounds in 

response.  Though carrying mild sexual innuendoes, 

their jocular remarks were not indecent 

- the host and hostess chatted with phone-in callers on 

topics such as relationships between lovers, changing 

lovers and some entertainment news  

- callers to the matchmaking segment introduced 

themselves and talked about what they expected about 

the character of an ideal lover.  The contents were 



P.12 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

unlikely to be considered disgusting or unacceptable for 

broadcast in a programme not specifically targeting 

children 

- complaint unsubstantiated 

 

Insult and Discrimination 

Crazy and Happy  

(瘋 Show 快活人) 

 

RTHK Radio 2  

8.7.2011 

 

1 - the repeated use of the expressions "

阿差" (Ah Cha) and "有個阿差巴基

斯 坦 人 " (there is an Ah Cha 

Pakistani) amounted to insult and 

racial discrimination    

- the alleged remarks were not found at the specified date 

and time 

- complaint unsubstantiated 

Insult & Personal Attack 

Morning Suite  

(晨光第一線)  

 

RTHK Radio 2 

3.10.2011 

 

1 - the host's references to a government 

official as "D9", "做狗" and "係狗" 

were insulting, inappropriate, 

unprofessional and amounted to 

personal attack, and the mitigating 

remarks by another host about the 

official's love for animals and his 

leading role in animal welfare were 

ambiguous and unprofessional 

- light-hearted talk show 

- when chatting about the appointment of the Chief 

Secretary for Administration, a host remarked that the 

concerned official was no longer "D9" (Point 9 of the 

Directorate Pay Scale) and that he might have a new 

nickname "司9" as he was appointed as the Chief 

Secretary for a term of nine months 

- another host later remarked that the official was a 

well-known lover of pets, in particular dogs, and that he 

might consider taking a leading role in welfare works 

for dogs after he retired (為狗隻謀幸福，喺狗隻世界

裡面做司長) 

- the concerned remarks of the hosts did not amount to 

an insult 

- complaint unsubstantiated 

the allegations on personal attack and the hosts' 

professionalism were outside section 11(1) of the 



P.13 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Broadcasting Authority Ordinance 

Language 

Interesting Moment  

(有趣空間) 

 

RTHK Radio 5  

25.9.2011 

 

1 - the lyrics " ‘冷返屋企"(crawling back 

home) and"發我老脾"(mad with me) 

of a song broadcast in the programme 

was crude and exerted a bad influence 

on youth 

- the lyrics, though unrefined, was not offensive or 

unacceptable for broadcast 

- complaint unsubstantiated 

Morning Suite  

(晨光第一線) 

 

RTHK Radio 2 

28.9.2011 

 

1 - the expression "吹你唔脹，掹你唔長" 

(I cannot inflate you, nor stretch you) 

uttered by a host was crude and 

offensive  

    

- light-hearted talk show 

- a host uttered the expression when recalling a rhyming 

song (順口溜) in his childhood.  Another host said that 

the expression was the second part of a two-part 

allegorical saying (歇後語) for the phrase "漏氣橡皮波

" (a leaking rubber ball) and could be used to describe 

lazy persons 

- the expression, though unrefined, was not downright 

offensive or unacceptable for broadcast in context 

- complaint unsubstantiated 

 

Morning Suite 

(晨光第一線) 

 

RTHK Radio 2 

5.10.2011 

 

1 - the expression "你阿媽大減價" (Your 

mum is on sale) was inappropriate  

   

- when chatting about a movie in the 1980s, a host 

uttered lyrics of a song in the movie containing the 

alleged expression 

- the expression, though unrefined, was not downright 

offensive or unacceptable for broadcast 

- complaint unsubstantiated 

 

Pornography 

Yes We Can 

(我得你都得)  

 

1 - the programme was pornographic and 

obscene.  A medical professor abused 

his position as a doctor and incited 

- late night talk show broadcast from midnight to 2:00 

am 

- a segment labeled as "談情說性系列" was found after 



P.14 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

RTHK Radio 1 

12.3.2011 

young people and adults to have sex in 

the name of sex education.  He 

encouraged young people to kiss, 

caress the breasts and lower part in the 

MTR.  He also claimed that 

masturbating and making love were 

normal.  His remarks were explicit, 

disgusting, misleading and immoral  

- the hosts were disgusting as they were 

excited at and echoed the doctor's 

remarks  

   

 

1:00 am.  A psychiatrist talked about how young lovers 

and their parents should deal with intimate behaviour 

and sex.  He remarked that children around ten would 

be curious about sex and parents should tell them it was 

normal for lovers to have intimate behaviour.  He gave 

the example that children might see lovers embracing 

each other in the MTR and they might have more 

intimate behaviour such as caressing each other's 

breasts or lower part.  He emphasized that it should not 

be done in public places 

- when talking about what young people should know, 

the psychiatrist remarked that young lovers should not 

have intimate behaviour if they were not sure that they 

were ready.  And a man should not do it when being 

declined and respect was very important.  He also said 

that lovers should avoid being filmed 

- the psychiatrist also talked about how to use condom as 

this topic was not included in the sex education in 

school and parents could teach at home.  He stressed 

that the use of condom was not just for birth control but 

also to avoid disease 

- the psychiatrist's providing guidance for young people 

and parents on sex education contained nothing 

pornographic, obscene and would not be considered 

misleading, disgusting or unacceptable for broadcast in 

a late night programme targeting mature listeners 

- complaint unsubstantiated 

 

 

 

 



P.15 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Promotion of Superstition 

Happy Daily  

(開心日報) 

 

RTHK Radio 1  

28.9.2011 

 

2 - a master in metaphysics (玄學師父) 

talked about " 厭 勝 術 " (a Taoist 

magic ( 道 術 ) used during home 

renovations) and his encounter with 

spirits appearing in the form of 

human legs hung from the ceiling of 

an apartment and the hosts endorsed 

his remarks.  The content promoted 

superstition 

- RTHK should not broadcast content 

on spiritual realm 

- light-hearted talk show (10:20 am – 12:00 noon) 

- the guest remarked that the use of "厭勝術" could 

reduce the accident rate during home renovations and 

make the residents prosper and that it included the 

ritual to pay homage to the four corners (祭四角) when 

one moved into a new house.  He said that the ritual 

performed when moving into a new house could 

prevent spirits from entering the house and he once 

helped a man expel spirits appearing in the form of 

human legs from his flat 

- a host questioned the guest's claim that the Taoist 

magic could affect one's business or academic 

performance.  After the interview, the hostess said that 

the guest's remark was just an opinion which listeners 

might consider as a story.  There was no promotion of 

belief in harmful superstition 

- complaints unsubstantiated  

- the allegation concerning choice of programme material 

was outside section 11(1) of the Broadcasting Authority 

Ordinance 

 

Denigrating 

Pentaprism 

(左右紅藍綠) 

 

RTHK (TVB Jade) 

6.9.2011 

1 - when referring to the security 

measures taken during the Chinese 

Vice Premier's visit to Hong Kong , 

the commentator's remark that the 

Hong Kong police was similar to 

those in the mainland (香港警察公安

化) denigrated the Hong Kong police 

- a personal view programme (PVP) on current affairs 

- the alleged remark found 

the commentator remarked that the security measures 

taken during Margaret Thatcher's visit in 1982 were 

tight without being disruptive and people could get 

close to her, that the security measures taken during the 

Chinese Vice Premier's visit closed the whole campus 



P.16 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

and distorted the truth of the University of Hong Kong and deployed over 

2,000 policemen to the campus, and that the security 

measures were taken to protect face instead of safety, 

which the mainland police used to do it 

- the concerned remark was clearly identified as personal 

views, not unacceptable for broadcast in a PVP 

- there was no evidence that the factual information on 

the security measures, which was widely reported in 

other media, was inaccurate.  The remarks of the 

commentator's personal views would unlikely be 

considered denigrating to any group or person 

- complaint unsubstantiated 

 

Fair Trial 

Made in Hong Kong 

(Made in Hong Kong 李志剛) 

 

RTHK Radio 2 

26.8.2011  

 

1 - in discussing reports about a singer's 

agent who was suspected of stealing 

microphones in a studio, the hosts 

doubted the agent's explanation that 

he borrowed the microphones instead 

of stealing.  The hosts' remarks 

would prejudice a fair trial 

- lighted-hearted talk show broadcast at 1:00 pm – 3:00 

pm 

- while the hosts raised questions about the way in which 

the agent took away the microphones and his purpose 

of borrowing the microphones, they clearly mentioned 

the singer's account that he witnessed the borrowing of 

the microphones by the agent.  They did not make 

pre-judgement of whether the agent was guilty or not  

- it was unlikely that the hosts' remarks would have the 

effect of prejudicing a fair trial 

- complaint unsubstantiated 

 

Illegal Act 

Happy Daily 

(開心日報) 

 

1 - a guest shared his experience of 

buying tickets from scalpers (買黃牛

票) and remarked that listeners might 

- light-hearted talk show broadcast at 10:20 am – 12:00 

noon 

- the guest recounted his attempt to buy Premier League 



P.17 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

RTHK Radio 1 

23.8.2011 

 

follow suit.  His remarks promoted 

illegal act 

ticket from scalpers outside the stadium before the 

match began.  He remarked that it was difficult to find 

a scalper due to the presence of policemen and that a 

policeman told him that though it was not illegal to buy 

tickets from scalpers, the police would arrest the 

scalper selling tickets to him and confiscate the 

tickets.  In the end, he luckily met a man who sold a 

ticket to him at a charge lower than the ticket 

price.  The guest concluded that he did not recommend 

buying tickets from scalpers in advance as the scalpers 

might not be trustworthy and listeners might consider 

trying their luck outside the stadium  

- there was no endorsement of ticket scalping.  It was 

unlikely that the remarks would amount to 

encouragement of illegal act 

- complaint unsubstantiated 

 

Crazy and Happy  

(瘋 Show 快活人) 

 

RTHK Radio 2  

15.9.2011 

 

1 - when discussing a group of teenagers 

alleged to have set fire to buses and 

posted pictures of alight buses on 

social networking site, a host 

remarked that net surfers supporting 

the bus arson did not contravene the 

laws.  His remarks promoted illegal 

act 

- light-hearted talk show 

- the host said that net surfers giving a "like" ("讚") to 

the pictures of burning buses posted on the social 

networking site should not be considered abetting 

others in arson and therefore they did not contravene 

the laws.  He added that a net surfer might give a "like" 

to the pictures because he considered the alight buses 

pitiful.  All the hosts clearly expressed their 

disapproval of bus arson 

- it was unlikely that the hosts' remarks would encourage 

illegal act 

- complaint unsubstantiated 

 



P.18 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Illegal Act & Bad Influence on Youth 

Headliner  

(頭條新聞) 

 

RTHK (ATV Home) 

13.8.2011 

 

1 - when commenting on the riot in 

London, a host's remarks that children 

should steal with their parents were 

irresponsible, unacceptable for 

broadcast at prime time, promoted 

stealing which was a serious crime 

and exerted a bad influence on youth 

- personal view programme (PVP) on political and social 

issues broadcast during the family viewing hours (7:00 

pm – 7:30 pm) 

- in a satirical skit, the host impersonated an imperial 

guard and jokingly remarked that "暴徒之中有一個得

7歲 咋，都去百貨公司嗰度搶埋一份。佢老豆老母

真係無家教啊，睇實佢嘛。7歲咁細，可以搶得幾多

啫，梗係爸爸媽媽陪埋一齊去搶 嘛" (among the 

rioters, there was a 7-year-old boy who robbed a 

department store.  Something went wrong with his 

upbringing and his parents should supervise him.  He 

was just seven and couldn't get much.  His parents 

should accompany him and rob together), intercutting 

with the riot footage, to satirise the wrongdoings of the 

rioters 

- the host's remarks in the skit were satirical in nature, 

which would unlikely be considered promoting illegal 

acts, having a bad influence on youths or unacceptable 

for broadcast in a PVP at the scheduled time 

- complaint unsubstantiated 

 

Impartiality 

Open Line Open View  

(自由風自由 Phone) 

 

RTHK Radio 1 

2.9.2011 

 

 

1 - in response to a caller's comments 

about a Legislative Councillor's 

throwing a shirt at a Government 

official, a host made partial remarks 

- the alleged content was not found in the programme 

- complaint unsubstantiated 



P.19 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Impartiality & Fairness 

LegCo Review  

(議事論事) 

 

RTHK (TVB Jade) 

10.3.2011 

 

1 - the programme was partial and unfair 

as it only interviewed the 

pan-democratics and post-80s  

 

- current affairs programme on LegCo issues 

- the programme looked at the government's governance 

by reviewing the incident of the Appropriation Bill 

being voted down by the LegCo and the anti-Budget 

protest.  There were interviews with a professor, a 

post-80s protester, a former member of the Central 

Policy Unit, and a LegCo member from a political 

party.  Footage of government officials giving their 

speech was also broadcast 

- the programme had encompassed views from different 

background  

- complaint unsubstantiated  

 

Impartiality, Misleading & Bad Influence on Children & Youth 

Hong Kong Connection  

(鏗鏘集) 

 

RTHK (TVB Jade) 

29.8.2011 

 

33 - the report on the poverty of children 

without investigating the underlying 

causes and the street skit played by 

children were exaggerated, of a bad 

theme, partial, and biased 

towards  recipients of the 

Comprehensive Social Security 

Assistance ("CSSA"), misled viewers 

especially children that the poor could 

get and depend on unconditional help 

from others instead of working and 

studying hard, exerted a bad influence 

on children and youth, polarized 

society and warranted a "PG" (Parental 

Guidance Recommended) 

- documentary on how children living below the poverty 

line spent their summer holidays, entitled "我的暑假", 

and broadcast at 7:00pm – 7:30pm 

- the programme interviewed three children on how they 

spent their summer holidays, which included joining 

free English summer courses, using common computers 

in a community centre, receiving canned food from a 

food bank, staying in a 80-square-feet home, taking 

snap shots of some facilities that they could not afford, 

joining a swimming course organised by the Leisure 

and Cultural Services Department and a badminton 

course organised by school, joining a local tour to the 

airport and a beach organised by social welfare centres, 

buying oversized uniform, and being offered with a free 

computer   



P.20 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

classification  

   

 

- in a street skit, the children made interrogative remarks 

on their daily life problems such as why they wore old 

clothes and did not have access to the Internet, etc. 

- the programme gave a factual account of the children 

living in poverty.  It did not encourage the children to 

become freeloaders or apply for CSSA 

- it was unlikely that the programme or the street skit 

would be considered of a bad theme, partial, biased, 

misleading, warranting a "PG" classification or 

unacceptable for broadcast in a documentary 

- complaints unsubstantiated 

 

Indecency 

Crazy and Happy  

(瘋 Show 快活人) 

 

RTHK Radio 2 

13.7.2011 

 

1 - the hosts' mention of T-shirt bra and 

parts of human body was indecent and 

unsuitable for broadcast at the 

scheduled time as children might be 

listening to the programme  

   

 

- light-hearted talk show (10:00 am – 1:00 pm) 

- when describing photos of alleged female police cadets 

published in newspapers, the hosts said that a couple of 

women in the photos just wore a bra without other 

clothes.  A host used the expression "揸乜龍爪手" 

(dragon claws gripping something) on chatting about a 

photo in which two uniformed women put their hands 

in front of the chest of another uniformed woman 

- the hosts' remarks, though carrying sexual connotation, 

were not indecent or unacceptable for broadcast in a 

programme not targeting children 

- complaint unsubstantiated 

 

Irresponsible Remarks 

Crazy and Happy  

(瘋 Show 快活人) 

 

1 - a host's remark that a candidate 

speaking foul language outside the 

examination hall should not be given a 

- light-hearted talk show (10:00 am – 1:00 pm) 

- on talking about reports that a candidate was given a 

grade penalty for uttering a foul expression outside the 



P.21 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

RTHK Radio 2  

6.7.2011 

 

grade penalty (降級處分) was partial 

and had a bad influence on the public  

 

examination hall, the host said that though he 

disapproved of foul language, he did not understand 

why a grade penalty was given since the candidate did 

not utter the expression in the examination hall 

- the host's personal views were not unacceptable in a 

light-hearted talk show 

- complaint unsubstantiated 

- the allegation on impartiality in a talk show was outside 

section 11(1) of the Broadcasting Authority Ordinance 

 

Language 

Happy Daily  

(開心日報) 

 

RTHK Radio 1 

14.6.2011 

 

1 - a hostess uttered the crude expression 

"橋", which exerted a bad influence 

on children 

- light-hearted talk show (10:20 am – 12:00 noon) 

- when a host provided "殖民地墳場" as an optional 

answer to the question about the original official name 

of the Happy Valley Cemetery, a hostess uttered "超" 

to show her dissatisfaction as the name could be 

referred to all the cemeteries in Hong Kong during the 

colonial period 

- though unrefined, the expression was not downright 

offensive or unacceptable for broadcast in the 

programme not targeting children 

- complaint unsubstantiated 

 

Violence, Fairness and Bad Influence on Youth 

Open Line Open View  

(自由風自由 Phone) 

 

RTHK Radio 1 

2.9.2011 

 

2 - a host remarked that the police could 

legally used violence against the 

protestors but a protestor using 

violence contravened the laws.  His 

remarks promoted violence, was 

unfair to the police and  exerted a 

- personal view programme (PVP) 

- when talking about news reports that some protestors 

forced their way into the venue of a public forum, a 

caller asked why protestors could not use suitable force 

like the police in order to get an opportunity to express 

their views.  After the call, the host responded that the 



P.22 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

bad influence on youth   police might pursuant to the laws use force in order to 

maintain public order but it was illegal for the 

protestors to use force.  The hosts clearly expressed 

their objection to use of violence by the protestors 

- listeners in general would not consider the host's 

remarks promoting violence, unfair to the police or 

exerting a bad influence on youth 

- complaints unsubstantiated 

 

Accuracy 

Free As The Wind 

(講東講西) 

 

RTHK Radio 1 

23.5.2011 

 

1 - a host's remark that CAI Yuan-pei, 

the former president of Peking 

University, was buried in Happy 

Valley was inaccurate.  The 

complainant was also dissatisfied that 

such wrong information was available 

on the programme's archive on RTHK 

website, alleging that it would have a 

bad influence on netizens 

 

- personal view programme 

- alleged remark found during the discussion about 

national education.  The host made correction later in 

the same edition that CAI Yuan-pei was buried in 

Aberdeen Chinese Permanent Cemetery 

- complaint unsubstantiated 

- the allegation on the programme archive on a radio 

station's website was outside section 11(1) of the 

Broadcasting Authority Ordinance 

Bad Theme 

Free As The Wind  

(講東講西) 

 

RTHK Radio 1  

5.8.2011 

 

1 - a primary school student phoned in, 

saying that compensated dating and 

buying brand-name goods and 

ketamine were prevalent among 

primary school students but the hosts 

did not correct her immediately.  The 

content conveyed wrong values and 

was of a bad theme  

 

- personal view programme (11:00 pm – 1:00 am) 

- a female caller aged around 13 – 14 remarked that a lot 

of her friends attending primary and secondary schools 

had sex with others for money.  She added that the 

phenomenon was prevalent and her friends used the 

money earned to buy brand-name goods and 

ketamine.  A host responded that it was dangerous to 

buy ketamine 

- after the call, a host cast doubt on the prevalence of the 



P.23 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

phenomenon as alleged by the female caller.  The hosts 

also remarked that the phenomenon as described by the 

caller was worrying and parents should be vigilant to 

prevent their children from being led astray 

- it was unlikely that the content would be considered 

conveying wrong values or of a bad theme 

- complaint unsubstantiated 

 

Denigration, Fairness, Accuracy, Impartiality & Undue Prominence 

Smile Family  

(笑容從家開始) 

 

RTHK Radio 5  

28.1.2010, 4.3.2010, 

27.5.2010, 

20.9.2010 & 21.10.2010 

 

1 - the complaint was lodged on 3 

August 2011 

- on 28 January 2010, a psychiatrist 

repeatedly mentioned "gay lifestyle", 

a terminology used to justify 

prejudice against the lesbian, gay, 

bisexual and transgender (LGBT) 

people.  His remark that sexual 

orientation could be changed by 

means of therapies was unfounded as 

it was widely held that sexual 

orientation could not be changed 

- on 4 March 2010, the hostess and the 

psychiatrist disapproved of 

homosexual relationship when 

commenting on a report that a female 

teacher was alleged to have 

indecently assaulted a female 

student.  The psychiatrist's remarks 

that sexual experiences could 

contribute to the formation of sexual 

- personal view programme (PVP) on family education 

and emotional health 

- the recordings of the programme broadcast on 28 

January 2010, 4 March 2010 and 27 May 2010 were no 

longer available due to the lapse of time.  Under such 

circumstances, it was not possible to establish evidence 

that the programme broadcast on these dates was in 

breach of the BA codes 

- on 20 September 2010, the psychiatrist remarked that 

parents should talk with their teenage sons and 

daughters about homosexuality besides heterosexuality 

when their children were exploring their sexual 

orientation and that parents should be open-minded and 

respect their children's decisions.  He considered that 

parents could discuss with their children about video 

clips on homosexuality but those movies glorifying 

homosexuality might not be suitable for the purpose 

- on 21 October 2010, the psychiatrist talked about 

means to help children having gender identity disorder 

(性別認同障礙) recognise their born gender.  While 

the psychiatrist said that children having gender 



P.24 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

preference, that persons needed to 

have a determined mind to change 

their sexual preference, that persons 

having homosexual preference could 

establish attractiveness to the opposite 

sex and that the distress relating to 

homosexuality could be reduced were 

prejudicial 

- on 27 May 2010, the psychiatrist and 

two parents were invited as 

guests.  The psychiatrist and the two 

parents were respectively chairman 

and members of an association (the 

Association) which had a mission to 

help people experiencing distress 

owing to unwanted "same sex 

attractions".  The psychiatrist's 

repeated claims about the link 

between gender conformity and 

sexual orientation were questionable  

- on 20 September 2010, the 

psychiatrist made unfounded 

comments that sexual orientation 

could be changed.  When suggesting 

parents discuss homosexual video 

clips with their children, the 

psychiatrist remarked that "I am 

worried that most of the time, such 

movies are glorifying 

homosexuality".  His remark 

appeared to imply that homosexuality 

identity disorder had a higher chance of becoming 

homosexuals, he clearly confirmed that homosexuality 

was not a mental illness.  He further added that though 

there might be views that gender identity disorder 

should not be classified as an illness, the hardship 

suffered by children having gender identity disorder 

should not be ignored since these children might dislike 

attending schools due to rejection by their classmates 

and their difficulty in recognising their born gender 

might reflect problematic family relationships 

- the remarks in the context would unlikely be 

considered denigrating, insulting or unfair to the LGBT 

community 

- the psychiatrist did not say that sexual orientation could 

be changed nor that homosexuality was an illness.  His 

expert advice on how to help the youth explore their 

sexual orientation and recognise their born gender 

would not be considered inaccurate  

- all remarks were clearly identified as personal views, 

not unacceptable in a PVP 

- there were no mention of the Association in the 

programme broadcast on 20 September 2010 and 21 

October 2010.  The hostess mentioned the 

psychiatrist's name at the beginning of the programme 

segments.  No undue prominence was given to him   

- complaint unsubstantiated 



P.25 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

was sinister  

- on 21 October 2010, the psychiatrist 

made questionable remarks about 

gender identity disorder and that 

children having the disorder had a 

higher chance of becoming 

homosexuals.  Notwithstanding the 

classification of gender identity 

disorder as a mental disorder, a 

comprehensive view should be 

provided due to the sensitivity of the 

issue  

- the content denigrated, insulted and 

was unfair to the LGBT community, 

the psychiatrist's remarks (including 

his claims that sexual orientation 

could be changed and that 

homosexuality was a problem) were 

inaccurate and partial and undue 

prominence was given to the 

psychiatrist and the Association 

 

Discrimination 

Free As The Wind  

(講東講西) 

 

RTHK Radio 1  

23.7.2011 

 

1 - the hosts' remarks that sexual assault 

and sexual harassment on women were 

caused by the victims' clothing and 

behaviour discriminated against 

women  

     

- a host remarked that he had earlier taught a class of 

models tips for avoiding sexual harassment in dinner 

parties (飯局 ).  On discussing the tips, the hosts 

remarked that it was important to dress properly in 

attending dinner parties and wearing sexy attire 

inappropriately would cause mistaken impression or 

embarrassment  



P.26 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

- it was unlikely that the hosts' remarks about precautions 

to avoid sexual harassment in the context would be 

considered discriminating against women  

- complaint unsubstantiated 

 

Disgusting 

Morning Suite 

(晨光第一線) 

 

RTHK Radio 2 

24.6.2011 

 

1 - a host's remark "強姦民意 " in a 

stand-up comedy segment was 

disgusting, uncivilized and exerted a 

bad influence on young people 

- alleged remark not found in the specified stand-up 

comedy segment 

- complaint unsubstantiated 

Disturbing Remarks 

Crazy and Happy  

(瘋 Show 快活人) 

 

RTHK Radio 2 

25.7.2011 

 

1 - the hosts discussed the high-speed 

train accident jokingly and their 

remarks were disturbing 

- the alleged discussion was not found at the specified 

date and time 

- complaint unsubstantiated  

  

Fair Trial 

Morning Suite  

(晨光第一線) 

 

RTHK Radio 2 

26.7.2011 

 

1 - the hosts' remarks about a report that 

an old man was alleged to have 

indecently assaulted a census officer 

would pervert the course of justice 

- light-hearted talk show 

- when discussing the report, the hosts expressed 

disapproval of the alleged conduct of the old man and 

speculated why the old man might be tempted 

- according to legal advice, the hosts' remarks would be 

unlikely to prejudice a fair trial  

- complaint unsubstantiated 

 

 

 



P.27 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Impartiality 

LegCo Review  

(議事論事) 

 

RTHK (TVB Jade) 

7.7.2011 

 

1 - the segment on some protesters 

blocking the traffic in Central on 1 

July 2011 was partial as a scholar 

speaking in support of the protesters 

was given more coverage than a 

driver who was adversely affected by 

the protest 

- current affairs programme on LegCo issues 

- in the segment concerned, views from different parties 

including a social movement protestor, an affected 

citizen, a representative of People Power, the Chief 

Executive and a scholar were reflected in the 

programme 

- the segment had been presented with due impartiality 

- complaint unsubstantiated 

 

Sik Si Fung 

 

RTHK Radio 2 

21.08.2011 

 

1 - the hosts opposed the security 

measures taken by the Police during 

Vice-Premier Li's visit to the 

University of Hong Kong.  Their 

remarks were partial and would incite 

social conflicts  

 

- personal view programme (PVP) 

- while the hosts questioned the necessity of the Police's 

security arrangements, callers supporting the Police's 

measures were given ample opportunities to express 

their views 

- all remarks were clearly identified as personal views, 

not unacceptable for broadcast in a PVP.  It was 

unlikely that the hosts' remarks in a PVP covering 

different views would incite social conflicts 

- complaint unsubstantiated 

 

Indecent Attire 

LegCo Review  

(議事論事) 

 

RTHK (TVB Jade) 

7.4.2011  

 

 

 

1 - the complainant alleged that 

the  hostess's see-through attire was 

revealing and indecent 

- the hostess's attire was within bounds of 

propriety.  Nothing indecent or unacceptable was 

found 

- complaint unsubstantiated 



P.28 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Indirect Advertising 

A Mission for Equal 

Opportunities  

(非常平等任務) 

 

RTHK (TVB Jade) 

11.5.2011 

 

1 - the programme gave undue 

prominence to an English learning 

centre, which the complainant 

claimed a seemingly genuine 

commercial establishment, by setting 

the story at the concerned centre 

- the complainant also alleged that the 

disclaimer "拍攝場地與內容無關" 

(the shooting location  had nothing to 

do with the programme content), the 

acknowledgment to another two 

learning centres in the end credits and 

the advertisement for an English 

learning centre broadcast in the 

advertising break halfway through the 

programme were not coincidental but 

arranged by TVB.  The complainant 

alleged that RTHK revealed to TVB 

that the programme content was 

related to an English learning centre 

in advance so that TVB could make 

such an arrangement   

 

- docudrama series on discrimination cases, co-produced 

by RTHK and the Equal Opportunities Commission 

- the episode revolved around an American grownup 

teacher, who was a Chinese, facing a racial 

discrimination issue in an English learning centre 

- in respective scenes, the name of that English learning 

centre was discernible in the backdrop and 

banner.  RTHK submitted that the centre was not a 

genuine commercial establishment but a coined one for 

the convenience of filming 

- the alleged disclaimer and acknowledgment were 

found.  The presentation did not amount to the giving 

of undue prominence to any commercial establishment  

- no advertisement for English learning centre was found 

in the alleged advertising break 

- complaint unsubstantiated 

- the allegation on RTHK revealing the programme 

content to TVB was outside section 11(1) of the 

Broadcasting Authority Ordinance  

  

 

Crazy and Happy 

(瘋 Show 快活人) 

 

RTHK Radio 2  

22.7.2011 

 

1 - a host's mention of a television 

broadcaster in a discussion about 

inaccurate news reports amounted to 

indirect advertising 

- the hosts were noisy 

- when asking other hosts whether media reports were 

credible, the host remarked in passing that his question 

was not directed at the television broadcaster concerned 

- the brief remark in the context did not amount to 

indirect advertising 

- complaint unsubstantiated 



P.29 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

- the allegation on the noisiness of the hosts was outside 

section 11(1) of the Broadcasting Authority Ordinance 

 

Insult 

Crazy and Happy  

(瘋 Show 快活人) 

 

RTHK Radio 2  

20.7.2011 

 

1 - the hosts' discussion about women's 

figures before and after childbirth 

insulted women and damaged 

relationship between husbands and 

wives 

- light-hearted talk show (10:00 am – 1:00 pm) 

- a host remarked that women should not adopt 

unhealthy methods in order to slim speedily after 

childbirth since men were more concerned about their 

wives' health than their figures and the other hosts 

agreed.  The hosts then jokingly chatted about whether 

a woman needed to take 20 years to restore her 

pre-pregnancy figure 

- it was unlikely that the hosts' remarks would be 

considered insulting women or ruining relationship 

between husbands and wives  

- complaint unsubstantiated 

 

Promo for "Care for the 

Disable"  

("非常人物雜誌" 宣傳聲帶) 

 

RTHK Radio 1 

14.8.2011 

 

1 - a host's remark made in a frivolous 

manner on whether the mentally 

retarded would be the victim of 

sexual assault ("弱智人士會不會被

性侵犯") amounted to insult 

- a host asked whether the mentally retarded or the 

disabled would be the target of sexual assault ("弱智或

弱能人士會不會是性侵犯的目標") and then remarked 

that social workers would share their experience in the 

programme 

- it was unlikely that the promo for a programme about 

care for the disabled would be considered insulting  

- complaint unsubstantiated 

 

Language 

Morning Suite  

(晨光第一線) 

 

1 - a host uttered a foul expression - light-hearted talk show (6:00 am – 10:00 am) 

- at the time specified by the complaint, the hosts talked 

about some people who were meddlesome.  A host 



P.30 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

RTHK Radio 2 

23.6.2011 

uttered "關你叉" but stopped at the point and said 

sorry  

- though unrefined, the expression was not downright 

offensive or  unacceptable for broadcast 

- complaint unsubstantiated  

 

City Forum  

(城市論壇) 

 

RTHK (TVB Jade) 

3.7.2011 

1 - a floor audience's utterance of the 

foul expression "仆街" exerted a bad 

influence on children and was 

unsuitable for broadcast at the family 

viewing hours (FVH) 

- livecast of a public forum on current affairs outside the 

FVH (12:05 pm – 1:00 pm) 

- the alleged expression was found when the floor 

audience was given the chance to express his 

opinion.  The host stopped his speech although he had 

not finished 

- the remark is made by audience at a live programme 

which cannot be controlled by licensee 

- complaint unsubstantiated  

 

Misleading & Conflict of Interest 

Talkabout  

(千禧年代) 

 

RTHK Radio 1 

4.5.2011 

 

1 - a host repeatedly remarked that the 

government would not issue taxi 

licence anymore.  The complainant 

alleged that it was not the truth and 

was misleading 

- the complainant also alleged that the 

host had an intention to mislead 

listeners to invest in taxi licence and 

it involved conflict of interest 

- personal view programme 

- in response to a caller's comments about the expensive 

taxi rental, a host alleged and repeated that though the 

government had not announced that it would not issue 

any more taxi licence, the public generally perceived it 

as such 

- RTHK further submitted that the last time the 

government issued taxi licences was in 1997 and the 

transport authority had not made any further public 

comments since the Chairman of the Transport 

Advisory Board concluded that the government should 

not issue unlimited number of taxi licences in a 

consultation exercise in July 1998.  The host's remarks 



P.31 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

were not groundless  

- the concerned remark in context would unlikely be 

considered misleading 

- as regards the allegation on conflict of interest, RTHK 

had conducted an investigation in accordance with the 

relevant provision.  RTHK submitted that the host 

concerned had no involvement in the taxi industry, nor 

did he had any connection with the industry   

- complaint unsubstantiated 

 

Misleading & Unfair 

Headliner  

(頭條新聞)  

 

RTHK (TVB Jade) 

8.7.2011 

 

2 - one complained that the programme 

repeating the excerpts of the news 

report of Asia Television Limited 

(ATV), which was inaccurate, was in 

breach of the relevant provision and 

misleading 

- another complained that the hosts' 

remark that a police officer pointed a 

gun at a citizen with no elaboration on 

the situation was unfair and 

misleading.  It would hinder the 

enforcement of the law, affect legal 

proceedings on the case and convey to 

children a wrong message that they 

could resist and challenge the fair 

enforcement of the law  

- personal view programme (PVP) broadcast during 

family viewing hours (7:00 pm – 7:30 pm) 

- in a segment, television screens with ATV reporting the 

news that the former President Jiang Zemin had passed 

away were shown.  The Ministry of Foreign Affairs of 

China's referring to the Xinhua News Agency's 

statement that the news was pure rumour, the response 

from an ATV investor, and other television screens 

showing ATV's making an apology followed.  Viewers 

would not be misled 

- in a skit, a host alleged in passing that it was a shame 

that a traffic policeman pulled out a gun when scared 

by someone carrying a pair of scissors.  No specific 

details or reference was given.  Nor was there 

endorsement of any illegal behaviour 

- the sarcastic remark was clearly identified as personal 

views, not unacceptable in a PVP 

- complaints unsubstantiated 

 



P.32 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Nudity 

Volunteer Work  

(義行多國度) 

 

RTHK (ATV Home) 

26.2.2011 

 

1 - the complainant was dissatisfied with 

the shot of the interviewee's sex organ 

- no shot of sex organ was found 

- complaint unsubstantiated  

Unnerving, Disgusting Material & Bad Influence on Children 

Headliner  

(頭條新聞) 

 

RTHK (TVB Jade) 

1.7.2011 

 

3 - a host's impersonation as a pregnant 

woman and his remark "強姦民意" 

(literally, "rape" public view; 

figuratively, distort public views) were 

unnerving, disgusting and offensive 

- the guest host's remarks incited radical 

acts and had a bad influence on 

children  

- two complainants alleged that the 

programme was anti-government and 

failed to be a role model for other 

media 

- personal view programme (PVP) on political and social 

issues broadcast during the family viewing hours (7:00 

pm – 7:30 pm) 

- in two satirical skits, a host impersonated as a Mainland 

pregnant traveller who tried to give birth at local 

hospitals and as a barrister who remarked in passing "

希望各位能夠宣告強姦民意罪名成立" (hope that you 

would announce that it was convicted of distorting the 

public views) in a court room, intercutting with footage 

of government officials and Legislators, to satirise the 

proposal of arrangements for filling vacancies in the 

Legislative Council 

- in another segment, a guest host explained the meaning 

of the terms "demonstration" ( 遊 行 示 威 ) and 

"occupation" (大佔領), citing some local and overseas 

demonstrations for elaboration and briefly remarked 

that young people should have the guts to confront the 

authority 

- the hosts' impersonation and remarks in context would 

unlikely be considered unnerving, disgusting, having a 

bad influence on children or unacceptable for broadcast 

in a satirical PVP 



P.33 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

- complaints unsubstantiated 

- the allegations on the stand of a programme and its 

failure to be a role model for other media were outside 

section 11(1) of the Broadcasting Authority Ordinance 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Radio Television Hong Kong 
February 2012  


