
 

P.1 

BOA Paper 6/2012 

(For information on 

11.5.2012) 

Updates on Complaints
1
 

(Position as at 11.4.2012) 

 

A. Complaints dealt with by the Broadcasting Authority Complaints Committee and considered by the Broadcasting Authority
2
 covering 

the period from January to February 2012 

 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

 
Nil 

 

   

 

B. Complaints dealt with by the Television and Entertainment Licensing Authority falling under Section 11(1) of the Broadcasting 

Authority Ordinance
3
 covering the period from January to February 2012 

 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Accuracy 

Free As The Wind 
(講東講西)  
 
RTHK Radio 1  
9.12.2011  
 

1 − the expression “一夫四妻 ” (one 
husband and four wives) uttered by a 
host when talking about Islamic 
beliefs was inaccurate  

 

− personal view programme (11:00pm – 1:00am)  
− a host said that in ancient China, a man might have 

many concubines (妾) but only one wife and this 
custom differed from the polygyny (一夫多妻制) in 
Islam under which all wives were equal. Another host 
responded that four wives of a Muslim should be 

                                                 
1
  Content of this paper is extracted from the homepage of the Communications Authority: http://ba_archives.ofca.gov.hk/en/complaints/archives.html. 

2
  The Broadcasting Authority (BA) ceased to function on 31.3.2012.  Its powers and duties are transferred to the Communications Authority (CA), which was established on 

1.4.2012.  Complaints contained in this paper were handled by BA before CA was established. 
3
  Section 11(1) of Broadcasting Authority Ordinance,Cap 391 (replaced by Broadcasting (Miscellaneous Provisions) Ordinance, Cap 391 wef 1.4.2012) provides that BA shall 

refer to the Complaints Committee complaints about contravention of the said Ordinance, Broadcasting Ordinance (Cap 562), Part III A of Telecommunication Ordinance (Cap 

106), terms or conditions of a licence or Code of Practice. 



 

P.2 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

 
  
 
 

treated equally  
− according to information available on the Internet, a 

Muslim might marry up to four wives on the condition 
that he dealt with them justly  

− the hosts’ remarks would unlikely be considered 
inaccurate  

− complaint unsubstantiated  
 

Accuracy, Impartiality and Conflict of Interest   

 Smile Family  
(笑容從家開始)  
 
RTHK Radio 5  
28.1.2010, 4.3.2010,  
27.5.2010,  
20.9.2010 & 21.10.2010 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

1 − the complaint was lodged on 20 
December 2011  

− the guest, a registered medical 
practitioner and psychiatrist, claimed 
that homosexuality could be changed. 
Besides, he claimed that acquired 
factors contributed more to 
homosexuality than congenital 
factors, that homosexuality was 
mostly caused by childhood 
experience and parenting and that 
experience of sexual abuse would 
affect sexual preference. In support of 
his theories regarding the causes of 
homosexuality, the guest remarked 
on 20 September 2010 that a teenage 
girl might be willing to lose her 
virginity to senior female schoolmate 
and on 21 October 2010 that parents 
would based on society’s gender 
expectations nurture their children 
and family influence was quite 
important. On 21 October 2010, the 
hostess confirmed the guest’s view 
by saying that family’s issues, such 

− personal view programme (PVP)  
− the recordings of the episodes broadcast on 28 January 

2010, 4 March 2010 and 27 May 2010 were no longer 
available due to the lapse of time. Under such 
circumstances, it was not possible to establish 
evidence that these episodes were in breach of the 
Radio Programme Code  

− on 20 September 2010, the guest said that some 
persons were not yet certain about their sexual 
orientation in their teens and that a teenage girl might 
have sex for the first time with a senior homosexual 
female schoolmate due to friendship and this did not 
necessarily mean that the teenage girl was a 
homosexual. He then said that besides congenital 
factors, acquired factors also contributed to 
homosexuality. On 21 October 2010, when discussing 
the means to help children having gender identity 
disorder (性別認同障礙), the guest said that society’s 
gender expectations and family’s issues influenced 
children’s recognition with their born gender. The 
guest’s remarks were mainly referred to those children 
and teenagers who were not certain about their sex 
orientation or had gender identification problem  

− when talking about gender identity disorder on 21 
October 2010, the hostess remarked that she had heard 



 

P.3 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

as divorce and family violence would 
affect the child’s view on gender 
identification. The remarks did not 
accord with established medical 
views and were therefore inaccurate  

− the programme conflated the 
concepts of “sexual orientation” and 
“gender identity”. The view that there 
was a causal connection between 
gender identity and homosexuality 
was unfounded. On 21 October 2010, 
the hostess also conflated the issues 
by saying that she knew homosexuals 
who felt that they had an opposite sex 
identity when they were small 

− the programme was unbalanced and 
partial. First, the guest only 
mentioned the positive effects of 
reparative therapy (a therapy to 
change a homosexual’s sexual 
orientation) but not the negative 
effects. Secondly, both the guest and 
the hostess conducted their speeches 
on the premise that homosexuality 
was a problem. For instance, on 20 
September 2010, the guest remarked 
that “I am worried that most of the 
time, such movies are glorifying 
homosexuality” and the hostess, on 
discussing teenagers getting confused 
about their sexual orientation, asked 
“what can be done by the parents”  

− the guest was the chairman of an 
organisation (Organisation) that 
offered reparative therapy for 

that some homosexuals or transgender people felt in 
their childhood that they were the opposite sex. The 
guest also said that children having gender identity 
disorder had a higher chance of becoming 
homosexuals and gender identity disorder was a 
pre-homosexuality phenomenon (前同性戀現象 ). 
However, the guest clearly remarked that children 
having gender identity disorder did not necessarily 
become homosexuals. It was unlikely that the remarks 
would be considered confusing regarding the concepts 
of “sexual orientation” and “gender identity” or 
misleading  

− on 20 September 2010 and 21 October 2010, the guest 
did not mention reparative therapy. Neither did he say 
that homosexuality was a problem. On 20 September 
2010, in response to the hostess’ question on what 
parents could do to help their children explore their 
sexual orientation, the guest remarked that parents 
should talk with their teenage sons and daughters 
about homosexuality besides heterosexuality and that 
parents should be open-minded and respect their 
children’s decisions. He considered that parents could 
discuss with their children about video clips on 
homosexuality but those movies glorifying 
homosexuality might not be suitable for the purpose. 
On 21 October 2010, he clearly confirmed that 
homosexuality was not a mental illness  

− all remarks were clearly identified as personal views, 
not unacceptable in a PVP  

− there was no mention of the alleged Organisation in 
the episodes broadcast on 20 September 2010 and 21 
October 2010. On 21 October 2010, the guest 
suggested that parents might read books or consult 
psychiatrists in order to help children having difficulty 
in recognising their born gender but he did not invite 



 

P.4 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

remuneration and therefore he had a 
financial interest in presenting his 
views. Moreover, the Organisation  
upheld the value of “marriage 
between one man and one woman” 
and its medical advice was influenced 
by non-medical understanding of 
homosexuality. However, RTHK 
failed to disclose a potential conflict 
of interest and potential cause of bias 
due to his chairmanship in the 
Organisation. The guest repeatedly 
invited listeners to his clinic and the 
hostess even mentioned on 27 May 
2010 the telephone number of the 
Organisation  

− the programme was therefore in 
contravention of paragraph 20A (on 
accuracy), paragraphs 21 and 22 (on 
impartiality) and paragraph 27 (on 
conflict of interest) of the Radio Code 
of Practice on Programme Standards 
(the Radio Programme Code), as well 
as RTHK’s Producer’s Guidelines  

 

listeners to his clinic nor give his contact details. The 
hostess mentioned the guest’s name at the beginning 
of the programme segments. No undue prominence 
was given to him. Paragraph 27 of the Radio 
Programme Code governed conflict of interest of 
programme presenters (節目主持人) but not guests  

− complaint unsubstantiated  
− the allegation on RTHK’s contravention of its 

Producer’s Guidelines was outside section 11(1) of 
the Broadcasting Authority Ordinance  

 

Discrimination & Bad Taste   

Police Magazine (警訊) 
  
RTHK (TVB Jade)  
8.10.2011  

1 − complaint lodged on 7 December 
2011, alleging that the programme 
always stereotyped homosexuals 
negatively as sissy and poked fun at 
them, which was of bad taste and 
discriminatory. He quoted the 
segment about scams of “blessing 
gang” (祈福黨 ) targeting young 

− co-production of RTHK and the Police Public 
Relations Branch, broadcast during the family viewing 
hours (7:00pm – 7:30pm)  

− due to the lapse of time and that no specific details 
about the case on internet crime were provided for 
investigation, it was not possible to establish that there 
was a breach of the relevant provisions in this respect  

− regarding the 8 October episode, the segment on 



 

P.5 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

people broadcast on 8 October and a 
case on internet crime broadcast 
about one year ago as examples  

− the content of the programme on 8 
October 2011 was weak for it took 4 
minutes to portray the homosexual 
relationship in order to show why the 
female protagonist needed to seek 
help from “blessing gang” which was 
wasted and unnecessary, and the 
“blessing gang” segment took 10 
minutes while the whole programme 
only lasted for 22 minutes  

 
 

“blessing gang” lasted about 10 minutes. A young 
woman’s boyfriend, a homosexual, had abandoned 
her. She sought help from a feng shui master over the 
internet, who turned out to be a swindler and took 
away all her money. A brief segment of about 1.5 
minutes showed a homosexual couple revealing the 
truth to this woman over the phone. One of them held 
the other’s hand  

− the brief portrayal in context would unlikely be 
considered discriminating against any person, of bad 
taste or unacceptable for broadcast  

− complaint unsubstantiated  
− the allegation about weak programme content was 

outside section 11(1) of the Broadcasting Authority 
Ordinance  

 

Horrifying to Children  

Gimme 5  
 
RTHK 2  
Thursdays  
 
Gimme 5 
 

3 − the complainants alleged without 
citing any specific episode that the 
content on “廣播道、陰陽路 ” 
broadcast on every Thursday was 
horrifying and unsuitable for children 

− a light-hearted talk show for youth broadcast at 
5:00pm – 7:00pm  

− spot check of the episode broadcast on 10 November 
2011 (around the complaint receipt dates) revealed 
that the hosts and callers told ghost stories and the 
hosts made jocular remarks from time to time  

− it was unlikely that the programme, delivered in a 
light-hearted manner, would be considered overly 
horrifying or unacceptable for broadcast 

− complaints unsubstantiated 
 

Impartiality  

2011 Year Ender 
(2011香港政情大事回顧) 
  
RTHK (TVB iNews) 
1.1.2012  

1 − the programme was partial. It bashed 
Hong Kong government, was filled 
with subjective comments and 
created a sinister depiction  

 

− alleged programme not found at the time, date and 
channel specified  

− complaint unsubstantiated  



 

P.6 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Indirect Advertising 

388 Call and Talk 
(388放題)  
 
RTHK Radio 2  
16.12.2011  

1 − a host invited his son as a guest of the 
programme and promoted his son’s 
concert, amounting to indirect 
advertising  

− the complainant was dissatisfied that 
when she phoned in, a staff hung up 
on her before she finished her 
conversation  

   
 

− the host’s son, a pianist, appeared in the programme as 
a guest  

− the host repeatedly remarked that the guest was his son 
and that he would perform the repertoire of Franz 
Liszt (李斯持) on 27 December 2011 in a concert 
organised by RTHK Radio 4  

− the host invited the two callers to the concert. At the 
end of the programme, the hosts said that listeners 
might call or fax RTHK to get tickets of the concert  

− no undue prominence was given to the host’s son as a 
guest. The concert was subsequently broadcast in the 
programme “Live on 4” (第四台音樂會) on RTHK 
Radio 4 on 30 December 2011. The host’s reference to 
the programme content to be broadcast on RTHK’s 
channel did not amount to advertising material  

− complaint unsubstantiated  
− the allegation on the telephone manner of a RTHK 

staff was outside section 11(1) of the Broadcasting 
Authority Ordinance  

 

Misleading Material  

Immigration Department – 50
th

 
Anniversary Special 
(半世紀的人和事)  
 
RTHK (TVB Jade)  
8.10.2011  
 

1 − the over-glorification of a staff of the 
Immigration Department (ID) who 
was killed while on duty as a hero 
would have misled children and 
youth and promoted personality cult  

 
 

− documentary on the history and development of the ID  
− in the segment about the arson attack on ID in the 

Immigration Tower by some right of abode claimants 
from the Mainland in year 2000, there were fleeting 
shots of the claimants in demonstrations, a burnt 
reception counter, victims being evacuated and people 
paying homage at a funeral, followed by the Director 
of Immigration’s remarks that their staff always 
performed duties in conformity with the laws and no 
grievance should be vented on particular individuals or 
departments  

− the alleged glorification was not found in the 



 

P.7 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

concerned segment  
− complaint unsubstantiated  

 

Conflict of Interest  

Open Line Open View 
(自由風自由 Phone) 
 
RTHK Radio 1 
24.11.2011 

1 − the discussion on the incident of the 
host's being informed that his 
contract with RTHK would not be 
renewed in the programme 
undermined the impartiality of the 
host and amounted to conflict of 
interest  

   

− personal view programme (PVP) 
− before the alleged discussion, the female host had 

explained the background of the widely reported issue 
concerned and that the host of the programme was one 
of the concerned parties in the incident.  Possible 
conflict of interest had been disclosed before the start 
of the discussion  

− Head of the public affairs unit of RTHK was invited to 
explain the reasons and the logistics behind RTHK's 
decision 

− callers with different views on the issue were given 
opportunities to express their opinions 

− all remarks were clearly identified as personal views, 
not unacceptable for broadcast in a PVP 

− complaint unsubstantiated  

Indirect Advertising 

Happy Daily (開心日報) 
 
RTHK Radio 1  
18.11.2011  

1 − a host's remark reminding listeners to 
watch the last episode of a television 
programme  amounted to indirect 
advertising     

 

 

− light-hearted talk show (10:20am – 12:00 noon) 
− the host remarked in passing that the last episode of 

the alleged television programme would be broadcast 
that night.  No further details were given  

− the host's brief remark did not amount to indirect 
advertising  

− complaint unsubstantiated 
 
 
 
 

Indirect Advertising & Unacceptable Service 



 

P.8 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Hong Kong Connection 
(鏗鏘集) 
 
RTHK (TVB Jade, TVB Pay 
Vision TVBN2 & Cable Live 
News)  
12.9.2011  
 

1 − the programme promoted a property 
acquiring company, which was 
suspected to have triad background 
and adopted improper business 
practice, and mentioned its telephone 
number  

   

− documentary on acquisitions of old buildings in Hong 
Kong, looking into the impact of the lowering of the 
application threshold for compulsory sale of old 
buildings on petty proprietors 

− verbal references to the name of the concerned 
company were found in the voice-over and the 
interviews with a petty proprietor and a district 
councilor 

− some banners and billboards carrying the names, logos 
and telephone numbers of the related property 
acquiring companies, hung on the external walls of the 
buildings under acquisition, were shown in separated 
shots.  The company names or logos printed on the 
headers of some acquisition documents were briefly 
seen  

− no undue prominence was given to any property 
acquiring company in the context which would 
amount to advertising 

− complaint unsubstantiated 
 

Irresponsible Remark 

Pentaprism 
(左右紅藍綠)  
 
RTHK (TVB Jade) 
28.11.2011  

1 − the hostess and producer of the 
programme incited  audience to 
hold  marching in streets to support 
the overseas protest movement "佔領
華爾街"(Occupy Wall Street)  

   

− personal view programme (PVP) 
− the hostess analysed the reasons why the protest 

movement "佔領中環 "(Occupy Central) in Hong 
Kong was less popular as compared to the overseas 
protest movements, and the themes and significance of 
such kind of movements 

− the hostess' remarks, clearly identified as her personal 
views, were not unacceptable in a PVP 

− complaint unsubstantiated 
 
 
 
 



 

P.9 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Sex and Bad Influence on Youth 

Crazy and Happy 
(瘋 Show快活人) 
 
RTHK Radio 2  
1.12.2011 

1 − the content about sex and the number 
of times having sex was unacceptable 
and exerted a bad influence on 
youth    

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

− light-hearted talk show (10:00am – 1:00pm) 
− the hosts chatted about a research on number of times 

men and women had sexual fantasy (性幻想) per 
day.  A host said some persons who were sick might 
think of sexual organ when seeing a pole in a mass 
transit railway train and had sexual fantasy.  He later 
remarked that he wished to grasp the moments women 
had sexual fantasies 

− the hosts' remarks, though carrying sexual 
connotation, would unlikely be considered indecent, 
obscene or unacceptable for broadcast in a 
light-hearted talk show not targeting children   

− complaint unsubstantiated 
 
 
 
 

Unnerving Material 

Promo for "Crazy and Happy"  
(瘋 Show快活人宣傳聲帶) 
 
RTHK Radio 2  
22.11.2011 

1 − the lyrics of a song cursing people 
that they would die soon were 
unnerving  

 

− the hosts jokingly sang a song containing the lyrics "
個個笑到就嚟死"(everyone is laughing to death) 

− it was unlikely that the jocular lyrics would be 
considered unnerving or unacceptable for broadcast   

− complaint unsubstantiated 
 

 
 
 
Radio Television Hong Kong 
April 2012  
 

 


