
 

P.1 

BOA Paper 8/2012 

(For information on 

10.8.2012) 

Updates on Complaints 

(Position as at 19.7.2012) 

 

I. Complaints handled by the Communications Authority and the Director-General of Communications 

 

A. Complaints considered by the Communications Authority
1
 which have been deliberated by Broadcast Complaints Committee covering 

the period from April to July 2012 

 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

 
Nil 

 

   

 

                                                 
1
 The content of Section IA about complaints considered by the Communications Authority is extracted from the homepage of the Communications Authority: 

http://www.coms-auth.hk/en/complaints/handle/broadcasting_services/complaints_ca/index.html 



 

P.2 

 

B. Complaints dealt with by the Director-General of Communications
2
 falling under Section 11(1) of the Broadcasting (Miscellaneous 

Provisions) Ordinance
3
 covering the period from April to May 2012 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

 
 

  
(For internal reference) 

 

 

                                                 
2
 The content of complaints dealt with by the Director-General of Communications is no longer disclosed on the web.  The content and decision on complaints listed in 

Section IB are issued by the Communications Authority for internal reference of broadcasters concerned and should not be disclosed to other parties. 
3
 Section 11(1) of the Broadcasting (Miscellaneous Provisions) Ordinance (Cap 391) (which replaced the Broadcasting Authority Ordinance (Cap 391) with effect from 1.4.2012) 

provides that Communications Authority (which is established by section 3 of the Communications Authority Ordinance (Cap 616)) shall refer to the Broadcast Complaints 

Committee complaints about contravention of the said Ordinance, the Broadcasting Ordinance (Cap 562), Part IIIA of the Telecommunications Ordinance (Cap 106), the terms or 

conditions of a licence or a Code of Practice. 



 

P.3 

 
II. Archive of Complaints handled by the former Broadcasting Authority and the former Television and Entertainment Licensing Authority 

 

C. Complaints dealt with by the former Broadcasting Authority Complaints Committee and considered by the former Broadcasting 

Authority covering March 2012 

 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

 
Nil 

 

   

 
D. Complaints dealt with by the former Television and Entertainment Licensing Authority falling under Section 11(1) of the former 

Broadcasting Authority Ordinance
4 

covering March 2012 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Accuracy 

Traffic News (交通消息) 

 
RTHK Radio 1  
30.1.2012 

1 − the complainant alleged without 
specific channel detail that the 
reporter who reported traffic news at 
about 7:00am and 10:00am was 
unprofessional, inattentive and 
wrongly reported the time without any 
apology and correction 

− the complainant considered that the 
reporter should not use her English 
name in the Chinese programmes 

− the material broadcast at the specified time on RTHK 
Radio 1 and 2 were checked 

− in the traffic news broadcast on Radio 1 just before 
7:00am, the reporter stammered “六點，咦，七點前，
唔好意思，七點，應該六點前，七點前，七點前” 

− the reporter apologised for her stammering before she 
reported the time correctly 

− complaint unsubstantiated 
− the allegations on the reporter’s performance and the 

use of English name were outside section 11(1) of the 
Broadcasting Authority Ordinance 

 
 

                                                 
4
 Section 11(1) of the former Broadcasting Authority Ordinance (Cap 391) provided that the former Broadcasting Authority shall refer to the former Complaints Committee 

complaints about contravention of the said Ordinance, Broadcasting Ordinance (Cap 562), Part IIIA of Telecommunications Ordinance (Cap 106), the terms or conditions of a 

licence or a Code of Practice.  The Broadcasting (Miscellaneous Provisions) Ordinance (Cap 391) replaced the Broadcasting Authority Ordinance (Cap 391) with effect from 

1.4.2012. 



 

P.4 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Bad Influence on Children and Youth 
 

Made in Hong Kong 
(Made in Hong Kong 
李志剛) 
 
RTHK Radio 2  
16.12.2011 

1 − on discussing reports about a celebrity 
who committed drunk driving offence, 
the hosts remarked that the celebrity 
just exceeded the blood alcohol 
concentration limit slightly. The 
remark exerted a bad influence on 
children and youth 

− 對兒童和青少年有不良影響 

− lighted-hearted talk show broadcast at 1:00pm – 
3:00pm 

− the hosts remarked that the celebrity pleaded guilty for 
drunk driving and according to the breath test, his 
blood alcohol concentration slightly exceeded the 
statutory limit 

− a host clearly remarked that drivers should not drive 
after drinking 

− there was no endorsement of drunk driving. It was 
unlikely that the remarks would be considered having a 
bad influence on children and youth or unacceptable 
for 

− complaint unsubstantiated 
 

Disturbing Remarks 
   

Crazy and Happy 
(瘋Show快活人) 
 
RTHK Radio 2  
18.1.2012 

1 
−  the expressions “七孔流血” and “死

人were disturbing and should not be 
broadcast, especially during the 
Chinese year-end 

− light-hearted talk show (10:00am – 1:00pm) 
− in a dramatised skit, a host mischievously remarked 

that the happiest and warm moment for a son in 
getting along with his parents was that he was 
embraced by his father/mother sitting behind during a 
motorcycle ride. The hostess then playfully requested 
a ride on the host’s motorcycle and asked him why he 
got a nosebleed. The host jokingly replied “阿姑，你唔
好箍到我咁緊啦，七孔流血啦” 

−  the alleged expression “死人” was not found 
− the jocular presentation of the expression “七孔流血” 

in context was unlikely to be considered disturbing or 
unacceptable for broadcast at the scheduled timeslot 

− complaint unsubstantiated 
 
 
 
 



 

P.5 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

Language    

Talkabout 
(千禧年代) 
 

RTHK Radio 1  

6.2.2012 

2 − the host did not stop and blame the 
caller for his remark “打死曾蔭權然
後自殺” and his use of “仆街” to 
refer to the Chief Executive 

− a personal view programme 
− a caller expressed his dissatisfaction with the policies 

implemented by the Chief Executive and uttered a 
remark and expletive similar to the alleged ones 

− the host immediately reminded the caller not to say so 
as the discussion should be held on a rational and 
reasonable basis, and there was no need to use 
insulting expression. The host did not accept the 
caller’s remarks. The host’s treatment of the caller’s 
remarks was not unacceptable 

− complaints unsubstantiated 
 

Misleading    

Hong Kong Connection 
(鏗鏘集) 

 

RTHK (TVB Jade)  

29.1.2012 
 

4 − the programme promoted the 
consumption of expired food by 
saying that the expiry date indicating 
the durability of prepackaged food 
could be ignored, the quality of 
expired food would not deteriorate, 
and eating expired food would not 
cause health problems; and by 
showing the test results on only a few 
samples of expired food that the food 
did not contain bacteria and 
carcinogenic substances 

− viewers, in particular the elderly, the 
poor and restaurant owners would be 
misled into believing that expired 
food was safe to consume 

− the documentary, entitled “「吃」的疑惑”, featured the 
labelling on durability indication of prepackaged food, 
the issue of food safety and food quality, and how 
different people dealt with expired food 

− the programme explained that according to the law, 
sale of food past the “use by” date (此日期前食用) 
was an offence and that food past the “best before” 
date (此日期前最佳) did not necessarily mean that the 
food had perished and the sale of such food was not 
prohibited 

− there were interviews with a soy sauce manufacturer 
and a food wholesaler on how food manufacturers 
determined expiry dates in accordance with their 
experiences or marketing concerns 

− experiments conducted by two universities on canned 
food and instant noodle beyond the best before dates 
indicated that the food did not contain certain bacteria 
and carcinogenic substances, and that subjects of the  

   experiments said that they could not tell whether the 
food had past expiry dates simply by the appearance 
and taste 



 

P.6 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

−  there was footage of some people discarding expired 
food for health and safety reasons, while some 
treasured such food, saying that they considered it a 
waste to throw away food that was still edible 

− a food safety expert pointed out that food safety was 
an important issue when dealing with expired food and 
that the quality of food could deteriorate before expiry 
dates if not properly stored 

− the programme did not conclude that all expired food 
was safe to consume. Nor did it encourage viewers to 
buy or consume expired food without considering the 
possible health and safety risks 

− there was nothing misleading 
− complaints unsubstantiated 
 

Free As The Wind  
(講東講西)  
 
RTHK Radio 1  
29.12.2011 

1 − a guest’s advice given to callers on 
food therapy (食療) was misleading 
since the sick should consult doctors 
rather than relying on food therapy 

− personal view programme (11:00pm – 1:00am) 
− in response to callers’ enquiries about their health 

problems, the guest suggested that they might eat or 
avoid certain type of food in order to alleviate the 
problems 

− the guest’s suggestions were clearly identified as 
personal views 

− listeners would unlikely be misled 

− complaint unsubstantiated 
 

Open Line Open View 
(自由風自由Phone) 
 
RTHK Radio 1  
8.2.2012 

1 
− the complainant alleged that the 

remarks made by two mainland 
human rights lawyers that the 
political system of China was not in 
accordance with the rule of law and 
that it must be reformed were 
incorrect 

− it was unfair that there was only 
discussion on the human rights 
condition in China but not that in 
other countries 

− personal view programme (PVP) on current affairs 
− in the specified segment, the topic of discussion was 

the proposed amendment of the Criminal Procedure 
Law (刑事訴訟法) of China 

− a lawyer from the China Human Rights Lawyers 
Concern Group (中國維權律師關注組) was the guest 
of the segment and pre-recorded interviews with two 
human rights lawyers in China and a human right 
activist who had fled to the US were found 

− the guest and the interviewees made comments and 
expressed their concerns on the proposed amendment 



 

P.7 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

− the programme misled listeners about 
the human rights condition in China 

to the relevant law of China 
− the human rights activist proposed that the political 

system in China should be changed gradually to 
achieve the rule of law 

− the background and identities of the guest and the 
interviewees were made known to listeners and all 
remarks were clearly identified as personal views, not 
unacceptable for broadcast in a PVP 

− complaint unsubstantiated 
− the allegations on the programme presenting no 

discussion on human rights condition in other countries 
was outside section 11(1) of the Broadcasting 
Authority Ordinance 

 

Smoking 
 

Crazy and Happy 

(瘋Show快活人) 

 

RTHK Radio 2  

31.1.2012 

 

1 − a host’s drawing analogy between 
eating many eggs and smoking 
promoted smoking  

 

− light-hearted talk show (10:00am – 1:00pm) 
− when discussing if eating more than four eggs a week 

was bad for health, a host was asked why he ate so 
many eggs even he believed so. The host remarked 
that many people smoked even though they knew 
smoking was not good for health and his eating eggs 
was better than smoking (呢個世界上有人知道食煙
唔好，都好多人食煙。我食蛋好過食煙吖). A hostess 
said that he should not promote smoking and the host 
concerned declared that he had not approved of 
smoking 

− there was no promotion of smoking 
− complaint unsubstantiated 
 

Indirect Advertising 
   

E Zone 
(E 線金融網)  
 
RTHK Putonghua  
30.12.2011 

1 − a host’s suggestion that listeners 
should read a newspaper amounted to 
indirect advertising 

− financial programme 
− in a segment answering callers’ questions on stock 

investment, a caller enquired about the host’s habit of 
reading the newspaper. The host replied that he 
considered the content in the front page of the 



 

P.8 

Title No. of  

Complaints 

Substance of Complaint Decision  

newspaper detailed and neutral but he did not buy the 
stocks as recommended in the booklet accompanied 
with the newspaper. When the host said that the caller 
should switch to the newspaper, the hostess 
immediately stopped him from discussing the topic 
further. The name of the newspaper was mentioned a 
couple of times 

− it was unlikely that the incidental references to the 
newspaper in the host’ ‟ s discussion about his 
newspaper reading habits would be construed as 
indirect advertising 

− complaint unsubstantiated 
 

 
 
Radio Television Hong Kong 

August 2012  
 

 


